Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Първите 20“ години на века в 20 разказа, събрани в един сборник

Двайсет разказа говорят за първите две десетилетия на XXI век. Те са събрани в своеобразното продължение на онлайн инициативата „Декамерон2020“ – сборникът „Първите 20“. Негов съставител е Александър Шпатов, писател и автор на предговора в книгата.

„Разказите си говорят един с друг. Много е интересно човек да си даде сметка за 20 години колко много неща са се променили в България. Това се издава от отделни детайли вътре в самите разкази“, сподели в „Артефир“ Шпатов, като направи уточнението, че „Първите 20“ събира едни от най-популярните текстове, написани през последните години, но не и най-добрите.

Сред съвременните ни разказвачи, подбрани в сборника, са Алек Попов, Георги Господинов, Елена Алексиева, Здравка Евтимова, Калин Терзийски, Мирослав Пенков, Захари Карабашлиев и Радослав Парушев.

„Разглеждам „Първите 20“ като книга, която може да ти събере накуп доста идеи за последващо четене. Човек, ако си хареса конкретен автор, после може и да посегне вече към истинските му книги, към сборниците му. Разбира се, аз не вярвам на всеки читател да му харесат всички разкази. Това е невъзможно, разказите са много различни един от друг, но със сигурност човек, който изчете книгата, ще намери по няколко много интересни автора за него самия“, добави още съставителят.

Александър Шпатов вярва, че разказите са истинско убежище във време на изпитания. Те са и най-българският жанр. Според него, когато човек пише разкази, той неминуемо влиза в диалог с тази родна традиция и я надгражда.

А защо освен всичко друго разказът е и подценяван жанр – чуйте в звуковия файл. В него Шпатов разказва и още за „Първите 20“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кръгла маса "Съвременна доминиканска литература" в СУ "Св. Климент Охридски"

На 3 октомври от 18.00 ч. в Конферентната зала в Ректората ще се проведе Кръгла маса "Съвременна доминиканска литература". Събитието се провежда в рамките на Празниците на културата на Доминиканската република (1-6 октомври) в Българския културен център в София. Гости ще бъдат четирима изтъкнати писатели и общественици от далечната карибска..

публикувано на 02.10.24 в 17:55

"Буржоата благородник" на сцената на Сатиричния театър

На 3-ти октомври в Сатиричният театър " Алеко Константинов " е премиерата на спектакъла " Буржоата благородник " от Жан-Батист Поклен Молиер. Режисьор на представлението е актрисата Бойка Велкова, сценографията е дело на Чавдар Гюзелев, костюми – Тита Димова-Вантек, музика – Теодосий Спасов и пластика – Мила Искренова. "Буржоата..

публикувано на 02.10.24 в 15:58
Лалех Барзегар

Минимализмът в изкуството на иранската художничка Лалех Барзегар

Новият артсезон на "Орловска" 10 в Габрово започна с изложбата на иранската художничка Лалех Барзегар "Повторение на формата". Картините ѝ са изследване на минималистични форми и повтарящи се техники. Ето какво споделя тя: "Експериментирах, като намалих детайлите и цветовете, за да видя дали пространството и емоцията могат да бъдат предадени чрез..

публикувано на 02.10.24 в 14:36

"Страст под брястовете" и фанатизмът да притежаваш

Драматичният театър в Търговище гостува на софийската публика с най-новия си спектакъл "Страст под брястовете" от Юджийн О’Нийл. Постановката по пиесата на големия американски драматург, позната на българската публика и под заглавието "Любов под брястовете", е на Денислав Янев. Според неговия режисьорски прочит "Страст под брястовете" не е просто..

публикувано на 02.10.24 в 13:05
Бистра Льошевалие, Ретроспектива, НГ „Квадрат 500“ – „След“, 2024

За мисията и политиката на Националната галерия

"Музей в ефира" се завърна в програма "Христо Ботев" на 23 септември с предаване, посветено на важните събития в художествения ни живот през изминалите летни месеци. А някои от тези събития бяха свързани с Националната галерия. Това някак се подразбира – или би трябвало да се подразбира, когато става дума за такава институция. Тя е музей с постоянна..

публикувано на 02.10.24 в 08:45