"Работите му събираха хората заедно, се казва в изявлението по повод смъртта на световноизвестния артист Кристо на официалната фейсбук страница, която го представлява. Роденият в Габрово през 1935 г. Христо Явашев почина на 84 години в Ню Йорк.
Кристо живя пълноценно, той не само мечтаеше за невъзможното, но и го създаваше" - се казва още в изявлението.
"Шекспир ни каза, че "целият свят е сцена", Кристо ни показа, че светът е арт-галерия. Той не се интересуваше от стерилните бели стени на съвременните музеи, където обектите съществуват откъснати от всекидневния живот - пише Уил Гомперц, в Би Би Си.
Ето какви размисли на Кристо са съхранени в Златния фонд на БНР:
"Всичките така наречени провинциални проекти, които направих през последните 30 години, са проекти, в които присъствието на човека е изключително явно. Те живеят там, начинът им на живот на това място. Те са фермери или работници в ранчо. Цялата работа е замислена да отрази присъствието на човека и неговото обкръжение и то не само естествената му среда, защото го заобикалят много, много направени от хората обекти".
Той искаше да превърне ежедневието в изкуство, да накара хората да погледнат отново и да помислят пак върху обкръжаващото ги - правеше го, опаковайки сгради като Райхстага в Берлин или големи части от австралийското крайбрежие - превръщайки масивните, хладни структури в чувствени, крехки скулптури."
Кристо винаги работеше в сътрудничество със съпругата си Жан-Клод. Двамата се срещат в Париж през 1958 г. Три години по-късно осъществяват първия си по-мащабен проект, покривайки в сиво платно барели нефт на пристанището в Кьолн.
На следващата годинна те барикадират с барели от нефт една парижка улица, наричайки работата си "Желязна завеса". Това ги поставя на арт кратата, работите им започват да се представят от прочутата галерия "Кастели" в Ню Йорк.
През 1972 г. Кристо и Жан-Клод създават Вали Къртън, издигайки 14 хил. метрова оранжева завеса през Рифъл Гап, каньон в Колорадо, а буря я унищожава само няколко дни след издигането й.
Всички работи на Кристо и Жан Клод са създадени, за да бъдат временни. "Художниците и преди всичко архитектите - търсят трайността - казва той. - Аз - не. Харесва ми да не оставям нищо след себе си. Това изисква кураж", цитира твореца британският "Гардиън".
Една от най-прочутите и зрелищни работи на Кристо е опаковането на Райхстага. Екипът на художника покрива немския парламент в алуминиево фолио, шест години след падането на Берлинската стена.
"Това беше едно от най-красивите неща, които съм виждал, казва тогава творецът пред "Гардиън. - Стотина скални катерачи висяха от въжета по фасадата и бавно разгъваха огромните сребристи завеси. Нямаше кранове, нямаше машини, само хора, изпълняващи нещо като въздушен балет. Беше 1995 и огромни тълпи се събираха да гледат. После, когато беше заръшено, те пак дойдоха за да срежат платната." Опасявайки се да не банализира творбата, Кристо забранява Тримата тенори да изнесат концерт пред опакованата сграда.
Работите на двойката се финансират най-вече чрез продажба на предварителните скици. Артистичният дует е известен и с това, че отказва спонсорство. "Винаги сме били добри в преговорите. И се налагаше да бъдем, иначе проектите ни никога нямаше да бъдат реализирани. Но винаги сме били добри и в това да накараме банките да ни осигурят кредит."
Жан Клод почина през 2009 г. по това време двойката планираше да покрие Триумфалната арка в Париж, проект, който вероятно ще бъде реализиран през септември 2021 г. в съответствие с желанието на Кристо.
"Ние вземаме назаем пространтство и създаваме безредие за няколко дни", казва Кристо в свое интервю.
В изявлението за смъртта му се цитира и писмо на Кристо от 1958 г, в което той пише: "Красотата, науката и изкуство винаги ще триумфират".
В началото на юни български независими културни оператори подписаха отворено писмо, с което призовават Министерството на културата (МК) към по-добър диалог, редовна комуникация, ясни програми и създаване на стратегия за развитието на българската култура с участието на целия сектор. От пети юни до днес, броят на подписалите го творци, културни..
"Нюансите на пролетни цветчета в дъждовен ден" е книга, която представя хайку. В нея се съдържат произведения, написани от 10 японски и 5 български поетеси. Подбраните стихове от източните авторки обхващат периода от 17. век до днес. Изданието съдържа и "Кратък речник на някои естетически принципи, похвати и форми в японската поезия". Книгата е..
Театроведът проф. д-р Йоана Спасова-Дикова е председател на журито в тазгодишното издание на Националния фестивал на малките театрални форми, който се проведе за 35-и път във Враца. Това е най-старият театрален форум в България, а организатор е Врачанският драматично-куклен театър. В "Артефир" проф. Дикова представи наградените в отделните..
Между 18 юни - 2 юли в галерия "Аросита" София публиката може да се потопи аромата на документалната инсталация "Сияж". За заглавието на проекта си визуалната артистка и актриса Ина Добрева пише: "Сияж" (от френски sillage) е термин от парфюмерията, описващ ароматния шлейф, който човек оставя след себе си, но същевременно и от мореплаването –..
Добромир Манев, един от най-ярките майстори на изтънчено-артистичния рисунък, представя свои творби в изложбата "Спомени". Етюдите на художника излъчват и класика, и модерност. Фокусът му е вечен – животът в целия си колорит и енергията в цялата си топлота. Повечето от платната се раждат в ателието му в село Славейково до Дряновския манастир. Там..
"Трудно може да говорим за колко години живот е програмиран човекът. Много от проучванията в световен мащаб говорят за това, че генетично на човек е..
Въпросът как евентуалното влизане на България в еврозоната ще се отрази на пазара на недвижими имоти вълнува мнозина – както собственици, така и купувачи и..
По традиция в началото на юни Филологическият факултет на ВТУ организира Международна научна конференция "Езици, култури, комуникации". Тази година..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg