Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Първи самостоятелен диск на френския баритон Людовик Тезие

Снимка: Elie Ruderman

Над тридесет години на сцената, многобройни участия в различни записи един от най-търсените баритони в момента Людовик Тезие издаде своя първи диск с арии от опери на Верди. Избрал е най-атрактивните – Риголето, Форд, граф Ди Луна, Яго, Набуко, Ренато, маркиз Поза, Дон Карло от „Силата на съдбата“ и от „Ернани“. Със съдействието на пианистката Мария Принц, с която заедно изнасят рецитали, екипът на предаването получи съгласието на певеца да представи неговия първи диск. Щастливо стечение на обстоятелствата доведе в България и диригента на диска Фредерик Шаслен, който имаше концерт със Софийската филхармония. Благодарение на партньорите ни от „Вирджиния рекърдс“ получихме записите в началото на февруари, точно когато беше и световната им премиера. Преводачката Снежина Здравкова помогна за по-бързото осъществяване на превода на двете интервюта.

Само няколко дни след появата на диска във „Форумопера“ Кристоф Ризу написа:

Верди и баритонът: любовна афера, започнала с Набуко, когато композиторът се опита да проправи пътя си по трънливите пътеки на славата, която продължава половин век до Фалстаф и достига до днес чрез най-добрите си изпълнители… Людовик Тезие – първият му солов албум издаден от „Сони“ осветява дискографските новини... Господи, колко красиви са те (ариите), така възвишени, внушителни, колосални, изляти от неръждаема стомана в целия диапазон, от начало до край, без ни най-малко да се усещат грапавини. Какъв тембър, каква гордост и какви съкровища се предлагат на нашите уши. Ренато, така благородно представен, какъвто рядко сме чували; Форд, първата вердиева партия на Тезие от 1998 г. в Тел Авив – атрактивен, мрачен, чиято ярост се усилва още по-силно, тъй като записът спира преди оживеното влизане на Фалстаф отговорен за връщането на драмата към комедия; Ди Луна – многократно аплодиран на сцената, със стиснат юмрук и челюст; Яго – по-малко демоничен и по-могъщ; Риголето кипящ от ярост; Царствен Набуко; неукротим Макбет, докато гласът се развие в кантилена и угризението с излее в безкрайно легато... Всички превъзходни, всички представителни за вердиевия баритон, вокални образци пресъздадени от Людовик Тезие като хамелеон. Съвършени интерпретации издигащи го в ранг на полу-бог от магнетичната сила на гласа му“.

Самият Тезие спокойно обяснява, че е чакал този диск почти тридесет години. Защо?

Баритонът е любимец на любителите на опера – хората, в публиката, които обичат операта, защото баритонът изразява нещата, които истински обичащите операта харесват – страстта, гнева, лукавство, низост, ужасни неща, а особено при Верди това са необикновени герои, на които са подарени необикновени арии, но пък тези арии не са симпатични или да ги нарека по-грубо „секси“, нито са сладникави, а по-скоро „мъжкарски“, което не е съвсем на мода днес. Ако щете, това не е репертоар, към който звукозаписните компании се обръщат директно, защото си е риск“.

Записите са осъществени с оркестъра на Театър „Комунале“, Болоня под диригентството на Фредерик Шаслен.

В звуковия файл чуйте разговора с Людовик Тезие.


Разбира се не беше пропусната възможността за среща и с френския диригент Фредерик Шаслен, който се оказа основен двигател при осъществяването на продукцията.
Чуйте целия разказ на маестро Шаслен.


В очакване на записите на френски арии на Людовик Тезие и кой знае, може би негов концерт в България „Музик мания“ предлага „Верди“ от 17 часа в сряда (17 март).


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 август 2025

1 август Свири Оркестърът на Полското радио във Варшава с диригент Михаил Меринг. 3.00 часа – Рихард Вагнер (1813-1883), Зигфрид идилия. 3.22 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Вариации по тема от Хайдн, оп. 56а. 3.41 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 36 в До мажор, K.425, "Линц". 4.10 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Клавирен..

публикувано на 31.07.25 в 09:25

Джаз по наследство – Вероника Вапирова и Международният джаз фестивал "Варненско лято"

Той е най-старият действащ джаз фестивал в България. Основан още през 1992-ра година от прочутия ни саксофонист и композитор Анатолий Вапиров, през годините Международният джаз фестивал "Варненско лято" се е превърнал в едно от най-устойчивите и обичани музикални събития в България. От няколко години дъщерята на Анатолий Вапиров – Вероника..

обновено на 30.07.25 в 17:28

Певицата Мона за силата и музиката, достъпна за хора, лишени от слух

Според проучвания едва 16% от изпълнителите в световен мащаб правят музиката си достъпна за глухата общност. Днес, в XXI век, технологиите дават своя принос за това чрез специални костюми, които възпроизвеждат вибрациите от ритъма така, че нечуващите да се потопят в него и да се наслаждават на живи концерти. Жестовият превод на текстовете на сцената..

публикувано на 30.07.25 в 12:45

Концерт на Рошийн Мърфи в програмата на Burgas Summer Live

Наситената програма в културния живот на столицата не е пречка и на морето да се организират паметни музикални събития. Концерт с международен мащаб акостира в Бургас и това лято. На 2 август пристанището в морския град ще се превърне в сцена за една от най-оригиналните и любими певици на съвременната сцена –  Рошийн Мърфи. Очакваме..

публикувано на 28.07.25 в 10:06
Биргит Нилсон

Вокалното майсторство на Биргит Нилсон

Съботната оперна вечер посвещаваме на шведския сопран Биргит Нилсон. Ще я чуем в няколко фрагмента из опери на Рихард Вагнер. Като цялостен образ тя се превъплъщава в ролята на Реция от операта "Оберон" на Карл Мария фон Вебер. Запис под диригентството на Рафаел Кубелик и с участието на Доналд Гроуб, Марга Шимл, Джулия Хамари, Оже Арлийн, Пласидо..

публикувано на 26.07.25 в 08:15