За четвърта поредна вечер (7 декември от 19 часа) ще имате възможност да се потопите в дълбокия свят на вагнеровата музикална драма със скъпоценностите от архивите на Байройтския фестивал. Записите достигат при нас благодарение на сътрудничеството ни по линия на Европейския съюз по радиоразпръскване.
На 1 август 2015 година на сцената в Байройт Кирил Петренко, генералният музикален директор на Баварската държавна опера и главен диригент на Берлинската филхармония от сезона 2019-2020, дирижира третата част „Залезът на боговете” или третият ден от прочутата вагнерова тетралогия „Пръстенът на нибелунга“.
Самият композитор определя „Пръстенът“ като творба на живота му, която му отнема 30 години творчески усилия.
През лятото на 1843 г., докато е на почивка в Теплиц, Вагнер проучва стария немски епос и митология, сред които „Немска митология“ (1835) от Якоб Грим и „Германските героични сказания“ (1829) от Вилхелм Грим. В „Обръщението към моите приятели“ (1851) Вагнер споделя: „След завръщането ми от Париж любимо занимание за мене беше разучаването на германската древност.“
Отначало има само намерение да напише една героична опера под надслов „Смъртта на Зигфрид“ и започва работа над либретото през 1848 г., но е вдъхновен да пресъздаде разгърнато легендата на Зигфрид и пише още една част, която нарича „Младият Зигфрид“. По-късно „Младият Зигфрид“ е наречена само „Зигфрид“, а „Смъртта на Зигфрид“ – „Залезът на боговете“. Прекъсва работата над тетралогията, през което време създава творби като „Тристан и Изолда“ и „Нюрнбергските майстори-певци“ и в началото на 1869 г. отново се връща към тази трета част на цикъла. Преди да я завърши обаче започва да пише и последната опера от тетралогията „Залезът на боговете“.
Работата върху „Зигфрид“ и „Залезът на боговете“ върви успоредно. През 1871 г. той окончателно завършва „Зигфрид“. За разлика от „Зигфрид“ „Залезът“, който става готов едва на 21 ноември 1874 г., е изпълнен с контрасти и силни драматични преживявания. На последната страница на партитурата Вагнер отбелязва: „Аз нямам какво да кажа повече.“ Нарича ги „три музикални драми с едно триактно встъпление“ или „празнично сценично представление в три дни и една встъпителна вечер. „Пръстенът на нибелунга“ е поставен за пръв път на 13, 14, 15 и 16 август 1876 г. в построения от баварския крал Лудвиг II Вагнеров театър под диригентството на 33-годишния Ханс Рихтер.
Изпълнителски състав:
• Зигфрид – Щефан Винке, тенор
• Гунтер – Алехандро Марко-Бурместер, баритон
• Хаген – Стефан Милинг, бас
• Алберих– Алберт Домен, баритон
• Брюнхилде – Катрин Фостър, сопран
• Гутруне – Алисън Оукс, сопран
• Валтрауте – Клаудия Манке, мецосопран
• Воглинде – Мирела Хаген, сопран
• Велгунде, дъщеря на Рейн – Юлия Рутилиано, сопран
• Флосхилде, дъщеря на Рейн и първа норна – Анна Лапковская, контраалт
• Втора норна – Клаудия Манке, мецосопран
• Трета норна – Кристиане Кол, сопран
Байройтски фестивален хор и оркестър
Диригент – Кирил Петренко
Музикалният "по-малък брат" на Тоби Драйвър от KayoDot пристига за три дати у нас по покана на радиофестивала "Аларма Пънк Джаз". Заедно с грузинския китарист Сандро Гиголашвили Ник Хъдсън ще представи най-новия си албум On The Eve Of Hope съответно в София – Зала "Сингълс" на НДК (20.10.2025, понеделник, от 21.30 ч.), Велико..
Plovdiv Jazz Fest подготвя своето 11- о издание, което ще се състои от 7 до 9 ноември в Пловдив. За поредна година един от най-значимите джаз фестивали в страната дава възможност на българската публика да се срещне с някои от големите имена в света на джаза днес. Всяка фестивална вечер от 7 до 9 ноември в Дом на културата "Борис Христов" в..
16 октомври Концерт на Андре Шуен (баритон) и Даниела Хайде (пиано). 3.00 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Четири сериозни песни (Vier ernste Gesänge), оп. 121: "И човек е подобен" (Denn es gehet dem Menschen); 2. "Обърнах се и погледнах" (Ich wandte mich und sahe an alle); 3. "О, смърт, как си горчива" (O Tod, wie bitter bist du); 4. "Ако говорех с..
Българската арфистка, пианистка и композитор Росица Милевска се завръща в София със специален концерт, в който ще представи своя нов проект Double Vision. На сцената с нея ще застане френският барабанист Седрик Льо Дон – музикален партньор, с когото се изявяват заедно на престижни фестивали и клубове по целия свят. Албумът Double Vision предстои да..
След успеха на авторския спектакъл "Моят глас" легендата на българската джаз и поп сцена Камелия Тодорова се завръща пред публиката в “Топлоцентрала” с нов музикален проект – "Моите песни“. Ако "Моят глас" e личен разказ, в който музиката се преплита със слово, то в "Моите песни" разказът е само музика в нова мултимедийна среда – жива, искрена и..
Политическите и икономическите процеси в България коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Евгений Кънев , икономист. "Имаме доста динамична..
Известният хирург и общественик д-р Николай Болтаджиев успява да изненада ценителите на изкуството със своята първа самостоятелна изложба "Диагноза:..
Милена Ташкова е клиничен психолог, директор на "Психодраматична работилница", психотерапевт, супервайзър и обучител по метода психодрама и главна..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg