Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Галин Стоев: Театрите са местата, които трябва да ни зареждат с желание за бъдеще

Галин Стоев
Снимка: institutfrancais.bg

Режисьорът Галин Стоев, директор на Théâtre de la Cité – Национален драматичен театър на Тулуза, е едни от лекторите в културния панел „Изолацията, катализатор на близост“ в рамките на „Нощта на идеите“ 2021 г.

Виртуалното събитие на 28 януари се организира по целия свят от Френския институт в Париж. Тази година избраната тема е „Близост“ с оглед на социалните последици, които пандемията от Covid-19 предизвика. Ще бъдат представени идеи и знания на утвърдени европейски интелектуалци и учени.

Часове преди срещата Галин Стоев сподели, че Covid кризата има отражение върху живота на всеки един от нас и все още не си даваме сметка за това, което ни се случва.

Кризата ще ни принуди да отделим важното от неважното, както в собствения си живот, така и като общество и държава, като позиция лична или колективна. Всеки един преминава през изключително тежък момент. Трудностите в един момент ще си отидат, тъй като това не може да продължи вечно. Ние ще се върнем към нещо, което наричаме с баналната дума „нормалност“, но трябва да разберем, че това няма да е онази „нормалност“, която оставихме преди една година зад гърба си. Това ще е друга „нормалност“ и от нас зависи да я построим отговорно и да се позиционираме спрямо нея като пораснали същества и като пораснало общество“, каза известният театрален режисьор.

Стоев разказа как продължава работата на театъра в Тулуза, затворен за публика от месец октомври 2020 година, и за новите пиеси, които се създават в условията на пандемия.

Във връзка с въвеждането на строгите ограничения за културните институции, режисьорът сподели, че театрите никога не са били местата, където се сее смърт, напротив те трябва да носят надежда, да отварят някаква перспектива. Театрите са местата, които трябва да ни зареждат с желание за бъдеще!

„Понеже този сценарий никой не го е играл досега, всички се учат в крачка. Във Франция правителството се ангажира да покрие всички субсидии, обещани за театрите. А от своя страна театрите се ангажират към всички екипи да изплатят хонорарите им – независимо дали те играят, или не. В България в момента театрите работят на 30% от капацитета си и актьорите, които продължават да играят, играят може би за 1/3 от хонорарите си. Но хонорарите в България са много ниски и това е още по-малко. И тук трябва да се намеси държавата и да покрие именно тези липсващи средства, ако има политическа воля и желание за това. И въобще разбиране какво е театърът и изкуството и имаме ли нужда от него“, каза още Стоев.

Според режисьора все пак има и нещо хубаво, което произтича от пандемията. Това е осъзнаването за това колко всичко е свързано и колко всички сме свързани и зависими един от друг.

Сега е времето да се върнем към нещо много просто, което отдавна е изгубило смисъл – солидарността. И ако искаме да оцелеем като общество, ние трябва да осъзнаем колко е важна взаимовръзката ни, която се случва през взаимопомощ и през разбиране и приемане на другия. В този смисъл кризата, колкото разрушаваща и ужасна да е, носи позитивно послание. От нас единствено зависи дали ще изберем да се асоциираме с тези послания, или ще продължим да инвестираме в разрушителни енергии“, сподели още преди виртуалната среща Галин Стоев.

„Нощта на идеите“ се организира у нас от Френски институт в България – четвъртък, 28 януари от 15.15 до 21.00 ч. – онлайн.

Събитието ще се излъчи на платформата ZOOM и на Facebook страницата на Френския институт. Симултанен превод френски/български. 

Вход свободен.

За да се присъедините към събитието в ZOOM и за да участвате в дискусиите онлайн, можете да се регистрирате ТУК.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кръгла маса "Съвременна доминиканска литература" в СУ "Св. Климент Охридски"

На 3 октомври от 18.00 ч. в Конферентната зала в Ректората ще се проведе Кръгла маса "Съвременна доминиканска литература". Събитието се провежда в рамките на Празниците на културата на Доминиканската република (1-6 октомври) в Българския културен център в София. Гости ще бъдат четирима изтъкнати писатели и общественици от далечната карибска..

публикувано на 02.10.24 в 17:55

"Буржоата благородник" на сцената на Сатиричния театър

На 3-ти октомври в Сатиричният театър " Алеко Константинов " е премиерата на спектакъла " Буржоата благородник " от Жан-Батист Поклен Молиер. Режисьор на представлението е актрисата Бойка Велкова, сценографията е дело на Чавдар Гюзелев, костюми – Тита Димова-Вантек, музика – Теодосий Спасов и пластика – Мила Искренова. "Буржоата..

публикувано на 02.10.24 в 15:58
Лалех Барзегар

Минимализмът в изкуството на иранската художничка Лалех Барзегар

Новият артсезон на "Орловска" 10 в Габрово започна с изложбата на иранската художничка Лалех Барзегар "Повторение на формата". Картините ѝ са изследване на минималистични форми и повтарящи се техники. Ето какво споделя тя: "Експериментирах, като намалих детайлите и цветовете, за да видя дали пространството и емоцията могат да бъдат предадени чрез..

публикувано на 02.10.24 в 14:36

"Страст под брястовете" и фанатизмът да притежаваш

Драматичният театър в Търговище гостува на софийската публика с най-новия си спектакъл "Страст под брястовете" от Юджийн О’Нийл. Постановката по пиесата на големия американски драматург, позната на българската публика и под заглавието "Любов под брястовете", е на Денислав Янев. Според неговия режисьорски прочит "Страст под брястовете" не е просто..

публикувано на 02.10.24 в 13:05
Бистра Льошевалие, Ретроспектива, НГ „Квадрат 500“ – „След“, 2024

За мисията и политиката на Националната галерия

"Музей в ефира" се завърна в програма "Христо Ботев" на 23 септември с предаване, посветено на важните събития в художествения ни живот през изминалите летни месеци. А някои от тези събития бяха свързани с Националната галерия. Това някак се подразбира – или би трябвало да се подразбира, когато става дума за такава институция. Тя е музей с постоянна..

публикувано на 02.10.24 в 08:45