На 28 септември се навършват 112 години от рождението на големия български композитор, диригент и музикален педагог Марин Големинов. Възпитал поколения музиканти, акад. Големинов формира с творчеството си характерни за българската музика стилистични насоки, свързани с фолклора и неговото авторско претворяване.
Роден е през 1908 година в Кюстендил. Завършва ДМА (дн. НМА “Проф. П. Владигеров”) през 1931 година. Учи цигулка при проф. Т. Торчанов и теоретични дисциплини при проф. Добри Христов и проф. Н. Атанасов. През 193134 следва в Scola Сantorum в Париж, където учи композиция при проф. Венсан Д`Енди, Пол льо Флем и Алберт Бертлен. Посещава лекции по композиция при Пол Дюка в Eсole Normale de musique, както и лекции по музикална теория, естетика и литература в Сорбоната.
През 1934 се завръща в България и става член на Дружеството на българските компонисти “Съвременна музика”. Свири втора цигулка в известния квартет “Аврамов” (1935-38). Един от инициаторите за създаване на Камерен оркестър при Радио София и негов диригент (193638). През 1938 заминава за Мюнхен, където една година специализира композиция при проф. Йозеф Хаас, проф. Х. Кнапе и дирижиране при проф. Карл Еренберг в Академията за музика. От 1943 в продължение на четири десетилетия е професор в ДМА по инструментознание, оркестрация, дирижиране и композиция. В периода 1954-56 година е ректор на НМА. Директор на Софийската опера (1965-67). Носител на наградата “Готфрид фон Хердер” на Виенския университет (1976). Член на БАН, академик (1989).
Автор е на четири опери, две танцови драми, сред които класическата “Нестинарка”; произведения за хор и оркестър, за глас и оркестър; четири симфонии и други произведения за симфоничен и струнен оркестър; осем струнни квартета и други камерни творби за различни инструменти; хорови и солови песни. Голяма част от произведенията му са постоянен репертоар на българските изпълнители. Публикува 4 музикално-теоретични изследвания и учебници, над 200 статии, очерци, рецензии и др. в периодичния печат у нас и в чужбина.
Запис от Златния фонд – как е написал „Нестинарка“ – можете да чуете в звуковия файл.
Вокали в съзвучие с акустични китари и цигулка, авторски песни – любими на хора от различни поколения. Стил в интерпретация на жанра изпята поезия (singer-songwriter). Това е "Точка БГ" през 2025-а, когато групата навършва 14 години. Рождения си ден ще отпразнуват с концерт в Sofia Live Club от 20.00 часа на 9 март, но преди това гостуват в..
На 9 март “Точка БГ” ще отбележат 14 години от създаването си. За това време групата доби завидна популярност. Музикантите имат 5 издадени албума, концертират почти всеки месец в София, а за рождения си ден си пожелават да гостуват по-често с творчеството си в повече български градове. Вокалите на “Точка БГ” са в съзвучие с акустични китари и..
Два предстоящи клубни концерта в София и Пловдив носят името “Водите на март” – любима песен от Антонио Карлос Жобим. Написана през 1972 година, тя е смятана за най-добрата бразилска песен на всички времена. А песента на Жобим с превода на Зорница Христова на български език стана особено популярна в изпълнение на Мирослава Кацарова. Интересно е, че..
Гордост, свобода и благодарност – това символизира 3 март за Теодосий Спасов. "Каквато и да е политиката, както и да се върти, все пак ние сме успели да прекратим нашите взаимоотношения с турската империя и да се обособим като самостоятелна държава", каза в деня на националния празник виртуозният музикант. Като един от посланиците на..
Какво се случва с медиите в САЩ, след като Джеф Безос промени политиката на коментарната рубрика на "Вашингтон поуст", журналисти на АП не са допускани..
Какъв е новият световен ред, който предлага на Европа президентът на САЩ Доналд Тръмп и какво е мястото на България в него, коментира в "Мрежата" по..
Снощи (6 март) се откри ретроспективната изложба на анонимния артистичен колектив "Герила гърлс" в Националната галерия "Квадрат 500". Изложбата носи..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg