С премиера посреща публиката си тази вечер (2 юни) театър „Азарян“. Спектакълът „Шахнаме: Сказание за Зал“ е вдъхновен от персийския епос „Книга на царете“ от Фердоуси, който е в списъка на ЮНЕСКО за „Шедьоври в устното и нематериално наследство на човечеството“. Режисьор на сценичната версия е Елена Панайотова.
Спектакълът представя митологичната история за раждането на Зал, който е отхвърлен от баща си и отгледан от птицата пазител Симург. По-късно той е реабилитиран като ирански владетел и се влюбва в арабската принцеса Рудабе, тяхната любов преодолява редица политически препятствия и те сключват брак, от който се ражда най-големият ирански герой.
„Персийският епос „Книга на царете“ е една невероятна съкровищница и във времето, в което живеем – на турбуленции, аз лично имах нуждата да разкажа история за любов и за съзидателност, да се обърнем към една древна мъдрост, каквато е уникалната персийска култура, и да създадем нашия позитивен притчов съзидателен спектакъл.
Вътре има много теми – какво значи да си на власт, какво значи да управляваш, какви са отговорностите, какво значи чест, достойнство, истина – едни изначални стойности, които ние сме на път да ги изгубим“, разказа в „Артефир“ режисьорката Елена Панайотова.
В представлението участват актьорите Добрин Досев, Велислав Павлов, Жана Рашева, Севар Иванов, Васил Ряхов, Ралица Стоянова, Стефани Алдимирова и студенти от НБУ. В екипа на спектакъла са още сценографът Юлиян Табаков, композиторът Николай Иванов (ОМ), хореографът Росен Михайлов, музикантката Марина Великова.
Прeдставлението е осъществено по инициатива на фондация „Ден Гри“, в сътрудничество с Театър „Азарян“ и с финансовата подкрепа на Министерството на културата, Програма „Култура“ на Столичната община, Фонда за стратегическо развитие към НБУ, Индологическа фондация „Изток-Запад“, Фондация „Етюд“ и Адам Бейджър.
Снимките са предоставени от фотографа Иван Дончев
Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят, който трябва да бъде изследван от читателя. Свят, създаден от автора – в случая каза писателят, поет и преводач Хайри Хамдан. Самият той казва, че се пита постоянно защо героите му са взели..
Стратегии за прилагане при четене и изисквания за жанрове. Размисли за романа на Владимир Полеганов "Другият сън". Каква подготовка изисква четенето? Трябва ли читателят да е наясно с конвенциите на съответния жанр или с начините, по които работят литературните похвати, за да чете пълноценно? Какво "изискват" от нас литературните..
Архивите са живи в "Terra Култура", за да отбележат чрез хроника в звук 5 години без Стефан Данаилов . Ламбо, Мастера, майор Деянов, българския Ален Делон… Какво остава след човек, когато отпътува отвъд този свят? Може би винаги е подходящо да питаме мечтите на човека. Малкият Стефан е мечтаел да стане моряк. Съдбата обаче го кани..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се срещнете с този естетически и социален портрет на социално бедни хора. Специален гост на предаването "ФотоФабрика – факт и фикция" е един от най-човеколюбивите съвременни артисти Валерий Пощаров,..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се..
Точка Илиева е артист на свободна практика с дълбок интерес към уличното изкуство, което използва като платформа за социални и екологични послания. Нейни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg