Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

За първия трамвай – преди 120 години

3
На последната спирка (пощенска картичка)

В началото на смянатаКогато в края на 19 в. в София започва да се движи омнибусът, столичани бързо оценили неговите възможности. С този елегантен многоместен закрит фургон, теглен от коне, е можело да се пътува по вече утвърдени постоянни линии – от площад „Св. Неделя“, тогава „Гурковски“, до Горна баня, Княжево и до железопътната гара. Още от първите дни на появата на „дилижанса“, превозващ и хора и багаж, започнали да го наричат трамвай. Българите винаги са възприемали с желание културни придобивки и технически новости от Европа и света. И на 1 януари 1901 г., по някои от централните столични улици, започва да се движи първият електрически трамвай. С това ново превозно средство е можело да се пътува от софийската железопътна гара, през Лъвов мост, та чак до площад „Славейков“. Важно е да се знае, че по онова време с новият трамвай се е стигало и до някои села – като Княжево, Подуяне, Павлово. Е, тогава тези селища не са били все още квартали на София.

Едно от познатите лица през 1938 г.- ватманът Иван Котев (снимка: архив на сем. Котеви)Първите трамвайни вагони са привличали погледа със своята модерна открита платформа, оградена с метална решетка. Салонът е бил разделен на две класи – първа и втора. Превозът се е осъществявал и на откритите ремаркета, а пътниците са били обслужвани от кондуктор, който се е движил по специална пътека. Цената на билета за пътуване и бил между 10 и 30 стотинки. И което е важно – стойността на билетите е била съобразена с разстоянието и времето на пътуване! Интересното е, че контрольори не е имало, а пътуващите и ватмана са били в непрекъснати „горещи“ отношения, защото първоначално не е имало спирки, а който е искал да слезе е давал знак със звън от камбана. И все пак по онова време професията „ватман“ се е считала за много престижна.

Непрекъснатото разширяване на трамвайния релсов път довежда през 1927 година до създаването и на първото предприятие за ремонт, възстановяване и преустройство на трамвайните мотриси и ремаркета, наречено „Главна техническа работилница“.

Росина ТодороваПрез 1934 г. Работилницата се премества в депо „Красно село“, където започва и производството на първите български двуосни трамвайни мотриси с вносни контролери и мотори. На основата на придобития опит и необходимостта от разрастването на трамвайния транспорт, тук  се създава и първият български завод за трамваи, в края на 1951 г.

Как тази транспортна новост е била посрещната от столичани в началото на 20 век и ще има ли скоро музей на трамвая у нас – за това разговаряме по телефона с Росина Тодорова, ръководител на отдел „Маркетинг и реклама“ на Столичен електротранспорт ЕАД.


Снимките са предоставени от архива на Столичен електротранспорт ЕАД



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Внучката на карикатуриста Марин Радевски с изложба в "Серякова къща"

Галерия "Серякова къща" в Троян открива днес първата самостоятелна изложба с авторска керамика и живопис на художничката Марина Димитрова . Тя е трето поколение художник и внучка на карикатуриста Марин Радевски. Какво я е накарало да се върне към изкуството след професията зъботехник, разказва самата тя пред Юлия Владимирова. Марина..

обновено на 19.08.25 в 11:07
проф. Панайот Карагьозов

На фокус: Полша – автори-патрони на годината

Тази година Сеймът (Сенатът) на Република Полша определи за патрони писателите Стефан Жеромски, Антоний Слонимски, Владислав Реймонт, Мария Павликовска-Ясножевска. Това решение е взето на 16 заседание на Сейма от 24 юли 2024 г.  Инициативата се провежда, за да се почетат приносите им към полската литература и култура. Стефан Жеромски е изтъкнат..

публикувано на 18.08.25 в 09:10

Минивселени в орех

Ани Крумова е създател на малките светове в орехова черупка на Anistic. Занимава се със всякакъв вид творчество, откакто се помни, а минивселените ѝ радват хората вече почти 5 години. Изцяло самоука в областта на изкуството, тя има висше образование компютърно и софтуерно инженерство. Но сърцето ѝ принадлежи към изкуството.  Минивселената в..

публикувано на 18.08.25 в 08:12
Галина Узунова (вляво) и Невена Праматарова

Изкуство и екология: творчество с мисия

Как изкуството помага за осмисляне на нарастващите екологични кризи и за намирането на решения за тяхното преодоляван? Този въпрос е на фокус на вниманието ни в поредното лятно издание на "Какво се случва". Имаме удоволствието да представим творчеството на една от най-знаменитите норвежки писателки днес. Това е Мая Люнде, чиито книги имат..

публикувано на 17.08.25 в 09:05

Дантелата като занаят

За първи път в страната ни ще се проведе международен конгрес на дантелиерите заедно с Фестивала на дантелата в Калофер и Карлово. Домакинството на подобно събитие е изключително признание за стойността на това изкуство. Посетителите през всички дни ще имат уникалния шанс да се потопят в богата програма от изложби, концерти, демонстрации и базари,..

публикувано на 16.08.25 в 17:10