След като дадохме 10 млн. лева на продуцентите, за да разберем в какво биха ги вложили така, че да ни ги върнат и всички да сме на печалба, а след това предизвикахме каскадьорите да паднат правилно от коня, с който препускат през снимачната площадка, и звукарите да ни обяснят как се създава звуковата картина на българските филми, а операторите имаха за задача да ни разкрият как се изгражда визията на даден филм, спрямо неговата драматургия… В този епизод на „Кино с думи“ съвсем логично ви срещаме с тези, които дорисуват филма, когато всичко вече споменато се случи, а именно монтажистите – доц. Нина Алтъпармакова, Виктория Радославова и Бохос Топакбашиян.
„Изкуството на монтажа“ – опитваме се да разкрием тайната зад тази изкусна магия в близо 60 минути на Епизод 10 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.
Нина Алтъпармакова е е режисьор на монтажа на над 70 игрални и документални филми, много от които носители на награди, като „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде”, „Азбука на надеждата”, „Омлет”, „Посоки“, „Възвишение“, „Ирина“, както и на предстоящите премиерни заглавия „Голата истина за група „Жигули“ и „Чамла“. Преподавател е в бакалавърската програма „Филмов и телевизионен монтаж“ в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ от 1999 г.
Виктория Радославова е режисьор по монтажа на филмите „Воевода“, „Христо“, „Събирач на трупове“, „Петя на моята Петя“, „Уроци по немски“ и „Януари“, преподавател в Сдружение „Творци“ и Нов български университет (НБУ) и съосновател и изпълнителен директор на Фондация „Чуй ме със сърцето“. Тя е режисьор по монтажа и на сериалите „Денят на бащата“, „Дяволското гърло“, „Дървото на живота“, „Столичани в повече“, „Скъпи наследници“, „Островът на сините птици“, „Съни Бийч“.
Бохос Топакбашиян е режисьор по монтажа на стотици музикални клипове, работил е по много телевизионни сериали и филми, сред които пълнометражните „Доза щастие“ и „Рая на Данте“, късометражните „Maika mi calling“, „Солвейг“, „Къщата“, „Батмобил“, „I don’t wanna grow up“, „Шшшт… Попей ми!“ и документалните „88 MHz“ и „Чувство за непоносимост“.
Финалният завършек по пътя на създаването на един филм е монтажът – той събира всички малки парченца от пъзела, за да се получи едно цяло и то да бъде емоционално въздействащо. Процесът е изключително отговорен, тъй като от него зависят положените усилия от целия екип. Той може да промени коренно начина на разказване и да подреди така епизодите, че да бъде изменен изцяло контекстът на заснетата действителност. За всички предизвикателства и вълнуващите моменти, които са имали в работата си досега, разказват в епизода режисьорите по монтажа Нина Алтъпармакова, Виктория Радославова и Бохос Топакбашиян.
И още: Дългият път на монтажа – събирането на всички елементи и събирането на всички процеси по създаването на един филм; Какво означава да си режисьор по монтажа; Монтажът като причина за промяна на първоначалната концепция в драматургията; Трябва ли да бъде следван строго сценарият при процеса на монтаж; Отношенията между режисьора и монтажиста – конфликтът на идеи; Спецификите в изграждането на структурата на игралния филм и сериала; Необходимостта от монтирането на различни като жанр и специфика проекти; Подходът на монтажистите към актьорската работа; Филмът „Между кадрите“, разказващ историята на монтажистката работа; Разликата между това да работиш с лента и изцяло дигитално; Любовта и отдадеността на монтажиста към неговата професия; Монтажът на терен.
В епизод 613 "Трамвай по желание" прави радиопремиера на пълнометражния документален филм "Потопът и вкаменената гора", с режисьор Еленко Касалийски и по сценарий на Маргарита Бойчева. "Потопът и вкаменената гора" е филм за уникалния в световен мащаб природен феномен Вкаменената гора, който се намира на дъното на Черно море. Това е филм за..
Книгата на Николай Аретов "Преводната белетристика от първата половина на ХІХ век. Развитие, връзки с оригиналната книжнина, проблеми на рецепцията" разглежда изчерпателно преводните творби в периода от възникването на новата българска литература до Кримската война (1854-1856). Авторът се спира върху развитието на "повествователната техника,..
Драматичният театър "Стефан Киров" - Сливен гостува в София с най-новия си спектакъл – "Боряна". Постановката по пиесата на Йордан Йовков е дело на Петър Денчев. Ролята на Боряна изпълнява актрисата Мария Манолова. "Темата за избора присъства много силно в пиесата, но тя присъства и днес - ние не си даваме сметка, че нашият избор има..
Валери Чакалов, Красимир Добрев, Красимир Карабаджаков и Стефан Божков откриха снощи обща изложба с най-новите си творби, създадени в последните години. Валери Чакалов работи в областта на графиката, живописта и неконвенционалното изкуство. Красимир Карабаджаков "притежава изключително освободено образно мислене, а експресионистичните му картини..
На 28 ноември 2025 г. Сатиричният театър "Алеко Константинов" ще представи премиерата на комедията "Примадони" от Кен Лудвиг – една от най-енергичните и забавни пиеси на съвременната американска сцена. Постановката е на режисьора Калин Сърменов, който среща зрителите с остроумния свят на Лудвиг, изпълнен с обърквания, маскировки, влюбени герои..
На 30 ноември 2025 г. от 16 часа Радиотеатърът ще представи в ефира на програма "Христо Ботев" своята последна радиопиеса. Това е "Месия. Литургическа..
Днес започва третото издание на Фестивала на науката . То ще продължи до неделя, 30 ноември . Четиридневната програма включва повече от 40 учени в 70..
В "Нашият ден" разговаряме със Захари Карабашлиев в деня на премиерата на новия му роман "Последният ловец на делфини" във Варна от 18:30 ч. в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg