Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

В търсене на скъпоценния лющян

В колко комични ситуации може да изпадне един мъж, когато в празничен ден отиде до пазара, за да купи лющян? За да разберете, този петък (22 май 2020) от 18 часа на вълните на програма „Христо Ботев“ слушайте комедията „Лющян“ от българския драматург Мирон Иванов. Записът е осъществен през 1972 г., а в ролите ще чуете гласовете на Коста Цонев, Вълчо Камарашев, Сотир Майноловски, Петър Слабаков, Любка Петрова, Златка Тодорова и др.

Като всяка добра комедия и тази разчита колкото на сблъсъка между героите и на в комичните ситуации, толкова и на противопоставянето на различни светогледи. В случая това са песимизмът и оптимизмът. Тук целта на произведението не е да се произведат някакви заключения или да се определи едната позиция като предпочитана пред другата. Водещото в комедията е максималното ѝ приближаване до реалността, което да засили още повече комичния ефект. Струва ми се, че всеки познава поне няколко зевзеци като тези от комедията „Лющян“. Такива хора с техните лафове, сарказъм и, разбира се, приятелството, което пламва от искрите на кръстосаните словесни шпаги, наистина съществуват.

Особено внимание трябва да се обърне и на изключителния колорит на радиопиесата. Звуковата среда прави атмосферата ѝ поглъщаща. Сякаш слушателят изведнъж се озовава вътре действието, търсещ заедно с героите тайнствената подправка из сергиите на градския пазар или седнал с тях на по чаша вино в капанчето. И тук заслугата е изцяло на режисьора на пиесата – Лиляна Пенчева, както и на екипа, осъществил студийния запис: звуковото оформление е на Наталия Владимирова, звукорежисьор е Владимир Грънчаров, а Георги Георгиев – звукооператор.
Не пропускайте пиесата „Лющян“, защото тя с премерения си и находчив хумор, добре познат от добрите български филмови комедии от втората половина на миналия век, ви гаранти един приятен час, в който краищата на устните на всеки слушател ще сочат неизменно нагоре.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Антиутопията "Восъчко" в ефира на "Христо Ботев"

Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..

публикувано на 01.11.24 в 16:15

Мир, обратното на война

Йохан Волфганг Гьоте – писател, драматург, учен, философ и политик, е роден през 1749 г. И преди, и след неговия живот, човечеството не спира да воюва. Неизвестно защо. Но битките са междуличностни, междудържавни, световни, сякаш неизлечими. С "Ифигения в Таврида" хуманистът Гьоте предлага различно решение. Не случайно мястото на действието е в храма на..

публикувано на 12.09.24 в 11:56
Първото издание на „Под игото“ на български език

Величието на "Под игото": препотвърждаване

На 8 юли в рубриката "Радиоколекция" на Радиотеатъра, започваща в 0.15 часа, тръгва феноменален проект: "Под игото" на Иван Вазов под адаптацията на актьора Руси Чанев. Големият наш артист се заема с начинанието след като преподавателите в българските училища в чужбина му разказали колко е трудно за техните питомци да вникнат в текста на Патриарха..

публикувано на 06.07.24 в 16:15

Седмица на животните в Радиотеатъра за деца

На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..

публикувано на 12.05.24 в 09:35

Смислен разговор

"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..

публикувано на 10.05.24 в 18:02