Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Антони Райжеков – между виртуалното и материалното

Обикновено свързват гласа с говора, с изказването, с комуникацията. Форматът на аудиоинсталацията с множеството синхронни аудиоизточници предлага цялостно потапяне на тялото в пространството на звука между виртуалното и материалното.

Антони Райжеков е интердисциплинарен артист, който избира да работи с една особено въздействаща част от звуковия спектър – човешкия глас. Той е един от малкото автори във визуалните изкуства в България, които се фокусират върху работа със звук. Да, освен различните традиционни техники за създаване на изображения, звукът, съвсем сетивно и пространствено, е в състояние да извиква образи, сцени и пейзажи по начин, не по-малко въздействащ от визуалния образ. 

В тази изложба обаче има сблъсък с гласа преди, помежду и отвъд езика, в дебрите на неизказаното, на премълчаното, на отказаното-да-бъде-изказано или на онова, което е невъзможно да бъде изказано. Звуковата инсталация „Премълчители“ създава един своеобразен „хор на премълчаното“, който обхваща важен период от близкото минало на България. 30 отворени консервени кутии съдържат високоговорители, които възпроизвеждат обработени интервюта на ключови фигури от политическия и обществения живот в България от 1989 г. до днес. Интервютата са дигитално обработени, като са премахнати думите, а са оставени само възклицания, въздишки, нечленоразделни звуци на неудобство или такива, подсказващи премълчаване. Всички консервени кутии звучат едновременно, спазвайки естественото време на своя разговор – със събеседника, помежду си и с публиката в изложбата.

По един директен начин авторът заявява: "Работата едновременно архивира и експонира „премълчаното“, поставяйки го като една от възможните причини за състоянието на държавата, както и като метафора за онаследеното мълчание, атрофиралите публични медии и трудността за случването на демократични процеси без преодоляване на това така специфично „национално премълчаване".

Изложбата на интердисциплинарния артист Антони Райжеков със звуковата инсталация "Премълчители" се открива от 5 март в галерията на Института за съвременно изкуство в София ( ИСИ). Куратори са Красимир Терзиев и Калин Серапионов. Изложбата е част от годишния цикъл изложби "Суперпозиции", реализирана с финансовото съдействие на Програмата за подкрепа на професионални организации в областта на изкуството на Национален фонд "Култура".

Снимки – Институт за съвременно изкуство в София ( ИСИ)

Антони Райжеков е интердисциплинарен артист (р. 1980, София), живеещ между Виена и София. Работи на границата между перформативните, звуковите и визуалните изкуства. Учи театрална режисура и актьорско майсторство в НАТФИЗ (2001-2008), джаз импровизация във Виена Консерваториум (2008-2013) и информационни технологии – в серия от професионални курсове към LearningTree, Лондон.

Негови творби са представени в множество международни изложби, фестивали и форуми, измежду които: European Forum Alpbach (2019), EXPERIMENTA Биенале (2018) - Гренобъл, KLANGMANIFESTE Festival (2018) – Виена, Akademie Schloss Solitude (2017) – Щутгарт, ACT Festival (2016) – Гванджу, Южна Корея, ARS Electronica Center, Intermedia Body (2016) – Линц, Künstlerhaus Mousonturm – NODE (2015) – Франкфурт, Градска галерия Залцбург (2013 и 2018) и др.

От 2011 г. Антони Райжеков е асоцииран преподавател по експериментални медии в катедра „Медия и дигитални технологии“ към Университета за приложни науки в Санкт Пьолтен (Австрия), а от 2016 г. е гост-преподавател по „Дигитални изкуства“ в Националната художествена академия – София, където в момента е докторант.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Пътните бележки на Дечко Узунов

Открива се изложбата "Дечко Узунов. Пътни Бележи", посветена на 125 години от рождението на художника. На 25 юни от 18.00 часа в галерия "Дечко Узунов", филиал на Софийска градска художествена галерия, ще бъде представена експозицията, част от серията изложби, които СГХГ подготви за отбелязване на годишнината през 2024-та. Публиката ще има възможност..

публикувано на 24.06.25 в 17:10
Сцена Централни хали

"Сцена Централни хали" на една година

"Сцена Централни хали" навърши една година. Създаването на пространство за култура в историческия център на София е голямо предизвикателство за екипа. Той се е съсредоточил за изграждане на визия, защото е важно Сцената да бъде разпознаваема. За една година са се състояли 575 прояви. Най-многобройни са детските – 327. Сред тях са театри,..

публикувано на 24.06.25 в 16:30
Ресторант край брега

Творби на Данаил Дечев, събрани в изложбата "Ноктюрно"

Изложбата "Данаил Дечев (1891 – 1962). Ноктюрно " представя творби на големия български художник. Произведенията на автора са били откупени от галерия " Лоранъ " в продължение на около пет години. Заглавието "Ноктюрно" е избрано неслучайно. То характеризира много добре експозицията. Произведенията са бавно работени ескизи и скици, някои от..

публикувано на 24.06.25 в 14:28
Тамара Стояноска

Тамара Стояноска е победителят в конкурса "Слави Шкаров" тази година

Тамара Стояноска от Република Северна Македония е тазгодишният носител на голямата награда в седмото издание на Конкурса за млад театрален режисьор "Слави Шкаров". Организатор е Драматичният театър "Сава Огнянов" в Русе.  Тази година конкурсът разшири своя обхват и имаше участници не само от България, но и от Румъния и Република Северна Македония...

публикувано на 24.06.25 в 13:50

Преводът като културен мост – в центъра на наградите на ЕБВР

Културният компас тази вечер ни отвежда в сърцето на Лондон, където предстои едно от значимите литературни събития в европейския културен календар – церемонията по връчване на литературната награда на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Събитието ще се проведе в централата на банката, където от ранните часове на деня вече се усеща..

обновено на 24.06.25 в 10:23