Жените се справят много добре с живота, понякога обаче се справят трудно със самите себе си, казва Мирела Иванова за новата си пиеса „Бележките под линия“. Тя е за трудното разбирателство между майката – известна актриса, и дъщерите ѝ, всяка по свой начин и надарена, и ограбена от живата. Битието им е заплетено в един общ възел. Въпреки всичко, което ги свързва, между тях има огромна емоционална пропаст.
"Бележките под линия" е моят личен прочит на сложното ни и интересно време, с всичката му недоизказаност, необясними личностни счупвания и зараствания накриво, с безмерните му олюлявания между възторга и нихилизма, между плача и смеха. Моята лична възхвала към жените, които с възхитително въображение и жилав стоицизъм изнесоха върху раменете си непосилието на живота и останаха изправени. Моят личен принос към веселия ужас на съществуването."
А ако не намеря сили да достигна
до вас, да ви узная,
да ви понеса: съзвездия от тайни,
неотгоними призраци,
неизиграни роли,
стаена скръб, сумрачни смисли,
а ако не намеря, ако не намеря сили...
Останете си
бележките под линия, които
ще прочета накрая,
най-накрая.
Сценография и костюми – Борис Далчев, хореография – Анна Пампулова, музика – проф. Христо Йоцов. В ролите: Мария Каварджикова, Параскева Джукелова, Илиана Коджабашева, Ана Пападопулу, Вяра Табакова, Ирина Митева.
Ето какво сподели за за творческите си инвенции и за опита в полето на драматургията поетесата Мирела Иванова в "Артефир":
"След премиерата на "Бележките под линия" се чувствам по особен начин. Първо, защото това е една дълго мечтана пиеса, написана преди 5 години с четири отлагани премиери поради сложната ситуация, в която се намираме. И сега, когато виждам това "искрящо като шампанско", както го определят някои от зрителите представление на режисьорката Катя Петрова, съм стъписана, но радостно стъписана. Защото това е обща работа, екипна работа, с толкова много съучастници. Поетът е самотник. Той живее единствено в думите, подчинени на друга, самотна игра, а трагикомичната игра "Бележките под линия" е срещата ми с един друг – нов свят."
Мирела Иванова разказа за истинската история, онова, което я е провокирало да напише пиесата: "Не крия, че във всяка една от героините съм вложила и част от себе си. Сякаш те започнаха да ме водят, да ме заплитат в своя страховит възел, да изразяват чрез своите гласове, да назовават нашето време от женска гледна точка. То наистина разказва за пробойните, за разломените ни биографии, за множеството тежки раници, които сме помъкнали като жени върху крехките си рамене, за да удържим живота в неговия смисъл. Да го опазим и да го продължим, по възможност – с любов."
Изкушението драматургия
"Драматургията е моето голямо изкушение още от ученическите ми години. Театърът е моето голямо изкушение, защото аз усещам и нося играта в себе си. Тя може да се види и в стихотворенията ми, които също обичат играта. И сега като че ли ме изкуши с възможността да говоря на различни езици чрез всяка от героините да изразявам едновременно и себе си, и един единен образ, който говори на различни езици. У всеки човек, стига да пожелае да го узнае, живеят безброй хора и те го разширяват вътрешно, озаряват душата му, създават конфликтите и страданията, и по тоя начин го обогатяват, оцелостяват. Не е лесно, но пък е невероятна преизпълненост. Драматургията дава точно тази възможност – да изразиш цялата си преизпълненост."
Чуйте повече от звуковия файл.
Снимки – Народен театър "Иван Вазов"
Александър Маринов-Санчо работи основно като преводач и редактор от и на английски език. Още в ранното си детство той е запленен от две неща – езика и природата. Интересът към първото го отвежда в специалност "Класическа филология" в Софийския университет, където през латинския и старогръцкия опознава по-добре и родния си български. Когато поема по..
Поетесата, театрал и изследовател на играта Мая Кисьова представя своята нова книга "Три пиеси", която включва заглавията – екзистенциалната драма "Играещи светулки", футуристичната комедия "Климатици и парцалки" и детската куклена пиеса "Рафаела и куклите". Това са три пиеси, създадени през 2024 година, които проследяват една своеобразната..
В Общинския младежки дом в Шумен – започват Дни на талантите. Творческите формации и състави към ОМД в Шумен ще представят своите годишни концерти. В програмата ще вземат участие от най-малките до най-големите и опитни танцьори на клуба. Дните на талантите ще завършат на 11 юни със сборен концерт на танцовите формации, вокалното студио "Соло" и..
В Музея на народните художествени занаяти и приложните изкуства в Троян – днес в 17:30 ч. се открива изложбата "Повелителка на глината", посветена на творчеството на художника и керамик Ели Неделчева. Експозицията е подготвена от екипа на Регионален исторически музей (РИМ) – Разград и включва керамика от различните творчески периоди на Ели..
София е домакин на годишна среща на европейските центрове TEH (Trans Europe Halles) . Тя събира представители на културни организации, активисти, артисти и куратори в обмен на опит и идеи за бъдещето на независимата сцена в Европа. Фокусът ще бъде създаването на финансов механизъм за подкрепа на програмите за творческите гостувания в България. По..
За 16-и пореден път програма "Христо Ботев" организира поетичния конкурс за хора с увредено зрение "Зрящи сърца". Журито в състав – Бойко Ламбовски – поет и..
33-тото издание на Международния театрален фестивал "Варненско лято" беше открито с "Хамлет" – постановката на Театър "Българска армия" с режисьор..
12-ото издание на Международния филмов фестивал за ново европейско кино "Златната липа" в Стара Загора се превръща в празник на европейската култура. Той..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg