Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Новооткрито встъпление към V картина на „Аида“ на Верди

2
Снимка: Marco Brescia & Rudy Amisano / Teatro alla Scala

В първата съботна оперна вечер от 20 часа програма „Христо Ботев“ ще ви отведе в Миланската скала на едно от малкото представления, които прочутият оперен театър успя да предложи на своята публика. Записът е от 15 октомври 2020 г., операта е „Аида“ на Верди.

„Аида“ от Джузепе Верди, либрето Антонио Гисланцони, Световната премиера е била на 24.12.1871 г. под диригентството на Джовани Ботезини, а в Скалата е представена за първи път на 8.02.1872 г. с диригент Франко Фачо. Аида е била Тереза Щолц.
 
Действащи лица и изпълнители:
• Царят на Египет, бас – Роберто Талявини
• Амнерис, негова дъщеря, мецосопран – Анита Рачвелишвили
• Аида, етиопска принцеса, сопран – Сайоа Хернандес
• Радамес, тенор – Франческо Мели
• Рамфис, велик жрец, бас – Йонмин Парк
• Амонасро, крал на Етиопия, баритон – Амартувшин Енкхбат
• Велика жрица, сопран – Киара Изотон
• Вестител, тенор – Франческо Питари
Хор и оркестър на Миланската скала, диригент Рикардо Шайи

На специална пресконференция преди премиерата, която беше на 6 октомври, пред журналиста Анджело Фолетто Рикардо Шайи представи  едно откритие от седем минути, които ще бъдат изпълнени за първи път.
В звуковия файл чуйте разказа на Шайи, както и тези новооткрити седем минути.


Рикардо Шайи дирижира Оркестър на Миланската скала
Ето и кратка история на създаването на „Аида“.
Исмаил паша, халиф на Египет възлага на Верди на напише опера, за да отпразнува откриването на оперния театър „Хедивал“, за което платил 150 000 франка. Премиерата е отложена заради избухналата френско-пруска война и обсадата на Париж, тъй като костюмите и декорите не могли да пристигнат. На откриването е представена операта „Риголето“. Премиерата на „Аида“ все пак се провежда в Кайро в края на 1871 г. Често се споменава, че операта е посветена на откриването на Суецкия канал, което става през 1869 г. За това събитие Верди е поканен да напише тържествен химн, но той отказва.

Според изследователите на Верди либретото на „Аида“ отвежда към една творба на Метастазий „Ла Нитети“ от 1756 г. създадена за рождения ден на крал Фердинанд VІ по поръчка на кралицата и представена в Мадрид. В нея се говори за война, за опит за завземането на властта на фараона, за пленена дъщеря и нейното търсене. По този сюжет едноименна опера създава Йозеф Мисливечек играна на 29.04.1770 г. в Болоня.

Но да се върнем на „Аида“ на Верди. Както чухте от Рикардо Шайи в началото Верди написва един прелюд като встъпление, но след това решава да създаде истинска увертюра. Тъй като не я харесва и я нарича „претенциозна безвкусица“ я маха от окончателната партитура. Шайи говори за нейното представяне на концерт от Рикардо Мути, но тя е изпълнена на концерт още на 30 март 1940 г. от Артуро Тосканини и оркестъра на ЕнБиСи.

Костюмите и декорите за премиерата са проектирани от Огюст Мариет и са направени в Париж от художниците на операта Огюст-Алфред Рубе и Филип Шапьорон за 1 и 4 действия и Едуар Деплешен и Жан-Батист Лавастр за 2 и 3 действия и изпратени в Кайро. Въпреки че Верди не присъства на премиерата в Кайро, той е изключително недоволен от факта, че публиката е била само от сановници, политици и критици, и не е имало никаква друга публика. Така се оказва, че той смята за премиера на тази опера постановката в Ла Скала, Милано на 8 февруари 1872 г. Верди създава ролята на Аида за гласа на Тереза Щолц, която я изпява за първи път на премиерата в Милано. Той поискал нейният годеник Анджело Мариани да проведе премиерата в Кайро, но той отказал, така че на пулта застана Джовани Ботезини. „Аида“ е приета с огромен ентусиазъм в Милано и скоро е поставена в големите оперни театри в цяла Италия - Парма (20 април 1872), Неапол (30 март 1873), Венеция (11 юни 1873), Торино (26 декември 1874 г.), Болоня (30 септември 1877 г.) и др.

Съдържание на „Аида“ от Джузепе Верди

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 август 2025

1 август Свири Оркестърът на Полското радио във Варшава с диригент Михаил Меринг. 3.00 часа – Рихард Вагнер (1813-1883), Зигфрид идилия. 3.22 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Вариации по тема от Хайдн, оп. 56а. 3.41 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 36 в До мажор, K.425, "Линц". 4.10 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Клавирен..

публикувано на 31.07.25 в 09:25

Джаз по наследство – Вероника Вапирова и Международният джаз фестивал "Варненско лято"

Той е най-старият действащ джаз фестивал в България. Основан още през 1992-ра година от прочутия ни саксофонист и композитор Анатолий Вапиров, през годините Международният джаз фестивал "Варненско лято" се е превърнал в едно от най-устойчивите и обичани музикални събития в България. От няколко години дъщерята на Анатолий Вапиров – Вероника..

обновено на 30.07.25 в 17:28

Певицата Мона за силата и музиката, достъпна за хора, лишени от слух

Според проучвания едва 16% от изпълнителите в световен мащаб правят музиката си достъпна за глухата общност. Днес, в XXI век, технологиите дават своя принос за това чрез специални костюми, които възпроизвеждат вибрациите от ритъма така, че нечуващите да се потопят в него и да се наслаждават на живи концерти. Жестовият превод на текстовете на сцената..

публикувано на 30.07.25 в 12:45

Концерт на Рошийн Мърфи в програмата на Burgas Summer Live

Наситената програма в културния живот на столицата не е пречка и на морето да се организират паметни музикални събития. Концерт с международен мащаб акостира в Бургас и това лято. На 2 август пристанището в морския град ще се превърне в сцена за една от най-оригиналните и любими певици на съвременната сцена –  Рошийн Мърфи. Очакваме..

публикувано на 28.07.25 в 10:06
Биргит Нилсон

Вокалното майсторство на Биргит Нилсон

Съботната оперна вечер посвещаваме на шведския сопран Биргит Нилсон. Ще я чуем в няколко фрагмента из опери на Рихард Вагнер. Като цялостен образ тя се превъплъщава в ролята на Реция от операта "Оберон" на Карл Мария фон Вебер. Запис под диригентството на Рафаел Кубелик и с участието на Доналд Гроуб, Марга Шимл, Джулия Хамари, Оже Арлийн, Пласидо..

публикувано на 26.07.25 в 08:15