Концертът, с който беше открита Баховата седмица в Ансбах, Германия на 26 юли 2019 г., ви предлага на 4 октомври от 14 часа предаването „Неделен следобед“ по програма „Христо Ботев“. Това е биенале, посветено на живота и творчеството на Йохан Себастиан Бах, което се провежда от 1947 г. и този фестивал е смятан за най-стария в Германия, провеждан все на същото място.
Концертите се планират или в Оранжерията, или в голямата зала на двореца в Ансбах, както и в църквите в града. Във фестивала са участвали едни от най-известните музиканти – Йехуди Менухин, Гидон кремер, мстислав ростропович, Джон Елиът Гардинър, Филип херевеге, Тон Коопман и други специалисти по баховата музика.
Карл Граф фон Шьонборн иска да организира музикална фестивална седмица. Известни музиканти като виолончелиста Лудвиг Холшер, пианиста Карл Семан и диригента Фердинанд Лайтнер го подкрепят. Д-р Карл Ваймар, самият той виолист и собственик на мюнхенски бизнес за изкуства и занаяти, застава зад идеята и препоръчва: „Ще свирим Бах, Йохан Себастиан Бах! на едно от най-красивите места във Франкония, в замъка Вайсенщайн близо до Бамберг. Бах трябва да се свири цяла седмица, около деня на смъртта му“. От всички краища на съсипаната страна, тъй като годината е 1947, посетителите се стичат на това събитие.
„Те усещат домашен уют, свежа смелост – необходим подарък, с който да бъде забравено травматичното минало и да се погледне към бъдещето“.
Още на следващата година фестивалът е преместен в сравнително по-малко разрушения Ансбах. Организаторите успяват да привлекат гости като цигулари Волфганг Шнайдерхан и Йехуди Менухин, пианистът Вилхелм Кемпф, флейтиста Аурел Николе, певците Петер Пиърс и Дитрих Фишер-Диескау. Гръбнакът на фестивалната седмица се оформя от оркестър от солисти. През 1955 г. Питър Пиърс е един от първите поканени негерманци. Той гостува отново през 1959, 1963 и 1964 година.
От 1955 до 1964 г. фестивалът се ръководи от клавесиниста и диригент Карл Рихтер, който е бил органист тук. Неговият наследник Рудолф Хетцер успява да спечели града като спонсор на фестивала и от 1967 г. започва двугодишен цикъл. Като изпълнители гостуват: Натан Милщайн, Мстислав Ростропович и Невил Маринър, оркестрите „Инглиш консорт“ и Лондонските барокови солисти, представящи изпълнения на исторически инструменти. В статия от 1958 г. четем: „Хорът на баховата седмица в Ансбах е добър, записът е отличен“. Хелмут Рилинг дирижира Месата в си минор през 1969 г. и отново 40 години по-късно, и двата пъти с „Канторей Гахенгер“ и „Бах-Колегиум“ Щутгарт.
От 1979 г. Ханс Георг Шефер поема ръководството на фестивала за почти 20 години. Той включва музика от синовете на Бах, от Клаудио Монтеверди, Хенри Пърсел и Хайнрих Шуц. Той показва и съвременни композитори във връзка с Бах, като Паул Хиндемит, Витолд Лютославски и Арво Пярт. Той създава допълнителен фестивал през 2000 г. за 250-годишнината от смъртта на Бах, единствено посветен на музиката на Бах.
От 2001 г. Лоте Талер е художествен ръководител. Тя поставя нови стандарти, като задава определени теми – „Бах и Стравински“ например, включва още музика от 20-ти век, както и беседи, детски концерт и джаз.
От 2006 г. Андреас Бомба е директор, който подготви и юбилейния 60-годишен сезон през 2007 г. През 2011 баховата седмица беше открита със служба с кантати на Бах, изпълнени от „Момчешкия хор на Виндбах“, дирижиран от Карл-Фридрих Берингер, със солисти Сибила Рубенс, Ингеборг Данц, Ребека Мартин, Маркус Шефер и Клаус Мертенс. Участваха и Андреас Шол, Мюнхенски камерен оркестър и Ансамбъл „Резонанц“. Седмицата завърши с изпълнение на Меса в си минор от дрезденски камерен охр и дрезденски бароков оркестър, дирижирани от Ханс-Кристоф Радеман.
Следващият фестивал ще бъде от 30 юли до 8 август 2021 г.
На концерта на откриването през 2019 г. са изпълнени два от бранденбургските концерти и една кантата.
„Доволният Еол“ е светска кантата или музикална драма от Йохан Себастиан Бах. Написан е за именния ден на Август Фридрих Мюлер и за първи път е изпълнен на 3 август 1725 г. Либретото от Пикандер се основава на гръцката митология.
Кантатата е поръчана от студентите от Лайпцигския университет за популярния професор Август Фридрих Мюлер и премиерата е била на неговия имен ден на 3 август 1725 г. като драма с музика.
Либретото е написано от Кристиан Фридрих Хенричи с псевдоним Пикандер и започва с Атина Палада, която обявява празника в чест на Мюлер. Тя обаче се страхува, че Еол може да съсипе празненството със силните си августовски бури. С помощта на Зефир, богът на слабите ветрове, и Помона, богинята на плодородието, Атина успява да омилостиви Еол, а присъстващите възхваляват професора.
Бах пише и други произведения за университетски поводи, а тази кантатата е една от дванадесетте оцелели от Festmusiken zu Leipziger Universitätsfeiern (Музика за празниците на Лайпцигския университет).
Той използва музика от произведението в ария за своята кантата „Gott, wie dein Name, so ist auch dein Ruhm“, BWV 171, създадена за Нова година 1729 г.
В партии ще чуете:
• Хана Зумсанде, сопран е Атина Палада;
• Никол Пиепер, контраалт е Помона;
• Волфрам Латке, тенор е Зефир;
• Франк Озимек е Еол.
Ансамбъл „il Gusto Barocco“, диригент Йорг Халубек.
„Жив, весел и перфектен“ – така „Frankfurter Allgemeine Zeitung“ описва ансамбъл „il Gusto Barocco“ след концерта им в баховата седмица в Ансбах като фестивален оркестър. Бароковият оркестър, основан в Щутгарт през 2008 г. от Йорг Халубек, диригент, клавесин и органист, е съставен от водещи международни виртуози на по-младото поколение.
В зависимост от репертоара, ансамбълът за старинна музика може да бъде чут като ансамбъл за камерна музика или голям оркестър. Музиканти от създадена група се събират за различните проекти. Ядрото на репертоара е музиката от 17 и 18 век във всичките ѝ страни: „Забравената музикална култура и езикът на създаването на музика от епохата на барока оживяват отново в концертна, оперна и църковна музика на исторически инструменти“ – разказва Халубек.
Акцентите от последните години включват резиденцията като фестивален оркестър по време на Седмицата на Бах в Ансбах, премиерите на „Флавий Криспо“ от Хайнихен (2016) и операта Тисбе (2012) на Джузепе Антонио Брешанело. Двете премиерни опери „Флавий Криспо“ и „Тисбе“ бяха пуснати от „cpo“ (2014 и 2018) и високо оценени от медиите. Opernwelt отбеляза за записа на „Флавий Криспо“: „Нейният основател и лидер Йорг Халубек има, както никой друг от германските си колеги, изискана театрална чувствителност“. „Stuttgarter Nachrichten“ описва оркестъра като „изключително пъргав“, а „kulturadio rbb“ потвърждава: „какъв чувствен, прозрачен и гъвкав ансамбъл!“
"Светлост" са трима приятели от Скопие, закърмени с музиката на Матс Густафсон , Петер Брьоцман , Кен Вандермарк , Sun Ra Arkestra , Орнет Колман и местната хардкор сцена. Поименно – Дени Омерагич (контрабас, баритонова китара и баскитара), Нинослав Спировски (тенор сакс, кларинет) и Кристиян Новковски (барабани). По покана на..
Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..
Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..
Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
Представлението "Апокриф" на театрална работилница "Сфумато" задава въпроси за живота между този и онзи свят, за срама, за битката между доброто и злото...
Когато викаш, за да бъдеш чут, всъщност пречиш на другия да те чуе. А когато искаш да разбереш повече за себе си и отношенията си с човека, с когото си..
В стилистиката на любимия филм "Неочаквана ваканция" зададохме въпроса към д-р Антония Първанова, която за пръв път гостува в седмичното издание "За..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg