Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Стрийминг платформите със сериозен тласък в киното

БНР Новини
Снимка: ЕПА/БГНЕС

От днес до 7 юни филмови заглавия от кинофестивалите в Кан, Берлин, Сънданс, Торонто и Венеция могат да бъдат гледани в „We’re One: A Global Film Festival“. 

Десетдневният глобален виртуален фестивал е в YouTube, който показва всевъзможни филми – от пълнометражни и късометражни до документални и музикални. Този фестивал дава заявка, че киноиндустрията пробва нови правила, макар и временни.

Филмовите фестивали са принудени да се приспособят към новата ситуация и да намерят начин да просъществуват в нея. Без червени килими и грандиозни премиери. Фокусът е насочен към онлайн пространството. Вече е ясно, че фестивалът в Кан няма да се състои, но селекция все пак ще има. Тя се очаква на 6 юни. Единствено кинофестивалът във Венеция планира своето традиционно издание през септември.

Пандемията даде сериозен тласък най-вече на стрийминг платформите като Netflix, Amazon, HBO GO и Apple TV. Филмите, продуцирани от тях, ще имат възможност да участват не само в селекциите на световните филмови фестивали, но и да бъдат част от „Оскар“-ите през 2021 година, ако изобщо има такива. Изискването тези филми да имат премиера на широк екран ще отпадне. Поне на този етап.

Настъпилите промени в правилата не са толкова голяма изненада, смята киножурналистката Станислава Айви. Развитието на стрийминг платформите от години подсказват, че предстои нещо подобно. В момента на всички им се налага да преосмислят правилата си, които, макар и временни, могат в един момент да се окажат по-постоянни, допълва Айви.

Първите големи премиери се очакват края на юли, така че киното все пак трябва да се завърне, каза във „Време и половина“ киножурналистката. В предаването тя разказа и за новата си книга „Въображаема реалност“. 

Приключенският роман е вдъхновен от телевизията и разказва за един риалити формат, в който се включват участници от цял свят с идеята да спасят бъдещето на телевизията. Премиерата на романа ще бъде на 17 юни в Casa Libri. 

А какво е бъдещето на телевизията и световните кинофестивали и как се отразява пандемията на филмовото производство – чуйте в звуковия файл. В него Станислава Айви споделя и за късометражния филм на тема изолацията и виртуалната комуникация, който подготвя.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

На Ивановден с актрисата Ивана Папазова

Актрисата Ивана Папазова, която широката публика познава от сериала "Скъпи наследници", смята, че името ѝ ѝ носи късмет. Едната ѝ баба се казва Вангелия, а другата – Иванка, затова и тя се озовава по средата. Кръстена на бабите си, Ивана носи гръцките корени на дядо си и усещането за творчество от родителите си. Майка ѝ е детска учителка, която..

публикувано на 07.01.25 в 14:35
 Вера и Андре Шандел

"Есента на ловеца" – Вера и Андре Шандел с кинопремиера за любовта

Творческият тандем Вера и Андре Шандел кани любителите на авторското европейско кино на премиерата на "Есента на ловеца" на 18 февруари в кино "Люмиер". Филмът тръгва официално по кината от 21 февруари 2025 година. Един български игрален филм на един белгийски режисьор дава обещаващо начало за качествено българско кино в началото на годината с..

публикувано на 07.01.25 в 13:10
Кире Гьоревски (Димитър Общи) в спектакъла „Наблюдателите: хипотеза за отвъдното“ на Явор Гърдев в Народния театър

В обувките на превъплъщенеца

Всичко в живота е въпрос на избор. Ето например Кире Гьоревски е избрал да се превъплъщава в различни персонажи. Да пресъздава животи на сцената и на екрана. Послушал е вътрешния си глас и той го отвел от Битоля в София, от порастването до съзряването. Едва ли има поле за изява, тъй като все пак е актьор, мим и хореограф, в което да не работи за..

публикувано на 07.01.25 в 13:05
Дечо Таралежков, Теодора Церовска и Невена Семова

Международен ден на киното с Невена Семова и Дечо Таралежков

Създателите на първия филм Луи и Огюст са смятали, че "киното е изобретение без бъдеще", въпреки че днес това е едно от най-обичаните и предпочитани визуални изкуства в цял свят.  Продуцентът Невена Семова и сценаристът Дечо Таралежков разнищват в нашия разговор как се е развило седмото изкуство.  Киното е "краста" и изисква пълна..

публикувано на 07.01.25 в 09:41

Как мислим за бъдещето

В началото на новата календарна година – времето, в което си даваме обещания и се надяваме на позитивна промяна с филолога Александър Попов и философите Димитър Божков и Петър Горанов разговаряме за бъдеще и утопия.  Как мислим за бъдещето, как проектираме настоящите си знания към предстоящи ситуации?  Как се е променяла представата..

публикувано на 06.01.25 в 18:48