В киното необикновеното се превръща в обикновено. Художниците са творците, които успяват да материализират вътрешния свят на филмовите герои, за да създадат реални или магични пространства, които подпомагат пътуването във времето на една кино продукция чрез декори, костюми, реквизит.
За да разкрием повече от магията на това как се създава визуалният свят на един филм, си говорим с Мира Каланова и Ина Михайлова в близо 50 минути на Епизод 12 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.
Мира Каланова е български сценограф. Тя е работила по филмите „Сестра“, „Страх“, „Каръци“, „Смарт Коледа“, „Известният непознат“, както и като костюмограф по филмите „Стъпки в пясъка“, „Хълмът на боровинките“, „Пансион за кучета“ и „Случайни чаши“. Сценограф и на множество театрални представления на театралните сцени в България, двукратен носител на „Аскеер“ за сценография и преподавател по „Сценичен и екранен дизайн“ в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“.
Ина Михайлова е български гримьор. Тя се грижи за сценичния грим на актьорите в Театър „София“ и за тези в различни филмови и телевизионни продукции. Има професионален опит като гримьор и в операта и музикалния театър. Гримирала е и актьорите, участвали във въстановките на документалната поредица „5 минути София“.
Преди да започне процесът по реализирането на един филм, в началото стои написаният сценарий, който след това се превръща в неделимо цяло на говоримо слово и картина. Ролята на художниците на кино продукции е да проектират света, който ще бъде създаден след това в реален размер. Сценографът е истинска Ренесансова личност, защото трябва да съчетава в себе си уменията на архитект, дизайнер и инженер, а знанията му за различните видове изкуства да му дават свободата да открива множество връзки между произведенията на изкуството и техния визуален свят.
Освен важната симбиоза с костюмографи и гримьори, сценографът работи плътно с режисьора и оператора на филма. Откриването на подходящите локации, чрез които да се разкаже историята на екран, е сложен и дълъг процес, споделен в пътуване и непрестанни разговори. Основите, на които се изгражда визуалният свят, са общите решения за атмосферата, настроението и светлината, а референциите към други филми или примери от историята на изкуството са неминуеми.
Пред хората, които изграждат материалния свят на филма, стои предизвикателството той да бъде достоверен, дори когато създава несъществуващи обекти и персонажи. За да бъде провокирана определена емоция у зрителя, кино творците боравят с всички познати за него символи – цветове, материи, предмети, светлина.
За всички тези комплексни компоненти, които трябва да съчетаят художниците на филма, както и за много интересни истории от личния професионален опит на Мира Каланова и Ина Михайлова, можете да чуете в епизода.
И още:
· Сценографът – човек с висока визуална култура и знания в много области и изкуства;
· Взаимната работа на сценографите, костюмографите и гримьора;
· Спойката между сценографа, режисьора и оператора;
· Създадените вече произведения на изкуството като референции, които помагат в работния процес;
· Изграждането на достоверна действителност и автентични персонажи;
· Връщането назад във времето чрез филмовите продукции – как се пресъздава един истински живот от миналото;
· Визуалното, което говори повече на зрителя, дори повече и от самите думи;
· Съвместната работа на сценографите с консултанти за спецификите на дадена епоха;
· Изготвяне на т.нар. „досие“ или „библия“ – работна книга, в която всичко се описва подробно;
· Разликата в създаването на визуалния свят в киното и театъра;
· Детайлите, които носят значение за атмосферата в даден филм;
· Вдъхновението от външния свят и времевия контекст, в който живеем.
В редакция "Хумор и сатира" не ламтим за лукс, но от лукс разбираме особено когато става дума за много пари. Този път ще стане дума за страшно много пари, което ни подсказва, че ще има някакъв изумителен лукс. Подробности кой дава парите и какъв е този лукс, можете да научите в неделя веднага след новините в 18 часа, когато ще чуете: - Увод с..
През 2019 г. за пръв път на българската литературна сцена се появи персонажът Чекмо в едноименния роман на писателя Момчил Николов. Необикновеното, лудо и откачено приключение прерасна в продължението "Чекмо 2" (2022 г.). Историята намира и естествения си завършек с третата книга от поредицата – "Чекмо 3". Трите книги са вдъхновени от реален..
Нашите приятели животните са основни персонажи в последното издание на "Академия Комика", литературния салон на "Хумор и сатира". И то не какви да е животни. А животни, които са равноправни герои в произведението. Животни, за които се говори с нежност и любов, с психологически финес като за хора, или като за повече от хора… Но всъщност вие сами ще..
Soldout Design & Untiled Gallery с дуо изложбата "Имаш отварата, аз имам лек", на Мартина Вачева и Мич Брезунек. Това е първата им съвместна изложба в този формат, обединяваща техните различни, но допълващи се подходи към наративната живопис. Те са семейство, което за пръв път се среща в общ артистичен проект, а основателката на галерия Soldout..
Аудиовизуален холограмен спектакъл ще се състои тази вечер в София лайв клуб. Можете да чуете авторска музика на Руслан Беров, който работи като звукорежисьор в БНР, изпълнена от холографската му група и приятели-музиканти. Тя "ще ви отведе дълбоко в недрата на човешката душа", гласи поканата. Ето какво сподели той за своя интерактивен..
"…И продължавах да рисувам сама“ е изложба-пътешествие, което отбелязва 150 години от рождението на Елена Карамихайлова. В нея се въвеждат низ от..
Проблемите в българската психиатрия продължават да се трупат, но този път сякаш се вижда лъч надежда. В ефира на предаването Lege Artis, д-р Цветеслава..
В ефира на медицинското предаване Lege Artis проф. д-р Атанас Темелков – дългогодишен анестезиолог в МВР-болница – коментира трагичния случай с..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg