Възможно ли е да говорим за ползи от пандемията при сценичните изкуства, а не само за щети?
Коментар в “Нашият ден“ прави Асен Терзиев, театрален критик и главен координатор на “Виа Фест“:
“Не се интересувам от политическите процеси. Гледайки нещата глобално, в България, специално за сценичните изкуства, ситуацията премина доста по-леко и плавно, отколкото на доста други места. Случиха се доста позитивни неща.
Първо, театрите в България можеха да работят доста дълго време. Докато в останалата част от света бяха абсолютно затворени. Голяма част от тях не изгубиха възможността, дори когато не играят, да продължат да работят.
Естествено беше част от нещата да преминат онлайн. И може би това беше един от полезните ефекти. Театърът като съвременно изкуство не съществува изолирано от останалите неща. Той трябваше по някакъв начин да преосмисли връзките си с новите медии. Театралните творци и въобще театърът като цяло потърси нови креативни ходове към това как да се свърже с новите медии.
Нещото, което се случи естествено и закономерно, те започнаха да търсят по-креативни и по-любопитни начини за представяне на своята работа онлайн.
Безспорно обаче пандемията показа, че същността на театъра си остава живата среща с публиката, иначе той се превръща в нещо друго. Продължава да е театрално събитие, но да бъде повече кино или телевизия, което не е основната му характеристика.
Но пък при преминаването онлайн се обърнахме към големия архив на театъра, който се беше натрупал, през цялото това време и беше някак затворен, не стигаше до публиката.
Изданията на фестивалите през ноември месец бяха изцяло по интернет. И сега частично продължаваме в тази посока с рубриката, която отворихме на нашия уебсайт – “дигитален портал“, където всеки уикенд в рамките на три дена – петък, събота, неделя и понеделник до 19.00 часа вечерта, театралните фенове имат възможност да видят неща, които иначе нямахме възможност да покажем по ред причини.
Мисля, че това беше едно от креативните неща, от ползите. За пандемията достатъчно говорихме в негативен план, по-добре е да се фокусираме върху положителните неща, които се случиха.
Едното, специално за България, театрите бяха отворени почти през цялото време. Аз ходех на театър и мога да кажа, че публиката също имаше нужда от това, не се раздели с театъра."
Разговора можете да чуете от звуковия файл.
Обиколката ни завършва в морската столица, където Държавна опера Варна представя най-новия си проект – "Оперни тайни". Инициативата стартира утре, 22 февруари, и е разработена за срок от една година . Проектът е насочен към най-младата публика на възраст от 6 до 14 години . Операта ще отвори вратите си за малките зрители, като ги поведе зад..
Пловдивската опера отправя необичайна покана към жителите на града – "Дари стария си велосипед, за да стане част от сценографията на мюзикъла "Коса"!". Идеята идва от постановъчния екип на премиерния спектакъл – режисьорът Веселка Кунчева и сценографът Мариета Голомехова. Двете творци работят върху визия, която да улови духа на свободата и..
На днешния 21 февруари в Регионалната библиотека "Захарий Княжески" ще се състои среща-разговор с изтъкнатия археолог академик Васил Николов. Темата на събитието е "За корените на европейската цивилизация. Стара Загора – град на 8000 години". Участниците ще имат възможност да се докоснат до дълбините на миналото и да разберат повече за..
В Литературния клуб на Столична библиотека в поредицата "Разказвач на месеца" на 24 февруари 2025 г. от 18:30 ч. ще гостува Яница Радева. Водеща на вечерта ще бъде гл. ас. д-р Кристина Йорданова от Софийския университет "Св. Климент Охридски". Двете ще разговарят с публиката за белетристичното творчество на писателката. Впрочем тя пише проза, но и..
Пламен Антов е писател, пътешественик, литературен теоретик и историк, който следи отблизо процесите в съвременната българска литература. Като писател, той работи в различни жанрове – проза, поезия, пътеписи. Новият му сборник с разкази се нарича "Нагоре по реката назад " . В рецензията си за книгата Антония Апостолова я определя така:..
Националният център за обществено здраве и анализи изнесе статистически данни, според които над 30% от децата между подрастващите са правили опит да..
"Адвент – повест за добрия пастир" е една от най-известните книги на исландския писател Гюнар Гюнарсон, която продължава да вълнува читателите и до днес...
Тази вечер в Зала 1 на НДК в столицата е премиерата на документалния филм "Милен", посветен на журналиста Милен Цветков. Документалният разказ обхваща..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg