Неделният следобед този път започва с думите „Аз съм смирена служителка на творческия дух“ на актрисата Адриана Лекуврьор. И аплаузи за нейната изумителна интерпретаторка, която остана в умовете и сърцата ни със спомена за крехката фигура, невероятните огромни очи, пленителната усмивка, красивите златисти коси, милото и естествено излъчване и поведение и най-важното – небесния глас. Човек, който искрено обича музиката, просто не може да избегне любовта към този глас и тази певица – Мирела Френи.
Артистичното име, с което я познава светът, е забавно: freni на италиански означава спирачки. Но талантът ѝ е пълната противоположност на псевдонима, приет заради по-трудното за чужденците произнасяне на истинската ѝ фамилия – Fregni. Уникалната музикалност, артистичност и интелигентност на малката италианка я превръщат в несравнима примадона – една от последните от тази легендарна, вече изчезнала порода. 50 години славна кариера – 50! Повече от 40 роли в репертоара – не всеки е способен на подобни подвизи. Мирела Френи го дължи преди всичко на своя ум и характер, на изключителната си мъдрост, на неизменното благородство и достойно поведение. Тя винаги е знаела какво е подходящо и какво - съвсем не, за чистия ѝ лиричен сопран. Партиите на Леонора от „Силата на съдбата“ и Мадам Бътерфлай например, никога не представя на сцена. Първата прави само на запис, а втората е увековечена във великолепната киноверсия на Жан-Пиер Понел. Френи нарича Бътерфлай „убиец за гласа“ и така и не се решава да я изпее в театъра. С прекрасно чувство за хумор тя обяснява многобройните си задръжки: „Не случайно се казвам Френи!“ (спирачки). Млечният ѝ брат Лучано Павароти завърши бляскавата си кариера, пеейки канцонети и забавни песнички на стадиони в компанията на поп-звезди. В края на артистичния си път той често отменяше планирани участия, представяше се доста неудачно в други, а накрая попадна в светлината на медийните прожектори не заради артистични изяви, а заради скандалния развод с преданата му първа съпруга, посветила му се изцяло, която Павароти напусна заради младата си секретарка. За разлика от него Френи остана достойна както на сцената, така и в личния си живот. Бракът ѝ с нашия знаменит бас Николай Гяуров бе модел за подражание не само с любовта и уважението, което двамата изпитваха един към друг, а и с респекта, който вдъхваха у околните. Френи е известна с още една вярност – към родния град Модена, където винаги се е връщала за големи празници, отказвайки в тези периоди изгодни предложения. В Модена Френи направи и знаменитата си вокална школа, която бе своеобразен съперник на школата на Райна Кабаиванска. Но в световната културна история тя ще остане преди всичко със своя глас – удивителен дар, който трудно бихте сравнили с гласовете на днешните суперзвезди. Глас с изключително красив тембър, нежен, топъл и свеж. И тази свежест мъдрата италианка успя да съхрани до последния изпят тон. А вокалната ѝ техника признаваха за единствена по рода си.
Почитателите на операта, класиката, музиката и театъра на 22 ноември от 14 часа ще могат да се насладят на уникален запис от архивите на Еврорадио – галаконцерт на Мирела Френи в Мюнхен от 30 май 1987 г. с Мюнхенския радиооркестър и Владимир Гяуров на пулта. В програмата 52-годишната тогава Френи е включила арии от драматични сопранови партии – Аида на Верди, Тоска и Манон Леско на Пучини. Ако страстните почитатели на Моцартовите опери я познават като перфектната изпълнителка на Церлина или Сузана, в този концерт тя пее една от ариите на Графинята от „Сватбата на Фигаро“. Татяна от „Евгений Онегин“ също си появява в репертоара ѝ доста късно – през 90-те години на ХХ век, заедно с Лиза от „Дама Пика“ и Йоанна от „Орлеанската дева“ на Чайковски. Изненада е и последният бис за публиката от Мюнхен – ария от „Бохеми“ на Пучини, но не любимата на всички Мими на Мирела Френи, а… Валсът на Мюзета.
"Светлост" са трима приятели от Скопие, закърмени с музиката на Матс Густафсон , Петер Брьоцман , Кен Вандермарк , Sun Ra Arkestra , Орнет Колман и местната хардкор сцена. Поименно – Дени Омерагич (контрабас, баритонова китара и баскитара), Нинослав Спировски (тенор сакс, кларинет) и Кристиян Новковски (барабани). По покана на..
Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..
Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..
Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
Представлението "Апокриф" на театрална работилница "Сфумато" задава въпроси за живота между този и онзи свят, за срама, за битката между доброто и злото...
Когато викаш, за да бъдеш чут, всъщност пречиш на другия да те чуе. А когато искаш да разбереш повече за себе си и отношенията си с човека, с когото си..
В стилистиката на любимия филм "Неочаквана ваканция" зададохме въпроса към д-р Антония Първанова, която за пръв път гостува в седмичното издание "За..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg