Тялото, което чува, усеща и предава енергия, е основният инструмент на спектакъла „Are you alive“. Той изследва човешката сетивност и задава вечните въпроси за начина ни живот и идеята за съществуването ни, заедно и поотделно. Негови автори са Светлозара Христова, културолог и изпълнителен директор на RADAR Festival Beyond Music, Искра Иванова, хореограф и артистичен директор на Moving Body Festival, и саунд инженерът Виктор Проданов.
Движенческата творба в процес, както я наричат създателите ѝ, е представена за първи път през 2019 година на варненската независима изпълнителска сцена, в рамките на Moving Body Festival. През март тази година спектакълът тръгна на турне из страната. Преди да бъдат обявени новите противоепидемични мерки, екипът успя да посети две от общо седемте населени места, включени в маршрута на турнето – Велико Търново и село Руня.
„В Руня има доста възрастни хора и когато ми споделиха, че 87-годишнен дядо с огромно желание иска да постави представление на сцената в читалището, както и други хора, за нас това беше огромно щастие и стопляне. Заради факта, че самото представление по някакъв начин си е свършило своята работа, то е раздвижило тези енергии и тази нужда от креативност, от създаване, от споделяне“, каза във „Време и половина“ Искра Иванова, която е и изпълнител в движенческата творба. В нея силно отекват и думите на хората от Руня, които ѝ споделят, че със спектакъла са събудили селото и неговите жители.
Основната цел на „Are you alive“ е не само да накара хората да се почувстват живи, но и да се запитат какво ги кара да се чувстват по този начин. Въпрос, който авторите разглеждат отвъд човекоцентризма. За тази цел те включват и публиката.
„Имаме тези любопитства към съучастието на публиката. Винаги мислим по какъв начин публиката е построена в представлението, по какъв начин стои. В случая ние използваме йога топки. Активирането на будността на тялото на зрителя е наша задача не само през плътта на звука, на текст, на движение, но и на самата позиция на зрителя, на неговото заставане в това представление“, допълни още драматургът на спектакъла Светлозара Христова.
Това, което води екипа на „Are you alive”, е желанието за среща с разнообразни гледни точки и социални контексти. Както в този проект, така и във всеки друг. Пример за това е и скрийнденс рубриката „Превод в ефир“.
От януари насам Искра, Светлозара и техните колеги срещат публиката с хореографи, танцьори и изследователи на скрийнденса. Танцът за екран е нишово поле, смятат те, за което трябва да се говори повече. И те правят точно това – всеки месец в онлайн дискусии с творците в YouTube канала на Moving Body Festival. Рубриката дава възможност на зрителите да задават своите въпроси, да коментират и споделят мнения. Освен виртуалните разговори „Превод в ефир“ издава и авторски статии. Те представляват креативно-критически прочити, изследвания и анализ на скрийнденс артистите.
Повече за рубриката и най-вече за спектакъла „Are you alive“, на който му предстои пътуване, чуйте от Светлозара Христова и Искра Иванова в звуковия файл.
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има такива хора – не е ясно дали се наричат писатели, прави уговорка той още във въвеждащия текст и продължава, но изглежда, че те не могат да не кажат думата си в края на своя следобед, преди да се е..
Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
Младежкият театър "Николай Бинев" отбелязва 80 години от своето създаване с премиера на куклената постановка "Вълшебната флейта" по операта на В. А...
Въпросът е напълно реторичен, но явно трябва да се зададе заради шума, който се създаде около едно синдикално изявление и повърхностното заиграване с..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg