Възможно ли е да говорим за ползи от пандемията при сценичните изкуства, а не само за щети?
Коментар в “Нашият ден“ прави Асен Терзиев, театрален критик и главен координатор на “Виа Фест“:
“Не се интересувам от политическите процеси. Гледайки нещата глобално, в България, специално за сценичните изкуства, ситуацията премина доста по-леко и плавно, отколкото на доста други места. Случиха се доста позитивни неща.
Първо, театрите в България можеха да работят доста дълго време. Докато в останалата част от света бяха абсолютно затворени. Голяма част от тях не изгубиха възможността, дори когато не играят, да продължат да работят.
Естествено беше част от нещата да преминат онлайн. И може би това беше един от полезните ефекти. Театърът като съвременно изкуство не съществува изолирано от останалите неща. Той трябваше по някакъв начин да преосмисли връзките си с новите медии. Театралните творци и въобще театърът като цяло потърси нови креативни ходове към това как да се свърже с новите медии.
Нещото, което се случи естествено и закономерно, те започнаха да търсят по-креативни и по-любопитни начини за представяне на своята работа онлайн.
Безспорно обаче пандемията показа, че същността на театъра си остава живата среща с публиката, иначе той се превръща в нещо друго. Продължава да е театрално събитие, но да бъде повече кино или телевизия, което не е основната му характеристика.
Но пък при преминаването онлайн се обърнахме към големия архив на театъра, който се беше натрупал, през цялото това време и беше някак затворен, не стигаше до публиката.
Изданията на фестивалите през ноември месец бяха изцяло по интернет. И сега частично продължаваме в тази посока с рубриката, която отворихме на нашия уебсайт – “дигитален портал“, където всеки уикенд в рамките на три дена – петък, събота, неделя и понеделник до 19.00 часа вечерта, театралните фенове имат възможност да видят неща, които иначе нямахме възможност да покажем по ред причини.
Мисля, че това беше едно от креативните неща, от ползите. За пандемията достатъчно говорихме в негативен план, по-добре е да се фокусираме върху положителните неща, които се случиха.
Едното, специално за България, театрите бяха отворени почти през цялото време. Аз ходех на театър и мога да кажа, че публиката също имаше нужда от това, не се раздели с театъра."
Разговора можете да чуете от звуковия файл.
До 16 октомври в галерия "България" на Българския културен институт - Рим може да бъде разгледана изложбата Viva l’Accademia, която представя селекция от творби на преподаватели от Националната художествена академия в различни направления на визуалното изкуство – живопис, графика, скулптура, плакат, илюстрация, текстил, керамика, дигитални изкуства и..
Неделното издание на " Академия комика " , литературния салон на редакция " Хумор и сатира " , е посветено на Станислав Лем, блестящият полски писател. Роден в Лвов през 1921, Лем е сред най-знаменитите писатели-фантасти в света, с милионни тиражи и преводи на десетки езици. Вероятно най-популярен е романът му "Соларис", но творчеството..
Най-новото заглавие в репертоара на Сатиричния театър "Алеко Константинов" е "Пак плаче, но този път от щастие" на един от най-популярните сръбски драматурзи, сценаристи и романисти Новица Савич. Премиерата е на 10 октомври и е режисьорски дебют на актьора Явор Борисов. Една комедия, написана с драматургично майсторство и несъмнено познаване на..
Кристин Димитрова и Георги Пашов бяха отличени от Съюза на преводачите у нас за ярки постижения в превода на художествена литература. Те получиха наградата за превода на стихосбирката на британския поет Филип Ларкин "Високи прозорци". Българското издание на "Високи прозорци" съдържа стихотворения от всичките книги на Ларкин, включително и..
Унгарският писател Ласло Краснахоркаи е тазгодишният носител на Нобелова награда за литература. Той използва литературата като съпротива на упадъка, а мрачните му романи целят да изследват реалността до степен на лудост. Нобеловият комитет му присъди наградата "за неговото завладяващо и визионерско творчество, което насред апокалиптичен ужас..
Унгарският писател Ласло Краснахоркаи е тазгодишният носител на Нобелова награда за литература. Той използва литературата като съпротива на упадъка, а..
Кристин Димитрова и Георги Пашов бяха отличени от Съюза на преводачите у нас за ярки постижения в превода на художествена литература. Те получиха наградата..
Защо според Илиян Василев ситуацията в България – от кризата с боклука в София до войната между прокуратурата и съда – може да бъде наречена Операция..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg