Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Радиосимфониците – епизод 2 с „Епизоди“ опус 36 на Владигеров

Панчо Владигеров
Снимка: lostbulgaria.com

Във второто издание на рубриката на Марио Ангелов – продуцент на симфоничната музика в БНР, акцентът е върху нови записи на СО на БНР из творчеството на много обичан български класик – Панчо Владигеров. „Фокстрот“ без опус – оригинал за пиано от 1925 г., оркестриран от Милчо Левиев, е първият запис, осъществен от Марк Кадин през 2017 в качеството на главен диригент на оркестъра.

„Милчо Левиев всъщност е ученик на Панчо Владигеров по композиция… Интересно е, че Левиев е бил ученик по пиано на Андрей Стоянов, а аз учих пиано при проф. Мара Петкова, която е споделяла с мен различни интересни подробности… Тя смяташе, че всъщност е имало някакво неразбирателство между Милчо Левиев и Андрей Стоянов: Милчо Левиев отрано е заявил своите пристрастия към джаза, а Андрей Стоянов не е възприемал този факт. Според нея (проф. Петкова – бел. ред.) това неразбирателство окончателно е подтикнало Милчо към композицията и към джаза… Ако говорим за Фокстрота на Владигеров, всъщност има и предишни записи на този аранжимент. Познавам интерпретацията на сина на Панчо Владигеров – Александър. Нашият запис е малко по-особен – ние не използваме саксофоните, които е включил Милчо Левиев. Позоваваме се на партитурата, в която пише, че „може и без саксофони“. Тоест, опитахме се да постигнем малко по-класическо звучене“ – казва Марио Ангелов.

В рубриката представяме и прочутите последни две части от цикъла „Епизоди“ опус 36 – Импровизация и Токата, включени в компактдиска IN MODO BULGARO с музика на Владигеров, издаден от БНР по повод 120-годишнината на композитора. Защо отново Панчо Владигеров? Марио Ангелов обяснява:
„Подготвил съм се с думите на по-умен от мен човек – проф. Андрей Пантев, който на едно място споменава, че в културата и науката няма демокрация. И когато някой е талантлив, той получава признание. А защо Импровизация и Токата? Смятам, че това са композиции, за които ще използвам изтърканото понятие „емблематични“. Представете си, ако Панчо Владигеров не беше написал тези композиции?... Ние, когато имаме и вече сме получили тази база, (въпреки критиките, които може да получи автор като Панчо Владигеров) ние можем да се развиваме…. Поколението на композиторите, които наследиха това прочуто второ поколение български автори: Панчо Владигеров, Веселин Стоянов, Марин Големинов. Дори тези след тях, които са искали да се откъснат от стила на Владигеров, всъщност той ги е провокирал, за да потърсят и да направят нещо ново...“.

В „Радиосимфониците“ Марио Ангелов споделя подробности около записа на Импровизация и Токата опус 36 на СО на БНР и Марк Кадин от 2019 г., коментира термина „импровизация“ и съпоставя двете версии на пиесите на Владигеров – оркестровата и оригиналната клавирна, която илюстрира със своя регистрация от 2007 г.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Детският хор на БНР

Детският радиохор – сред финалистите на Международния хоров конкурс "Нека пеят народите" 2024

На 6 октомври вечерта от 20.00 часа българско време очакваме с трепет развоя от музикалната надпревара на "Нека пеят народите" – престижният международен хоров конкурс! Отново имаме български финалист и този път това е Детският хор на БНР с главен диригент маестра Венеция Караманова . Конкуренти на нашия състав са Хор на момичетата от Копенхаген..

публикувано на 05.10.24 в 16:50

"Медея" от Шарпантие за първи път в Парижката "Опера гарние"

Три века след нейното създаване, музикалната трагедия на Шарпантие – "Медея", намира своята майсторска интерпретация на сцената на Парижката "Опера гарние". Световноизвестният клавесинист, диригент, музиколог и педагог Уилям Кристи и основаният и ръководен от него ансамбъл Les Arts Florissants представят бароковия шедьовър. Постановката е дело на..

публикувано на 05.10.24 в 08:05

"Медея" от Марк Антоан Шарпантие, трагедия в пет действия и пролог

"Медея" е единствената опера, написана от Шарпантие за Кралската музикална академия. Либрето: Тома Корней. Премиера: Кралския театър в Париж на 4 декември 1693 г. Действащи лица: • Медея, магьосница – мецосопран • Язон, принц на Тесалия – тенор • Аркас, довереник на Язон – тенор • Креон, цар на Коринт – бас • Крьоз, дъщеря на Креон – сопран •..

публикувано на 04.10.24 в 09:40
Проф. Боян Лечев

Миговете вдъхновение на Боян Лечев

В петъчната вечер ще възкресим спомена за проф. Боян Лечев – изумителен цигулар, потомствен музикант и любим педагог за десетки свои ученици, които не могат да го забравят. Боян Лечев бе орисан да прокарва пътеки. Неистово го мамеше непознатото, като сонатата за соло цигулка на Прокофиев. Изпълни я за пръв път у нас преди 50 години. Големият..

публикувано на 04.10.24 в 08:25

Щефан Владар пред БНР: Най-важен в музиката е езикът

Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света. Свирил под диригентството на Клаудио Абадо, Рикардо Шайи, сър Невил Маринър, Кристиан Тилеман, в изяви с Оркестъра на Академията на St Martin in the Fields, Баварския държавен оркестър, Кралския..

публикувано на 01.10.24 в 12:15