Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

За първия трамвай – преди 120 години

3
На последната спирка (пощенска картичка)

В началото на смянатаКогато в края на 19 в. в София започва да се движи омнибусът, столичани бързо оценили неговите възможности. С този елегантен многоместен закрит фургон, теглен от коне, е можело да се пътува по вече утвърдени постоянни линии – от площад „Св. Неделя“, тогава „Гурковски“, до Горна баня, Княжево и до железопътната гара. Още от първите дни на появата на „дилижанса“, превозващ и хора и багаж, започнали да го наричат трамвай. Българите винаги са възприемали с желание културни придобивки и технически новости от Европа и света. И на 1 януари 1901 г., по някои от централните столични улици, започва да се движи първият електрически трамвай. С това ново превозно средство е можело да се пътува от софийската железопътна гара, през Лъвов мост, та чак до площад „Славейков“. Важно е да се знае, че по онова време с новият трамвай се е стигало и до някои села – като Княжево, Подуяне, Павлово. Е, тогава тези селища не са били все още квартали на София.

Едно от познатите лица през 1938 г.- ватманът Иван Котев (снимка: архив на сем. Котеви)Първите трамвайни вагони са привличали погледа със своята модерна открита платформа, оградена с метална решетка. Салонът е бил разделен на две класи – първа и втора. Превозът се е осъществявал и на откритите ремаркета, а пътниците са били обслужвани от кондуктор, който се е движил по специална пътека. Цената на билета за пътуване и бил между 10 и 30 стотинки. И което е важно – стойността на билетите е била съобразена с разстоянието и времето на пътуване! Интересното е, че контрольори не е имало, а пътуващите и ватмана са били в непрекъснати „горещи“ отношения, защото първоначално не е имало спирки, а който е искал да слезе е давал знак със звън от камбана. И все пак по онова време професията „ватман“ се е считала за много престижна.

Непрекъснатото разширяване на трамвайния релсов път довежда през 1927 година до създаването и на първото предприятие за ремонт, възстановяване и преустройство на трамвайните мотриси и ремаркета, наречено „Главна техническа работилница“.

Росина ТодороваПрез 1934 г. Работилницата се премества в депо „Красно село“, където започва и производството на първите български двуосни трамвайни мотриси с вносни контролери и мотори. На основата на придобития опит и необходимостта от разрастването на трамвайния транспорт, тук  се създава и първият български завод за трамваи, в края на 1951 г.

Как тази транспортна новост е била посрещната от столичани в началото на 20 век и ще има ли скоро музей на трамвая у нас – за това разговаряме по телефона с Росина Тодорова, ръководител на отдел „Маркетинг и реклама“ на Столичен електротранспорт ЕАД.


Снимките са предоставени от архива на Столичен електротранспорт ЕАД



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Емил Измирлиев

Животът е един ден и това е днешният ден

В епизод 556 "Трамвай по желание" среща своята публика с талантливия писател, есеист, сатирик и драматург Емил Измирлиев. В кратък и широко известен автопортрет, Измирлиев обрисува себе си така: "Емил Измирлиев, обикновен български писател. Роден съм където и когато ми е паднало – в град Дупница на 27 април 1953 г. Имало е и друга..

публикувано на 28.09.24 в 13:10

Нова сесия на европейската културна програма за трансгранична мобилност

Започва новата сесия за кандидатстване в европейската програма за мобилност в областта на културата Culture Moves Europe – "Културата движи Европа". Програмата предоставя безвъзмездни средства за движение на творци и професионалисти в областта на културата във всички 40 държави от програма "Творческа Европа" на Европейския съюз. Тя обхваща..

публикувано на 28.09.24 в 12:05

Майсторите на илюзията с шоуто "Това е магията" в София

Световният фурор "Това е магията" (C’est la Magie) кара малки и големи да повярват в невъзможното с високотехнологични илюзии и смайваща магия с участието на публиката, След безспорния си успех на Бродуей и в пълните зали в цял свят майсторите на илюзията се събират в ново шоу, за да прочетат мислите на зрителите, да се появяват и изчезват..

публикувано на 28.09.24 в 09:00

Започва Дамски пленер "Говедарци" 2024

"Тази година, както всяка година от 26 години, се събираме художнички в село Говедарци по време на сенокоса", обяви в ефира на предаването "Следобед за любопитните“ организаторът на дамския пленер Йова Чолакова Гочева.  От 27 септември до 6 октомври в галерия "Прегърни ме", допълва тя, ще представим 40 свои платна, нарисувани по време на престоя в..

публикувано на 27.09.24 в 17:05