Пандемията на нарцисизъм, с която живеехме от дълго време насам – колко точно едва ли някой ще се наеме да датира – тази година беше изместена от реална такава. Тя създаде и нови кодове на общуване, при които видимите маски взеха превес над невидимите.
Първото, което човек трябва да интегрира в обществото, не е личността му, а маската, която носи пред другите. Прави го, като се противопоставя на самия себе си. Чуждата маска пък е първото нещо, с което се сблъсква в живота, още в ранна детска възраст.
Маската е културно-исторически начин да се адаптираме. За това говори и Карл Юнг, който превръща изследването на вътрешния свят на човека в работата на живота си. Неговата теория за личността стъпва върху петте архетипа на колективното несъзнателно. Един от тях е персоната, или маската, както я наричаме всички, най-вече гърците, откъдето всъщност идва и произходът на думата.
Маските обаче са част от всичко, което ни заобикаля, много преди Юнг да открие техния екзистенциален смисъл.Те присъстват като човешко творение още от античността. Свидетелства за това могат да се открият в почти всички култури и цивилизации. Маската намира приложение в религиозни ритуали и обреди, карнавали, балове, та дори и в театъра. Сравнително късно си проправя път и в медицината, но остава там трайно. От една страна, маската предпазва, а от друга – дава възможност да покажеш себе си, като скриеш лицето си. А с това човек крие и част от същността си.
Защо изпитваме нуждата да се скрием? И кое крием всъщност – разбиранията, възгледите, желанията или греховете си? Защо съществува опасността да се сраснем с маската, която сами си поставяме? Кое прави носенето ѝ толкова сладко и защо настъпва момент, в който започваме да приемаме чуждите проекции за собствени? Кое ни кара да се бунтуваме спрямо реалните маски, които ни се налага да слагаме днес, когато непрекъснато носим образа на персоната, която сме си създали? Как съвременния човек възприема маската – като средство, което ще го предпази от смъртоносен вирус или като нещо, което ще прикрие личността му от света? Страх ли будят маските, които носим, или спокойствие и доверие? Защо живеем с тях, сякаш някой ни е гарантирал утрешния ден и само липсата им би могла да разруши това?
„Какво се случва“ потърси отговорите на тези въпроси. За целта се обърне към изкуствоведа доц. Лиза Боева, която открои съществуването на три конкретни типа маски в историята.
Останалото чуйте в звуковия файл. Там ще разбере и защо „всяка една мярка преди пандемията изглежда преувеличена, а в последствие се оказва недостатъчна“, както и защо в началото на ХIX век – ерата на бактериологията – хирурзите не са си миели ръцете. Всичко това не ние го казваме, историята го доказва.
На десети юли в обществената зона на Терминал 2 на Летище Бургас беше открита скулптурата "Жената и вселената - Електра" на Боряна Росса. Творбата се състои от рисунки, наподобяващи стенописи върху инсталация от излезли от употреба самолетни крила. Естествено, тема на творбата, която ще остане за постоянно на летището е полетът, летенето...
Поводът да се срещна с психолога Слави Стоев беше неговата детска книга "Тихата гора", която спечели националната награда "Бисерче вълшебно" в категорията "Мечтатели" за деца между 11 и 13 години. Това е особено ценна и специална награда, защото за нея гласуват децата. И именно те са избрали една книга, посветена на глухите деца и приятелството,..
Наскоро бе учредена Асоциацията на българската събитийна индустрия (АБСИ) – нова професионална организация, обединяваща водещите клубове, промоутъри и организатори на концерти, музикални и културни събития в страната. Създаването на АБСИ е първата стъпка към устойчиво професионално обединение, което да отстоява интересите на един от най-динамичните и..
Всичко започва от една смела идея на директора на ДКИ КЦ "Двореца" в Балчик Жени Михайлова, споделена с директора на Държавна опера Варна Даниела Димова. Двете заедно обхождат различни потайности на красивите градини на румънската кралица Мария, докато избират място за открита сцена под небето и накрая го намират– в непосредствена близост до Двореца..
Първата половина на август отново ще предложи пътешествия до различни места по света, благодарение на традиционната панорама "Кино за пътешественици". Ще се прожектират филми, които ще заведат публиката до интересни и непознати места на Земята. Форумът ще представи 20 заглавия, с които зрителите ще пътуват без да се налага да си купуват..
Тоталния разпад на обществения диалог, речевата агресия и върховенството на политическото клише коментират в предаването "Мрежата" д -р Антоанета..
В рубриката "Културен отпечатък" на Terra Култура фаготистът Георги Шашиков сподели своята вдъхновяваща история – история, в която музиката не е..
Започва седмото издание на Международния фестивал на музиката и изкуствата Jam on the River. Мотото на форума тази година е "Свободата е култура". Сред..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg