„Хекуба“ е трагедия в три действия от Никола Антонио Монфроче по либрето на Жан-Батист-Габриел-Мари дьо Милсан в превод на италиански Джовани Шмид. Премиерата е на 13 декември 1812 г. в театър „Сан Карло" в Неапол. Ролята на Ахил изпълнил прочутия Мануел Гарсия, Приам бил Андреа Нодзари, Хекуба Мариана Борони.
Хекуба, според гръцката митология, е втората жена на цар Приам и майка на голяма част от децата му.
В днешно време операта е представена през 1992 г. в операта в Савона с Анна Катерина-Антоначи като Поликсена. На 30 юли 2019 г. с концертно изпълнение в двореца на херцога с нея е открит фестивалът на Вале д`Итрия. Този запис предлага „Неделен следобед“ на 20 септември от 14 часа.
Постановката е на Пиер Луиджи Пици, много красива, съвсем минималистична сценография и костюми. В операта ще чуете две много красиви арии – на Ахил в 1 д. и на Хекуба във 2 д., има две чудесни хорови сцени, а финалът на операта е драматичен и несравним с нищо познато. Може би мъничко ми напомни на финала на „Армида“ на Росини. Самият Росини бил много впечатлен от двете опери на Монфроче.
Действащи лица и изпълнители:
• Хекуба, сопран – Лидия Фридман
• Поликсена, сопран – Роберта Мантеня
• Ахил, тенор – Норман Райнхард
• Приам, тенор – Мерт Сюнгю
• Теона, сопран – Мартина Грезиа
• Антилок, тенор – Лоренцо Ицо
Хор на общинския театър в Пиаченца, хор на театър „Петруцели“, Бари, диригент Сесто Куатрини.
Никола Монфроче е роден на 21 февруари 1791 г. в Палми в Калабрия – умира на 9 юли 1813 г. в Неапол. В Палми са музеите на родените там Франческо Чилеа и Никола Монфроче. Баща му бил капелмайстор. Логично момчето започва да учи музика в консерваторията „Пиета дей туркини“ в Неапол. След това продължава в Рим като ученик на Николо Дзингарели, който по това време е капелмайстор на Сикстинската капела.
На 17 години дебютира като композитор с кантатата „Раждането на Алкида“ по драмата на Габриеле Росети. Премиерата е на 15 август 1809 в деня на рождението на Наполеон Бонапарт, навършващ 40 години. Тя е изпълнена в театър “Сан Карло“ в присъствието на Йоахим Мюра и Каролина Бонапарт – новите крал и кралица на Неаполското кралство.
След година с успех преминава и премиерата на първата му опера „Алзира“, в която пеят тенорите Андреа Нодзари и Мануел Гарсиа, сопранът Мариета Маркезини и контраалтът Аделаида Маланоте. В Рим той пише още кантатата „Армида“ по либрето на Якопо Ферети по „Готфрид“ на Торквато Тасо, която след това е изгубена.
През септември 1811 в Неапол Монфроче чува операта „Весталката“ на Спонтини, която го завладява. По поръчка на Доменико Барбайя вече болният композитор започва да пише нова опера, все още под впечатленията на „Весталката“. Това е операта „Хекуба“, представена в края на годината. Няколко месеца по-късно Монфраче умира едва на 22 години.
Съдържание
Първо действие
В първия акт Поликсена разкрива на слугинята си Теона, че се е влюбила в Ахил, въпреки факта, че той току-що е убил брат ѝ Хектор в битка. Цар Приам предлага на троянците да приемат брака между Ахил и Поликсена, за да сложат край на Троянската война, но се сблъсква с волята на царица Хекуба, която страда за смъртта на Хектор и ненавижда Ахил.
Второ действие
Ахил, който пристигна, разкрива чувствата си към Поликсена, двама си разменят развълнувани любовни обяснения. Той получава благословията на Приам.
След като пристига Хекуба Ахил се оттегля, а Хекуба изисква от дъщеря си да се откаже от този брак и да отмъсти за смъртта на Хектор.
Поликсена остава сама с налегналите я тъжни мисли. Тя посреща хладно завърналия се Ахил. Той се обръща към кралската двойка с молба да потвърдят сватбата му с Поликсена, която ще бъде само от полза за родината.
Трето действие
Сватбената церемония се провежда в храма на Аполон. Точно когато Поликсена трябва да отговори пристига Антилок, който съобщава, че тежко въоръжената гръцка армия е нападнала Троя. Опитите на Ахил да се разграничи от сънародниците си са безполезни. Хекуба заповядва на стражата да бъде убит незабавно.
Отчаяна Поликсена отправя молитви към боговете.
Приам упреква съпругата си за прибързаното решение, с което се проваля всеки следващ опит за сключване на примирие с враговете.
Гръцките войници проникват в храма на Аполон, убиват Приам и отвличат Поликсена.
Останала сама Хекуба проклина всички врагове, а вражеската армия опустошава града.
"Светлост" са трима приятели от Скопие, закърмени с музиката на Матс Густафсон , Петер Брьоцман , Кен Вандермарк , Sun Ra Arkestra , Орнет Колман и местната хардкор сцена. Поименно – Дени Омерагич (контрабас, баритонова китара и баскитара), Нинослав Спировски (тенор сакс, кларинет) и Кристиян Новковски (барабани). По покана на..
Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..
Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..
Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
Представлението "Апокриф" на театрална работилница "Сфумато" задава въпроси за живота между този и онзи свят, за срама, за битката между доброто и злото...
Когато викаш, за да бъдеш чут, всъщност пречиш на другия да те чуе. А когато искаш да разбереш повече за себе си и отношенията си с човека, с когото си..
В стилистиката на любимия филм "Неочаквана ваканция" зададохме въпроса към д-р Антония Първанова, която за пръв път гостува в седмичното издание "За..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg