„Толкова съм щастлива, че съм тук и ще имам концерт пред публика“ – каза Елена Башкирова в зала „България“. Последният ѝ концерт с оркестър е бил през октомври миналата година. След това е имала няколко камерни изяви, но само стриймвани. Дори разказа, че когато приятелите ѝ разбрали, че идва в България, казали. „Но как, защо в България? Ето и Кисин, и Майски свириха там! Защо всички ходят в България?“ Защото им харесва, казах аз. Тук има добро отношение към музиката. Уверена съм в това. Много от известните музиканти всичко са видели и доста пари да спечелили. Никой не идва тук, за да печели. Идват, защото усещат, че тук се е запазила старата европейска публика, която не е останала на много места“.
На 18 март под диригентството на Йоханес Вилднер със Софийската филхармония тя изпълни концерт за пиано и оркестър в ла минор от Роберт Шуман.
Елена Башкирова е дъщеря на прочутия клавирен педагог Дмитрий Башкиров, при когото са учили Марина Капацинская, Пламена Мангова, Веселин Станев, Виктория Василенко и др. български пианисти. Омъжена е за диригента Даниел Баренбойм. Има двама сина. Големият е продуцент на рап, хип-хоп музика „Той прави клипове, песни, твори с други хора. Аз ги гледам, интересувам се, но не мога да кажа, че разбирам“. По-малкият е цигулар и двамата често свирят заедно. Гостуваха и на фестивала „Мартенски музикални дни“ в Русе. „Ние сме много добри колеги и често ми се струва, че и той, и аз забравяме, че сме роднини“. Казва, че няколко пъти е свирила със съпруга си и то отдавна като клавирно дуо, но само толкова. Но когато на сцената са Баренбойм баща и Баренбойм син как се чувства? „О, тогава ме заливат емоции. Много се вълнувам“.
Преди двадесет и три години основава фестивал за камерна музика в Йерусалим. „Там почувствах глад за подобен фестивал... Всичките ми колеги с удоволствие идват да свирят, дори с нетърпение очакват да се съберем. Не получаваме никакво заплащане, всичко е на доброволно, дори бих казала на любовно начало. Отиваме там за удоволствие, за да сме заедно и да свирим заедно“.
Разтревожена е от непрекъснатото блокиране на културни събития по света и най-вече в Европа. „Повече ме боли, че музикалната култура я поставиха в графата ирелевантни професии, стана неважна. Това е огромна грешка, защото всяка велика цивилизация е основана на културата. Никой не пита за разни машини или оръжия. Какво остава след нас? Културните ценности. И сега точно към тези културни ценности отношението е никакво... Най-знаменитите музиканти могат да крещят колкото си искат, никой не ги чува. И тук с болка ще кажа, че политическите елити навсякъде в Европа са съставени от некултурни хора, хора, за които това не е важно. Това е най-страшното. Отиде си старото поколение политици. За тях културата беше важна. Това бях хора, които ходех непрекъснато на концерти, музеи. Те знаеха. Сега политическият елит, с малки изключения няма никакво понятие от култура. Тя не им е интересна, не е важна за тях. И тогава защо да се грижат за нея. Те не знаят кои са тези хора, които им говорят. Кои сме ние без култура. Никой“.
В звуковия файл чуйте какво още каза Елена Башкирова.
Над 90 прояви са включени в предстоящото 56-о издание на Софийски музикални седмици. За първи път в родния ефир директорът на фестивала Момчил Георгиев разкри акцентите в програмата на форума. Мотото тази година е "Произведено в България". Ще бъдат отбелязани няколко значителни годишни, между които 175 години на първия български оркестър с..
Роден в Берлин, но с български корени, Стефан Голдман е артист, добре познат на родната сцена. Диджей, продуцент, музикален изследовател и собственик на лейбъла Macro Recordings, Голдман често прекрачва границите на клубната музика и именно в този по-експериментален контекст ще бъде неговият концерт на 8 май в клуб Mesmeric в компанията на..
Таня Симеонова е работила като журналист в БНР и като директор на студентското радио "Алма Матер". Сега е зам.-директор на Национален музикален театър и студент по музикално-сценична режисура. Семейната връзка с Музикалния театър и да бъдеш част от него. Защо музиката на Имре Калман "те кара да пееш и летиш"? Терапия ли е оперетата? Да загубиш..
Доминик Милър. Цар на акордиката и синкопа – импровизационна многопластова музика, която тренира ушите за по-правилно възприемане на трудното, но истинско съвършенство. Синонимът на музикалния оригинал е Китара. Един от най-нежните, елегантни и изтънчени майстори на този инструмент. И чак след това – първа жица и бендлидер на вездесъщия Стинг,..
Роберто Фонсека , номинираният за "Грами" пианист от Buena Vista Social Club, ще представи за първи път в България своя квартет на сцената на SoFest Spring. Фестивалът, който вече 8 години предлага разнообразие от изкуство във всякакви форми, отново е подготвил три издания за 2025 година. От 8 до 11 май на сцените на City Stage и Sofia Live Club ще..
Предстои седмото издание на Фестивала на българската книга в средата на юни в Брюксел. Той се организира от Българската културна асоциация в Белгия,..
В миналото издание на "Покана за пътуване" художничката Петя Илиева разказа за най-луксозния и най-бедняшкия от мароканските хамами, които е посетила, но..
Техните корени са от Мелник, както и тяхното вино. Любка и Никола Зикатанови се завръщат към миналото си, за да построят бъдеще за себе си, децата и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg