Гена Димитрова – спомен за една велика българка, напуснала ни през 2005 г., но оставила дълбока диря в сърцата на милиони почитатели на голямото изкуство в цял свят. Могъщ, неземен, феноменален глас, природна стихия, ураган, Божи дар, уникален талант и какви ли не още суперлативи можем да кажем за нея, но преди всичко човек с добро сърце, отдадено напълно на изкуството! Или както пее една от нейните емблематични героини Тоска: „Живях от изкуство, живях от любов… Дарявах песента си жарка на небето, на звездите и засияваха те по-бързо…”
В съботната вечер (13 юни) от 20 часа с помощта на документални и студийни записи от българските и световните сцени ще си спомним за голямото изкуство на прочутата певица, ще я чуем като принцеса Тураднот, Норма, Абигаиле, Джоконда, лейди Макбет, Амелия, Мадалена, Одабела.
„Раждането на голям истински драматичен глас е чудо на природата. Драматичните гласове са различни като характер, налагат се над всичко и над всички. Драматичното сопрано изисква не само голям глас, но физическа и психическа издръжливост. За тези гласове се казва, че са като птицата кондор: летят нависоко, дълго и сами. Те са застрашен вид, пред изчезване…“, пише музиковедката д-р Магдалена Манолова в книгата си по повод 60-годишния юбилей на Гена Димитрова през 2001 г.На 7 декември 1983 г. е дебютът на Гена Димитрова като Турандот в постановката на Франко Дзефирели на сцената на Миланската скала. Събитието е меко казано зашеметяващо! В яркото обкръжение на диригента Лорин Маазел и солистите Пласидо Доминго, Катя Ричарели и Никола Мартинучи изгрява звездата и на българката. Тя вече е забелязана от музикалния елит, но именно Турандот става причина Гена да се превърне в една от най-добрите оперни звезди на всички времена.
„Триумфът на „Турандот“ е най-вече триумф на сопраното Гена Димитрова. Аплаузите в края на представлението бяха предназначени за нея. С ентусиазираните си възгласи „Неповторима!“ и „Единствена!“ публиката дълго не ѝ позволи да напусне сцената“, пише критикът Марио Пази тогава.
А музикалното издание „Дженте“ отбелязва: „Може би никоя друга певица няма правото на тази награда - да се нарича Кралица на Скалата. Преди десетилетия това беше Мария Калас, днес е Гена Димитрова!“Мечтата става реалност и Гена достига върха! Оперна прима... Да се задържиш там се изискват още повече усилия. Певицата споделя, че е изкачила този висок връх в оперното изкуство благодарение на корените си и на хората около нея, които са носели високи човешки качества и добродетели. И добавя: „Пих вода от много кладенци, работих с различни педагози, диригенти, режисьори, а те самите бяха от старата генерация и знаеха много. Предадоха ми своите знания, но и ме научиха на морал“. И още думи за Верди: „Музиката на маестрото разпалва като вятър огъня в нас. При него всичко е гениално, защото подсказва какво трябва да направиш. Неговите героини са ми носели голямо щастие, те обогатяват душевността ми. Не мога да кажа, че героините от друга страна влияят на живота и характера ми, но те ми помагат да преосмисля философски много неща. Днес вървим към бъдеще, което ми се струва лишено от чувства. Така че потапянето в тези отминали светове дава много. За мен операта не е развлечение. Операта е храм“.... „Много неща не съм успяла да направя през живота си, но смятам, че съм привилегирована – Господ ми даде толкова много талант, че колкото и да ми подливаха вода, аз все бях отгоре. Животът, който обаче живях, бе жертван в името на кариерата ми. Вече мечтая за тишина.“
Откровено признание на един голям артист!
На 5 октомври 2025, 17.00 часа на сцената на Музикален театър балет "Арабеск" ни кани на първото си представление за новия сезон "BarrocoLife – Съвършеното несъвършенство". В програмата на вечерта са включени две едноактни миниатюри, в които хореографите са използвали музика на известни барокови композитори. Анна Донева работи по "Четирите..
Съботната оперна вечер (4 октомври от 20 часа) по програма "Христо Ботев" е посветена на 200-годишнината от рождението на "краля на валса" Йохан Щраус-син. Неговата жизнерадостна, вдъхновяваща музика ни съпровожда традиционно в началото на всяка нова година. Творбите му са еднакво популярни сред различните социални прослойки на неговото съвремие...
Либрето: Игнац Шнитцер по повестта "Сафи" на Мор Йокай. Първо изпълнение: 24 октомври 1885, Виена, Австрия. Първо изпълнение в България: 1921, София, Свободен театър. Действащи лица: • Сафи, млада циганка – сопран • Шандор Баринкай – тенор • Граф Петер Хомонай – баритон • Калман Жупан, богат търговец – бас • Арсена, негова дъщеря – сопран •..
В петъчната вечер (3 октомври от 19.30 часа) ще си спомним за едни от най-поетичните ни пианисти, както наричаха Красимир Гатев. Отиде си през 2008 година, но остави ценни записи и словесните си откровения в Златния фонд на БНР. Гатев не бе словоохотлив. Не обичаше интервютата, нито преднамерената показност. Предпочиташе да изразява мислите и..
56-ото издание на Международния фестивал за класическа музика "Софийски музикални седмици" ще завърши с благотворителен концерт и спектакъл под надслов Esperanza for Life/"Надежда за живот" в помощ на SOS Детските селища в България и безстопанствени животни. Инициативата е на Международната фондация, която носи името на родената у нас..
Кой е Джордж Сорос и на какъв тип политици пречи дейността му, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Валентин Вълканов , преподавател по..
В епизод 606 "Трамвай по желание" представя на своята публика най-новата сценична адаптация на драматургичния шедьовър на Йордан Радичков "Лазарица"...
Между 29 септември и 5 октомври в гр. Плевен се провежда фестивалът за литература и танц Leap Off Page, организиран от фондация "Елизабет Костова"...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg