Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

За писането и четенето онлайн

Иванка Могилска
Снимка: Личен архив

Задължителна предпоставка при писането на бизнес текстове за уеб е да знаеш на кого говориш. Това определя начина, по който говориш, определя и начина, по който поднасяш информацията, която интересува аудиоторията.

При художествения текст обаче важи друго правило, дадено от майсторите писатели – търсенето и намирането на идеалния читател. Писателите на литературни текстове се ръководят от любопитството.

Общото в случая е идеята, която е в основата на всеки текст. Думите пък са тези, с които можеш да я изразиш и направиш въздействаща и заразителна за околните. А ДНК-то на думите е ясно – то се крие в смисъла им.

За един текст, независимо какъв е той, е важно да бъде проверен през слуха. Затова и за текстовете, предназачени за уеб пространството, начинът на четене е определящ.

Писането е занаят, който се учи с много писане, четене и редактиране. Едно от най-големите предизвикателства е да пишеш кратки текстове. В тях трябва с малко думи да изразиш същината на идеята си. Пример за такъв текст в интернет са слоганите. С тях се справят копирайтърите като Иванка Могилска. Тя е поетеса и писателка, но и копирайтър на свободна практика от 15 години.

Освен стихосбирки, романи и сборник с разкази, тя има и собствен блог, в който дава практични съвети на своите колеги. Скоро беше и лектор в онлайн курсове, където разви темата за това как се пишат и продават текстове за уеб.

За правилата и хватките на писане Иванка Могилска разказва в звуковия файл. В него можете да чуете и как да тренирате въображението си.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

На Ивановден с актрисата Ивана Папазова

Актрисата Ивана Папазова, която широката публика познава от сериала "Скъпи наследници", смята, че името ѝ ѝ носи късмет. Едната ѝ баба се казва Вангелия, а другата – Иванка, затова и тя се озовава по средата. Кръстена на бабите си, Ивана носи гръцките корени на дядо си и усещането за творчество от родителите си. Майка ѝ е детска учителка, която..

публикувано на 07.01.25 в 14:35
 Вера и Андре Шандел

"Есента на ловеца" – Вера и Андре Шандел с кинопремиера за любовта

Творческият тандем Вера и Андре Шандел кани любителите на авторското европейско кино на премиерата на "Есента на ловеца" на 18 февруари в кино "Люмиер". Филмът тръгва официално по кината от 21 февруари 2025 година. Един български игрален филм на един белгийски режисьор дава обещаващо начало за качествено българско кино в началото на годината с..

публикувано на 07.01.25 в 13:10
Кире Гьоревски (Димитър Общи) в спектакъла „Наблюдателите: хипотеза за отвъдното“ на Явор Гърдев в Народния театър

В обувките на превъплъщенеца

Всичко в живота е въпрос на избор. Ето например Кире Гьоревски е избрал да се превъплъщава в различни персонажи. Да пресъздава животи на сцената и на екрана. Послушал е вътрешния си глас и той го отвел от Битоля в София, от порастването до съзряването. Едва ли има поле за изява, тъй като все пак е актьор, мим и хореограф, в което да не работи за..

публикувано на 07.01.25 в 13:05
Дечо Таралежков, Теодора Церовска и Невена Семова

Международен ден на киното с Невена Семова и Дечо Таралежков

Създателите на първия филм Луи и Огюст са смятали, че "киното е изобретение без бъдеще", въпреки че днес това е едно от най-обичаните и предпочитани визуални изкуства в цял свят.  Продуцентът Невена Семова и сценаристът Дечо Таралежков разнищват в нашия разговор как се е развило седмото изкуство.  Киното е "краста" и изисква пълна..

публикувано на 07.01.25 в 09:41

Как мислим за бъдещето

В началото на новата календарна година – времето, в което си даваме обещания и се надяваме на позитивна промяна с филолога Александър Попов и философите Димитър Божков и Петър Горанов разговаряме за бъдеще и утопия.  Как мислим за бъдещето, как проектираме настоящите си знания към предстоящи ситуации?  Как се е променяла представата..

публикувано на 06.01.25 в 18:48