През месец януари 2021 г. по повод 50-годишния юбилей на програма "Христо Ботев" предаването "Нашият ден" прави среща с лица и гласове от програмата. Весел Цанков е Главен герой в "Нашият ден". Журналист, хуморист, сценарист и писател... но най-вече свързал името и работата си с Българското национално радио и редакция "Хумор, сатира и забава".
"Името "Весел" сигурно е някаква орисия, защото винаги съм обичал да слушам смешки – първите ми спомени са свързани с радиото и хумористичните предавания на радиото – и така си вървя с името през живота."
Редакция "Хумор и сатира" – съдба
"От само себе си стана. От ученик започнах да пиша хумор във в. "Средношколско знаме" и там Кръстьо Кръстев завеждаше хумористичната рубрика. После той започна да работи в радиото в "Хумор, сатира и забава". Кръстев харесваше някои мои фейлетони и смяташе, че са "възрастни" и подходящи за рубриката. Тъкмо преди да ида в казармата, беше първата ми радиопубликация – в едно предаване "Преди полунощ" (в събота от 23 до 24 ч., водеше го Жоржета Чакърова). След като се уволних от казармата и отидох да уча в университета, вече започнах да пиша като голям човек и започнах да сътруднича на редакцията. През 1991 г. се явих на конкурс и на 2 септември 1991 г. постъпих в радиото в тогавашната легендарна редакция "Хумор, сатира и забава"."
Програма "Христо Ботев" и времето
"Първоначално гледах само към редакцията, после с годините, когато започнах да опознавам радиото и колегите си, почувствах и програма "Христо Ботев". То е някак си като семейство – човек трябва да го чувства – не е само трудов договор или подпис във ведомост за заплата. Трябва да почувстваш този дух. Духът на програма "Христо Ботев" е творчески и културен. Тук всички колеги са подбрани, тук случайни хора няма и всички колеги имат една посока на гледане и на стремежи. Приятно е да се работи в такъв екип.
Предполага се, че една такава програма, която отстоява културните ценности на нацията и световните, е по-консервативна и някак по-трудно се променя. Факт е обаче, че за тези 30 години, в които я наблюдавам, тя много се промени и осъвремени. Програмата следва времето – не е останала някъде в своето славно минало."
Силата на ръководителя
"През годините съм отговарял за всички звена в програмата (с изкл. на музиката) и я познавам в детайли. Много е трудно да си ръководител в такава медия, в частна фирма е по-лесно – там собственикът е господ и въпреки ограниченията на трудовото законодателство той има доста големи правомощия. Докато в една обществена медия, която се финансира от бюджета, е съвсем различно – тук единствено и само се гледа общественият интерес. Тук има един много силен коректив. "
За цензурата
"За тези 30 и повече години нито веднъж не съм усетил цензура. Това е много характерно за Националното радио – тук няма цензура. Понякога това не е добре, защото се прекрачват граници. Но това е възможност, от друга страна, да се говори по всички теми, които са важни за обществото, но може би не са приятни за силните на деня. Хубавото в нашето радио и нашата програма е, че всеки един служител може да бъде коректив на това, което се прави в радиото, всеки има своя глас. Тъй че – трудничко е да си ръководител, трябва да си много честен с хората и много да се съобразяваш с обществения интерес."
Една мечта за програма "Христо Ботев", ако има вълшебна пръчица
"Много неща са нужни на програмата, но голяма част от тях са решими. Може би вълшебна пръчица е нужна за нещо, което към дадения момент няма как да се реши. Бих поискал повече сили за всички, които работят в програмата, защото хората, когато са обединени, могат да постигнат много. Когато колегите са добре, и ти си добре. Тука сме екипи и няма как да си индивидуалист в радиото... Сили за хората, за да постигнат това, към което се стремят. Ключовата дума за програма "Христо Ботев" е разнообразието – от хора, от теми, от подходи – и дано да успеем да запазим разнообразието и занапред."
Чуйте повече в звуковия файл.
Весел Цанков е роден през 1963 г. в София. От 1991 г. работи в редакция „Хумор и сатира“ към програма "Христо Ботев" на БНР като редактор, отговорен редактор (от 2002 г.), продуцент на направление „Култура“ (от 2007 г.), продуцент на направление „Сутрешни предавания“ (от 2013 г.), заместник-главен редактор „Драматургични форми, вечерни и съботно-неделни предавания“ (от 2017 г.), главен редактор на програма "Христо Ботев" и отговорен редактор на Екип "Хумор и сатира".
Член е на Съюза на българските журналисти. Носител на „Златен будилник” за журналист от програма „Христо Ботев” за 2007 година.
Той е автор на множество фейлетони, скечове и разкази, както и на:
„Книга без заглавие” (половината фейлетони са на Ивайло Диманов); „Учение и труд, жизнерадост и дръзновение” (пародии); „Пиксел” (фантастичен роман, киберпънк); „Йо-хо-хо и бутилка бром” (хумористични разкази);
„Да не бъдем кльощави. 55 изпитани рецепти” (сборник с рецепти за стомаха и душата); „Блогът на местния идиот” (уникален документ на една кретения); „Коледната песен на местния идиот” (отново се срещаме с героите от романа „Блогът на местния идиот”, но този път най-важна е ролята на звездочелото прасенце Вихрогон). Участва в сборниците „Смях по Balgarski” (хумористични разкази) и „Ръкавичка със седем средни пръста” (хумористични разкази и стихотворения).
„Две бучки лед” – радиопиеса. „Просто така трябва” – радиопиеса.
„Разбираш ли ме правилно?” – моноспектакъл на Георги Мамалев.
Сценарист на: „Свободно с Мамалев” – хумористично шоу на Георги Мамалев; „Апартамент под наем” – 15-серийна комедия; „Тесни обувки” – 7-серийна комедия; „Клуб НЛО” – сатирично телевизионно шоу; „Голямото вълшебно пътуване” (в съавторство с Кръстьо Кръстев) – комедиен телевизионен спектакъл.
Носител на редица национални награди.
В програмата на тазгодишната Киномания е включен филмът "И това е за тази Коледа" на режисьора Петър Вълчев, В него се разказва за възрастен мъж, който разбира, че ще посрещне Коледа сам. В навечерието на семейния празник той разбира, че с дъщеря си и нейното семейство няма да прекарат заедно. И решава да прекара деня на гроба на починалата..
В редакция "Хумор и сатира" обичаме да пътуваме и затова често пъти поглеждаме към далечни страни, та да знаем какво ни чака, ако вземем, та най-сетне хванем самолета нанякъде. Тази седмица погледнахме и към Япония, а какво видяхме можете да разберете в неделя веднага след новините в 18 часа, когато ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала..
Оказва се, че много от читателите на Христо Мухтанов са очаквали третата му книга да е също с поезия. Изборът да пише и издаде поетичните си фрагменти в "Полюсът на живота" обаче е печеливш. Прозите на Мухтанов остават поетични, защото, както казва Валентин Дишев, "онова, което наричаме желание да се срещнеш със себе си, да се опознаеш, да..
Какво превръща медийните сензации в неразрешени загадки? Кое в действителност наричаме "феномен" и нужни ли са непременно отговори на всички въпроси? Едва ли ще прозвучи като изненада за някого, че колкото по-загадъчни и необясними са някои случаи или явления, толкова по-силно те провокират любопитството и желанието ни да се доберем до истината. Коя..
В пространството на джаз клуба In The Mood художникът Орлин Атанасов откри самостоятелна изложба с необичайно заглавие "Странни мисли по никое време". Работите са в техниката на асамблажа и колажа. Творецът съчетава разнообразни материали, които открива на битака, или които морето "връща" на брега "вече обработени", за да създаде своите творби...
От 10 до 15 декември ще се проведе Софийския международен литературен фестивал в НДК. Дария Карапеткова , координатор на събитието, запознава..
В рубриката "Темите на деня" екипът ни имаше удоволствието да разговаря с Теодора Нишков, известна още като Принц Датски, и доц. д-р Александър Нишков,..
Нобеловият лауреат за литература Юн Фосе пише първата си пиеса "Някой ще дойде" през 1992 година. В края на 90-те пиесите на норвежкия писател започват да..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg