„Късната поезия на Илко Димитров е изцяло заета с параметрите на вътрешното пространство, пише Иван Теофилов. Специфична поезия, съставена от афоризми, сентенции и философски размисли, действащи като своеобразни сеизмографи на духа. Като умствена вселена, в която състоянието на интелектуална превъзбуда. Обсебва толкова, колкото и трезвата прозорливост. Като вик на личността на кръстопът.“
„Изчезване на времето“ събира новите стихотворения на Илко Димитров и думата „нови“ тук е съвсем намясто. Досега познавахме поезията му, дълбаеща във философските въпроси на духа и битието, на небесното и земното, на историята и политиката и в това той постигна майсторство и запази свое, специфично място в съвременната ни поезия. Но постигнатото като че ли го беше затворило в написаното дотогава, което притежаваше висока стойност като поезия. Някои спират да пишат в такъв момент, други се рутинират, трети търсят изход и нови посоки. Илко Димитров избра третото. В „Изчезване на времето“ той сякаш отваря нова страница, освободен, с нов поглед вижда света и разсъждава за него, за човека в него. Разбира се, големите теми отново са в центъра на поетовия интерес, но в тяхната интерпретация се усеща нов полъх и лекота:
преглед на зрението
какво виждаш
когато гледаш напред
Книгата може да бъде четена като една голяма поема не само защото липсват заглавия на стихотворенията, с изключение на въвеждащото „Прозрение с птица“, но и защото – това познаваме и от предишните му книги – притежава единност, качество, присъщо и на автора, и на писането му.
Чуйте Илко Димитров.
В пространството на джаз клуба In The Mood художникът Орлин Атанасов откри самостоятелна изложба с необичайно заглавие "Странни мисли по никое време". Работите са в техниката на асамблажа и колажа. Творецът съчетава разнообразни материали, които открива на битака, или които морето "връща" на брега "вече обработени", за да създаде своите творби...
Във внушителния том са публикувани 27 разказа, неиздавани досега. Както каза на представянето Росица Чернокожева: "Талантът на Палми Ранчев е, че от една обикновена случка той прави нестандартна история." В тях диша големият град, често заплашителен и груб. Там сякаш няма място за чувства и нежност, но писателят успява да ни срещне и с такива..
Антологията "Животът през Средновековието" беше представена от проф. Цочо Бояджиев, проф. Олег Георгиев и Тони Николов, а журналистът Ангел Иванов прочете откъси. В сборника се срещаме със "забележителна галерия от теми и автори, сред които св. Тома от Аквино, папа Григорий Велики, св. Бонавентура и др". Преводачи са Евгения Панчева, Ирена..
"Започнах да правя тези фотографии в личното време на града – в затишието. Преди Коледните празници, веднага след Нова година, до началото на летния сезон. Последните няколко портрета направих в меката есен, когато всички си отдъхнахме от горещото лято на 2024 година. Изложбата става сега през ноември. Тя е предназначена за очите и сърцата на хората,..
Нобеловият лауреат за литература Юн Фосе пише първата си пиеса "Някой ще дойде" през 1992 година. В края на 90-те пиесите на норвежкия писател започват да се поставят по европейските сцени и не след дълго и на различни континенти. Постановката на Катя Петрова "Някой ще дойде" в Народния театър "Иван Вазов" е първи прочит на пиесата у нас и първа..
Плевенският театър "Иван Радоев" гостува на софийската публика с един от най-новите си спектакли – "Есенна соната" от Ингмар Бергман. Постановката по..
От 10 до 15 декември ще се проведе Софийския международен литературен фестивал в НДК. Дария Карапеткова , координатор на събитието, запознава..
В рубриката "Темите на деня" екипът ни имаше удоволствието да разговаря с Теодора Нишков, известна още като Принц Датски, и доц. д-р Александър Нишков,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg