Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Кристо, артистът, който опакова Райхстага, почина на 84

БНР Новини
Снимка: архив

"Работите му събираха хората заедно, се казва в изявлението по повод смъртта на световноизвестния артист Кристо на официалната фейсбук страница, която го представлява. Роденият в Габрово през 1935 г. Христо Явашев почина на 84 години в Ню Йорк.

Кристо живя пълноценно, той не само мечтаеше за невъзможното, но и го създаваше" - се казва още в изявлението.

"Шекспир ни каза, че "целият свят е сцена", Кристо ни показа, че светът е арт-галерия. Той не се интересуваше от стерилните бели стени на съвременните музеи, където обектите съществуват откъснати от всекидневния живот - пише Уил Гомперц, в Би Би Си.

Ето какви размисли на Кристо са съхранени в Златния фонд на БНР:

"Всичките така наречени провинциални проекти, които направих през последните 30 години, са проекти, в които присъствието на човека е изключително явно. Те живеят там, начинът им на живот на това място. Те са фермери или работници в ранчо. Цялата работа е замислена да отрази присъствието на човека и неговото обкръжение и то не само естествената му среда, защото го заобикалят много, много направени от хората обекти".

Той искаше да превърне ежедневието в изкуство, да накара хората да погледнат отново и да помислят пак върху обкръжаващото ги - правеше го, опаковайки сгради като Райхстага в Берлин или големи части от австралийското крайбрежие - превръщайки масивните, хладни структури в чувствени, крехки скулптури."

Кристо и Жан-КлодКристо винаги работеше в сътрудничество със съпругата си Жан-Клод. Двамата се срещат в Париж през 1958 г. Три години по-късно осъществяват първия си по-мащабен проект,  покривайки в сиво платно барели нефт на пристанището в Кьолн.

На следващата годинна те барикадират с барели от нефт една парижка улица, наричайки работата си "Желязна завеса". Това ги поставя на арт  кратата, работите им започват да се представят от прочутата галерия "Кастели" в Ню Йорк.

През 1972 г. Кристо и Жан-Клод създават Вали Къртън, издигайки 14 хил. метрова оранжева завеса през Рифъл Гап, каньон в Колорадо, а буря я унищожава само няколко дни след издигането й.

Всички работи на Кристо и Жан Клод са създадени, за да бъдат временни. "Художниците и преди всичко архитектите - търсят трайността - казва той. - Аз - не. Харесва ми да не оставям нищо след себе си. Това изисква кураж", цитира твореца британският "Гардиън".

Една от най-прочутите и зрелищни работи на Кристо  е опаковането на Райхстага. Екипът на художника покрива немския парламент в алуминиево фолио, шест години след падането на Берлинската стена.

"Това беше едно от най-красивите неща, които съм виждал, казва тогава творецът пред "Гардиън. - Стотина скални катерачи висяха от въжета по фасадата и бавно разгъваха огромните сребристи завеси. Нямаше кранове, нямаше машини, само хора, изпълняващи нещо като въздушен балет. Беше 1995 и огромни тълпи се събираха да гледат. После, когато беше заръшено, те пак дойдоха за да срежат платната." Опасявайки се да не банализира творбата, Кристо забранява Тримата тенори да изнесат концерт пред опакованата сграда.

Работите на двойката се финансират най-вече чрез продажба на предварителните скици. Артистичният дует е известен и с това, че отказва спонсорство. "Винаги сме били добри в преговорите. И се налагаше да бъдем, иначе проектите ни никога нямаше да бъдат реализирани. Но винаги сме били добри и в това да накараме банките да ни осигурят кредит."

Портите, Сентрал Парк, Ню Йорк

Жан Клод почина през 2009 г. по това време двойката планираше да покрие Триумфалната арка в Париж, проект, който вероятно ще бъде реализиран през септември 2021 г. в съответствие с желанието на Кристо.
"Ние вземаме назаем пространтство и създаваме безредие за няколко дни", казва Кристо в свое интервю.

В изявлението за смъртта му се цитира и писмо на Кристо от 1958 г, в което той пише: "Красотата, науката и изкуство винаги ще триумфират".



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Катя Гецова

Катя Гецова откри юбилейна изложба в "Аросита"

На имения си ден – празник на Св. Екатерина, Катя Гецова представи в столичната галерия "Аросита" юбилейната си изложба. С нея тя отбеляза своите 80 години и 35 години от откриването на две станции на метрото в гр. Нагоя, Япония. Експозицията предлага фотографии от общ план и детайли. Катерина Димитрова (внучката на Катя Гецова) специално за..

публикувано на 26.11.24 в 09:33

"Изток/Запад" – художници задават остри въпроси към днешната демокрация

Обединени от активната си политическа позиция и острите въпроси, които задават към днешната демокрация, двама широко известни художници отправят сериозни провокации срещу общественото и политическо статукво днес чрез творби, понякога носещи рискове за самите автори. Изложбата "Изток/Запад" се открива на 26 ноември в Националната галерия "Квадрат..

публикувано на 26.11.24 в 08:50

Програмата DreamUp подкрепя уязвими деца и младежи

Рубриката "Епизоди от живота" запознава слушателите на "Нашият ден" с тригодишна програма DreamUp на фондация BCouse. Програмата подкрепя организации, предоставящи социални услуги за уязвими деца и младежи. Целта е да подпомогне развитието, потенциала и социализацията на деца и младежи без родителски грижи, деца, жертви на насилие, или..

публикувано на 26.11.24 в 08:34

"Лешникови градини" на Хайри Хамдан – пред читателите в Пловдив

Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят, който трябва да бъде изследван от читателя. Свят, създаден от автора – в случая каза писателят, поет и преводач Хайри Хамдан.  Самият той казва, че се пита постоянно защо героите му са взели..

публикувано на 25.11.24 в 17:25
Николай Генов, Надежда Московска и д-р Катерина Кокинова

За четенето на книги

Стратегии за прилагане при четене и изисквания за жанрове. Размисли за романа на Владимир Полеганов "Другият сън". Каква подготовка изисква четенето? Трябва ли читателят да е наясно с конвенциите на съответния жанр или с начините, по които работят литературните похвати, за да чете пълноценно? Какво "изискват" от нас литературните..

публикувано на 25.11.24 в 16:40