„Дворците на народа“ е първата документална поредица с премиера в стрийминг платформата за българско кино Gledam.bg. Излъчването ѝ вече започна и набира зрители. Нейни автори са Борис Мисирков и Георги Богданов. Те са сценаристи, режисьори и оператори на пълнометражния документален филм „Дворците на народа“, от който всъщност произлиза телевизионната поредица, излъчвана по водещи чуждестранни телевизии, в това число и BBC.
Епизодите разказват за четири от най-емблематичните сгради на комунизма – Московският държавен университет, Дворецът на федерацията в Белград, Националният дворец на културата в София и Дворецът на народа в Букурещ. Всяко едно от тези архитектурни творения има интересна история, която говори за силата на политическия строй в Източна Европа във втората половина на XX век. Те са построени с пропагандна цел, за да напомнят именно за великата власт, която управлява народа в съответните страни.
„Дворците на народа“ е копродукцията между България, Германия и Румъния. Филмът и създадена от него поредица, която представя по-подробни лични истории за сградите – главни герои в документалния разказ, са реализирани за 6 години в 5 държави от бившия Източен блок на Европа. Продуцент от българска страна е Мартичка Божилова, директор на Балканския документален център и официален представител на Европейската документална мрежа в България.
„Към днешна дата, 30 и повече години след падането на Берлинската стена и всъщност края на комунизма, ние трябва да живеем вече като зрели хора с тези сгради и трябва да разкажем и на новите поколения какви са те и защо изглеждат по този необичаен начин. Наша задача е да ги обживеем, да им дадем нов живот и точно за това е нашата поредица“, сподели тя в ефира на „Време и половина“.
Мартичка Божилова си спомня колко труден е бил достъпът до някои от тези сгради – и във времето, в което са създадени, всяка от тях в различни фази на социализма, но с една обща утопична идея, и по време на самите снимки на „Дворците на народа“. Като главни герои във филма и документалната поредица, сградите са представени през архиви и спомени на хората, свързани с тях. Това, което ги обединява, е тяхната грандиозност, както и това, че всички те са плод на една конкретна политическа идеология. А това, което обединява разказа във филма и поредицата, е погледът на авторите. За тях „Дворците на народа“ е начин да се разделят с миналото и да преминат в настоящето. Те представят сградите с присъщия им драматизъм, но и с голяма доза самоирония и чувство за хумор. Камерата на Богданов и Мисирков е важен визуален документ на моментното състояние на тези архитектурни постижения, които са и паметници на културата.
Още за „Дворците на народа“, както и за това къде свършва действителността и къде започва личният поглед върху нея, Мартичка Божилова разказва в звуковия файл.
Пълнометражният документален филм „Дворците на народа“ е селектиран на 50 международни престижни кинофестивала. Той е отличен с Наградата на публиката Dok Buster Award и е номиниран за наградата за документален филм на Гьоте-Институт, както и за тази на телевизия MDR на световната премиера на Фестивала за документално кино в Лайпциг през 2018 година.
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има такива хора – не е ясно дали се наричат писатели, прави уговорка той още във въвеждащия текст и продължава, но изглежда, че те не могат да не кажат думата си в края на своя следобед, преди да се е..
Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
Младежкият театър "Николай Бинев" отбелязва 80 години от своето създаване с премиера на куклената постановка "Вълшебната флейта" по операта на В. А...
Въпросът е напълно реторичен, но явно трябва да се зададе заради шума, който се създаде около едно синдикално изявление и повърхностното заиграване с..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg