Какво представлява емоционалното учене? Как може то да бъде интегрирано в нашата образователна система?
Темата коментира в “Нашият ден“ Юлия Мишкова, учител по история.
“Емоциите като начин на преподаване и развиване на социалните умения не са нещо ново. Ако се върнем много назад във времето, когато изобщо са започнали дискусиите какви следва да бъдат целите на образованието, още тогава започват и отговори, в които виждаме, че фокусът на развитие на всеки един ученик в образователната система, би следвало да бъде холистичен и да засяга и неговото личностно развитие.“
“Това не е нещо ново, но със сигурност е нещо, което излезе на преден план в последните години. Какво всъщност означава да работим за социално и емоционално учене и социално емоционално развитие на един ученик? Отговорът е много кратък. Това означава да работим за развитието на неговата личност. Така че всеки един ученик, който следва да завърши училище в един момент, да се реализира в своя живот, да може да се справя със своя вътрешен свят и с всичко, което му се случва като интеракции със социума.“
Образователната система у нас
“Първата стъпка за връщането и изкарването на фокус на социалното и емоционалното учене е всъщност самата роля на учителя и неговото индивидуално, личностно и професионално развитие. За да може учителят да развива цялостно своите ученици и да развива съответните нагласи в своите ученици, е редно и той самият да обръща внимание на своя вътрешен свят, за да рефлектира по същите области, по които следва да работи с учениците си, така че да го прави максимално пълноценно.“
“Това е първата стъпка и си мисля, че тя частично е залегнала на ниво учебни програми в нашата образователна система. И все повече излиза на преден план като област, върху която учителите да се развиват, да споделят опит и да се учат един от друг.“
Учебни материали
“Ние залагаме на работа в няколко основни посоки. Едната е да се опитваме да подготвяме учителите да преподават интегрирано социално-емоционално компетентности. Това означава да се връщат и да фокусират вниманието на учениците върху отделните компетентности в часовете, които така или иначе преподават. Такъв пример би могъл да бъде една рефлексия в края на учебен час, в която всъщност учениците да споделят какво им е помогнало да се справят със съответните задачи и какво им е попречило, за да развиваме техните умения да управляват процесите на учене.“
Темата коментира в “Нашият ден“ Мила Иванова, учител по английски.
“По отношение на разликата между познавателни и социално-емоционални методи, когато говорим за рамката, която използваме, ние стъпваме на една организация в САЩ, която преди 30 г. въвежда изобщо термина социално-емоционално учене.“
“Можем да ги разделим в три големи области. Първата е свързана с вътрешния свят на децата или на възрастните, емоционалния им вътрешен свят, което означава на простичък език – можем ли да познаваме и да назоваваме правилно емоциите, които използваме с достатъчен нюанс и детайл, което излиза, че е нещо изненадващо трудно за хора от всякаква възраст.“
“Можем ли да назоваваме силните си страни, познаваме ли добре собствените предразсъдъци и стереотипи, реакции в дадени ситуации. И по какъв начин емоционалният вътрешен свят влияе върху действията и решенията, които взимаме.“
“Това е свързано и с това до каква степен можем да се контролираме и регулираме. Всеки знае, че когато изпитаме силно чувство на щастие или на гняв, е важно да имаме механизми, по които да преработим тази емоция, за да не се стигне до агресивни прояви, или до неприемливо поведение в някаква ситуация.“
Взаимодействието с околните
“Другата част е насочена по-скоро към взаимодействието с околните. По какъв начин изграждаме връзка, значими приятелства и отношения.“В неделята пред Богоявление литургийното евангелско четиво от св. ев. Марк ни разказва как св. Йоан Кръстител кръщава на брега на река Йордан и призовава всички към покаяние. Множество народ от различни места идва на неговата проповед и след като изповядва греховете си, той ги кръщава. Тогава при св. Йоан Кръстител да се кръсти идва и Господ Иисус..
Строителният инженер проф. Божидар Янев е ръководител на Инспектората по управление на мостовете на Ню Йорк в САЩ. Той е професор и преподавател в Инженерния факултет на Колумбийския университет и Доктор хонорис кауза на Университета по архитектура, строителство и геодезия в София. Автор е на книгата "Конструктивният поглед", която може да се намери в..
Програмата "Проект за щастие 2025" на Института за терапия и експресивни изкуства предлага задачи и медитации, които всеки от нас може да изпълнява, с идеята да промени поне мъничко гледната си точка и да отстрани някои пречки пред това да се чувства по-удовлетворен от живота. "Всеки един от нас е обусловен от различни вярвания, предразсъдъци,..
Януари е един от месеците с най-много празници, а в Армения той е особено значим заради отбелязването на Рождество Христово на 6 януари. Водещата на предаването "Какво се случва", Милена Лекова, разказа в ефира на "Нашият ден" за празничната атмосфера в арменската столица Ереван. "Тук е неработен ден, времето е страхотно, слънцето грее и празничният..
Как две култури се обединяват, за да създадат своя миг, да преминат през граници и традиции. В своя подкаст епизод "БългариТЕ" Божидар Александров запознава слушателите с историята на Дарина от Йоаким Груево и Хавиер от Пеняфиел, Испания, открили красотата на културните особености и силата на обединяващите ни празници. Чуйте една любов,..
В последната събота за 2024 година, на 28 декември, Метрополитън опера отвори архивите си и така в прочутите съботни радиоматинета прозвуча празничен..
Строителният инженер проф. Божидар Янев е ръководител на Инспектората по управление на мостовете на Ню Йорк в САЩ. Той е професор и преподавател в Инженерния..
В неделята пред Богоявление литургийното евангелско четиво от св. ев. Марк ни разказва как св. Йоан Кръстител кръщава на брега на река Йордан и призовава..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg