Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Не отиде ли политическата коректност в киното твърде далеч

БНР Новини
Филмът, който вече няма да можем да гледаме
Снимка: PD

Епичната американска класика "Отнесени от вихъра" беше свалена от стрийминг платформата НВО Max. Свалянето дойде след статия на Джон Ридли, автор на филма "12 години в робство", който казва, че "филмът, без да игнорира напълно ужасите на робството, затвърждава някои от най-болезнените стереотипи за цветнокожите."

Още при излизането си на екран през 1939 г., филмът е критикуван заради "Сантиментализирането на Юга отпреди Гражданската война и стереотипизирането на черните герои – роби като пасивни и угодливи". През 1940 г. режисьорът Карлтън Мос пише, че филмът е "носталгично оправдание за симпатиите към все още живото южняшко реакционерство".

"Отнесени от вихъра" води до първия "Оскар" за поддържаща женска роля за Хети Макдоналд в ролята на Мейми. След награждаването пък Макдоналд не е допусната да седне с останалите от екипа по време на церемонията и е била принудена да влезе през входа, предназначен за цветнокожи. 

Днес обаче има натиск сложното и многолико историческо наследство да бъде сведено до проста черно-бяла версия за нещата, заклеймяваща със стигмата "бяло превъзходство" всичко, което не пасва в новата идеологическа матрица.

(Дори авторите на филми, критично пресъздаващи расистката действителност от времето на закона Джим Кроу като "Южнячки" и "Зелената книга", бяха подложени на ожесточена критика, защото пресъздавали само бялата гледна точка и представяли чернокожите като пасивен обект на бял хуманизъм, благородство и алтруизъм.)

Напреженията тлеят от години, но наскоро се възпламениха и избухнаха, галванизирани от пандемията и смъртта на Джордж Флойд. Те отпушиха огромна вълна на яростно преосмисляне на историческото минало, което кулминира в събаряне и вандализиране на статуи. Вълната заля и Европа. 

Във Великобритания също се стигна до събаряне на статуи, а една от най-либералните, свободолюбиви и хуманни авторки, Джоан Роулинг стана обект на нападки и обвинения в трансфобия заради убеждението си, че полът е биологично определен, а не социална конструкция. (Роулинг нищо не руши. Тя написа есе за опасностите за жените от обезличаването им и негодува срещу идеята думата "жена" да се замени с "менструиращ човек".)

Срещу авторката застанаха "нейните деца" актьорите, въплътили се в ролите на Хари Потър, Хърмаяни и Рон – сякаш без екранизациите, които ги направиха богати и прочути, днес нямаше да се чудят как да изплатят студентските си заеми и ипотеките за жилище.

Тревожни са тенденциите да се прекроява историята според потребностите на днешния ден, настояванията за задължително "многообразие" и "включеност" дори в класически и исторически филми, както и претенциите на съвременния новоговор (по Оруел). Всичко това резонира остро в Източна Европа, където пазим спомен за пресата на цензурата, която задушаваше творци и изсмукваше смисъла, налагайки "единствено правилна" версия за събития, факти и творби.

Киното става все по-угодливо, схематично и пропагандно във вреда на изкуството и творческата свобода. Филмовите студиа, корпорациите и медиите реагират плашливо под страх от отлив на клиенти и изоставят творците, дръзнали да не се подчинят на господстващия новоезик.

Облечена в хуманна кауза, новата политкоректност се превръща в задушаваща преса, произвеждаща идеологически клишета, родени от порива на момента. 

Накъде се тласна махалото и какво да изберем, когато отворим смаляващите се каталози от заглавия, предлагани от стрийминг платформите – чуйте позицията на кинокритика Владислав Апостолов.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
От спектакъла „Неведение“

Народният театър очаква "Неведение" за 50-и път

Спокоен, мъдър, казва само толкова – колкото иска, осъзнат и приел себе си, обичащ се. Такъв е човекът на 50, такъв е и моноспектакълът, който се играе за 50-и път. Жив, дишащ с публиката си, с енергия, която те превзема и замисля. Тежи си на мястото и е повече тук и сега от всякога. А мястото е Голямата сцена на Народния театър, моноспектакълът –..

публикувано на 17.09.24 в 10:38

"Чарли в открито море" и реалността в абсурда

"Чарли в открито море" ще постави началото на сезона, с който Младежкият театър ще отбележи своите 80 години. Спектакълът на полския писател и драматург Славомир Мрожек е една от трите премиери в афиша на театъра и ще се играе на 18 септември от 19 часа. Той обединява две от най-успешни и поставяни по света пиеси на Мрожек – "Чарли" и "В открито..

публикувано на 16.09.24 в 15:10
Антон Митов и Михаела Колева

Антон Митов представя: Мана-мана или дисонансен консонанс

Размисли на глас (пред музикалния редактор Михаела Колева) за летни пътешествия и къде, с колко и защо се чака на българските гранични пунктове? Неволи между Гърция и Унгария през Стрезимировци. От къде минават белгийските турци и как се запълва сръбския бюджет? За братовчедите, които не са такива. И още бивали летни небивалици – в..

публикувано на 16.09.24 в 13:45

Спонтанност и талант: Историята зад създаването на "Тайният оркестър"

На 28 септември, в Античния театър на Пловдив, публиката ще има възможността да се потопи в едно уникално музикално преживяване, водено от виртуозния пианист Георги Черкин и младите таланти от "Тайният оркестър". Проектът, наречен "Галактическа фантазия", обещава да предложи едно истинско галактическо пътешествие чрез музиката. "Тайният оркестър"..

публикувано на 16.09.24 в 12:27

Устойчивите реалности на художника Деян Янев

Остават два дни до закриването на изложбата "Устойчиви реалности – автохтонни архетипи" на художника Деян Янев в галерия "Аросита".  За пътя от Вярата, Надеждата и Любовта до образите на Кокаина, Алкохола и Балона, за актуалния, леко ироничен поглед на художника – разговор в "Terra Култура" с Деян Янев и изкуствоведката Диана Щир . В..

публикувано на 16.09.24 в 11:54