Благодарение на международния музикален обмен на Еврорадио „Неделен следобед“ ще ви отведе на фестивала „Шопен и неговата Европа“ във Варшава.
На 24 август миналата година във Варшава е била представена операта „Корсарят“ на Джузепе Верди. Под диригентството на Фабио Бионди, с участието на неговия ансамбъл „Еуропа галанте“, оперния и филхармоничен хор на театър „Виелки“.
Действащите лица и изпълнителите:
• Корадо – Матеус Помпеу, тенор
• Медора – Илона Матарадзе, сопран
• Гулнара – Карен Гардеазабал, сопран
• Саид – Алексей Богданов, баритон
• Джовани – Матеуш Стачура, бас
• Селим, Евнух, Роб – Павел Чичонски
Операта е създадена по либрето на Франческо Пиаве по едноименната поема на Джордж Байрон издадена през 1814 г. Освен Верди прочутата поема става основа и за балет със същото име създаден от Адолф Адам.
Премиерата на вердиевата опера е на 25 октомври 1848 г. в Триест. Днес този театър носи името на Верди. Следващите постановки са само няколко в Италия – през 1852 се играе в Милано и Торино, а през 1853 в Модена, Новара, Венеция и Верчели. След това операта е забравена за повече от век. През 1963 г. Франко Ферара я представя в концертно изпълнение в двора на Двореца на дожите във Венеция в рамките на „Венецианските музикални празници“. Следваща постановка има в Сан Ремо през 1980 г. с диригент Маурицио Риналди.
През 20 век операта е представена за първи път в Лондон през 1966, а след това в САЩ през 1981 г. По време на фестивала Верди в Сан Диего през 1982 г. в постановката на „Корсарят“ участват Розалинд Плаурайт и Джун Андерсън. Играе се и през 2008 в Парма на фестивала „Верди“. Има и няколко концертни изпълнения – в Барселона и Лондон през 1996 г., като Корадо е Хосе Кура. Изпълнява се в Ню Йорк и Вашингтон съответно през 2004 и 2014 г. През 2018 г. операта има нова продукция във Валенсия. Миналата година фестивалът „Шопен и неговата Европа“ поднесе представлението, което ще звучи от 14.30 часа на 23 август по програма „Христо Ботев“.
Бразилският тенор Матеус Помпеу вече е пял в най-големите театри в родината си. Кариерата му в Европа започва през 2017 г. със специализация във Валенсия и работа под ръководството на Давиде Ливърмор и Пласидо Доминго. Там се запознава с диригента Фабио Бионди, който го включва в няколко от проектите си. На фестивала във Варшава е пял и в операта „Халка“ на Монюшко. Канят го за спектакли в Хамбург за „Завръщането на Одисей в родината“ във Валенсия. До сега репертоарът му не е много голям и включва „Вълшебната флейта“ на Моцарт, „Кармен“ на Бизе, „Лучия ди Ламермур“ на Доницети, Бепе в „Палячи“ на Леонкавало и др.
Илона Матарадзе е родена в Грузия. Учи в Москва. Завършва консерваторията там, а след това прави майсторски класове Германия, Франция, Испания. Работи в студиото на Пласидо Доминго във Валенсия. Имала е ангажименти в Тел Авив, в Пезаро, Ливорно, Лука, Пиза. В репертоара ѝ са партиите на Мими, Джилда, Дездемона, Микаела, Адина и др.
Карен Гардеазабл е мексиканка. Завършва консерватория в Мексико сити, специализира при Денис Д`Нийл в Уелс, както и в Италия. Участва в майсторски класове на Франсиско Арайза, Грегори Кунде, Давиде Ливермор, както и в центъра на Доминго във Валенсия, където дебютира като Адина от „Любовен еликсир“ на Доницети.
Алексей Богданов е роден в Одеса, но през 1992 г. родителите му се установяват в Сан Франциско. Професионалния си дебют прави през 2008 г. в „Троилус и Кресида“ на Уилям Уортън. Учил е в университета в Индиана, в Санта Крус, бил е стипендиант в програмата на Доминго в операта във Вашингтон. Имал е ангажименти в театрите в Атланта, Вашингтон, в Канада където прави Евгений Онегин. В репертоара му са още Ескамилио, Шарплес, Скарпия, Шчелкалов от „Борис Годунов“, Лионел от „Орлеанската Дева“, Дон Жуан, Гулиелмо и Фигаро на Моцарт, Белкоре, както и четирите басови роли в „Хофманови разкази“.
Има интерес и към ораториалната музика. Изпълнил е „Месия“ на Хендел, Реквиемите на Моцарт, Форе и Дюлюфле, „Те Деум“ на Дворжак, „Глаголическата меса“ на Яначек.
Съдържание на операта „Корсарят“ на Джузепе Верди
"Светлост" са трима приятели от Скопие, закърмени с музиката на Матс Густафсон , Петер Брьоцман , Кен Вандермарк , Sun Ra Arkestra , Орнет Колман и местната хардкор сцена. Поименно – Дени Омерагич (контрабас, баритонова китара и баскитара), Нинослав Спировски (тенор сакс, кларинет) и Кристиян Новковски (барабани). По покана на..
Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..
Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..
Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
Представлението "Апокриф" на театрална работилница "Сфумато" задава въпроси за живота между този и онзи свят, за срама, за битката между доброто и злото...
Когато викаш, за да бъдеш чут, всъщност пречиш на другия да те чуе. А когато искаш да разбереш повече за себе си и отношенията си с човека, с когото си..
В стилистиката на любимия филм "Неочаквана ваканция" зададохме въпроса към д-р Антония Първанова, която за пръв път гостува в седмичното издание "За..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg