Характерни за него бяха неговата износена, клюмнала широкопола шапка и черна хвърчаща връзка стил „лавалиер“. Така помнят Тръпко Василев съвременниците му. „Тръпко“ – така го зовяха всички – беше популярна фигура в софийския културен живот още преди Балканската война – 1912 г. той беше меценат по свой маниер. Това пише за него в спомен Стойчо Мошанов.
И още – На много начинаещи художници и артисти той уреждаше „тефтерчетата“ из софийските ресторанти. След първата световна война Тръпко преустрои сградата на ул. „Аксаков“, ъгъла с „цар Шишман“ в малък салон, който служеше за културни прояви. Тук се устройваха първите в София рецитали на видни артисти от Народния театър. Целта им е повече благотворителна – да се допълват с някой минимален хонорар техните мизерни заплати на държавни служители.
В първата галерия – Тръпковата – за първи път прозвучава „Сакия Муни“, рецитирана от незабравимия Сава Огнянов, тук Елена Снежина разказва за любовната мъка на Славейковите Иво и Калина от „Неразделни“, а Йордан Сейков разведрява тъжната следвоенна атмосфера със своя габровски хумор.
По-късно салонът се нарича „Постоянна художествена изложба“, където могат да се открият най-талантливите български художници на 20-те години на ХХ век.
Тази година стават 110 години от създаването на тази първа галерия у нас – Тръпковата, и през лятото видяхме на постерна изложба в градинката на "Кристал" как е изглеждала тя. А на 16 септември в галерия „Васка Емануилова“ се открива изложба с платна на самия Тръпко Василев и художниците, чиито картини той излага. За нея и за Тръпко Василев разказва изкуствоведът Благовеста Иванова, куратор на изложбата „110 години от създаването на първия художествен салон в София“.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg