Институтът за съвременно изкуство - София представя изложбата на Никос Хараламбидис „Проект два стола“.
"Ако се приеме за вярна метафората, предложена от Никола Бурийо, за съвременния художник като диджей, миксиращ семпли от реалността и човешката култура – отминала и настояща, то Никос Хараламбидис е един виртуозен визуален диджей, с изненадващи комбинации и смели иконографски скречове. Неговата неизчерпаема фантазия миксира два основни референтни масива, два гигантски контрапункта – традиция и модерност, във всичките им измерения и образни трансформации: от бита, културата, изкуството, политиката, дизайна и всичко, което може да постави на изпитание способността на зрителя да декодира един парадоксален свят, който е едновременно и познат, и абсурден, подлъгващ с разпознаваеми архетипи, но често с преобърната йерархия, времеви паралакси и неочаквани обрати." – казват от ИСИ.
От ранните му проекти в края на осемдесетте години, художествената практика на Никос Хараламбидис е фокусирана върху социалната ангажираност и политическите намеси в публичната сфера, главно във военни територии, буферни зони и оспорвани райони по целия свят.
Една от най-характерните антивоенни интервенции на художника е представена на биеналето в Сао Пауло 2006: „Как да живеем заедно“. След усърден, настоятелен и често болезнен процес на преговори с местните сили на ООН и кипърската власт, Хараламбидис успява да демонтира три барикади, основни части на разделителната стена в Кипър, за да изгради емблематичните си инсталации в Сао Пауло. Оттогава тези демонтирани барикади са разрешеният вход в другата част на острова, след паспортна проверка. Продължаващата борба на художника за съвместно съществуване е това, което доминиращо се отразява и в настоящия „Проект два стола“.
Изложбата може да бъде видяна от 30 юни до 15 август 2021 г. в Галерия ИСИ, бул. "Васил Левски" 134 (вход откъм ул. "Екзарх Йосиф")
Куратори – Правдолюб Иванов и Красимир Терзиев
Снимки: Радостин Седевчев, предоставени от ИСИ
Никос Хараламбидис е роден в Кипър през 1969 г., но израства в Ню Йорк, където семейството му намира убежище след турската окупация на северната част на острова през 1974 г. От края на осемдесетте години широкомащабните инсталации на Хараламбидис, създадени от разглобени структурни елементи на дома му (като стъклените фасади, прозорците и вратите, части от покрива, пода и др.), са разработени като политически натоварени платформи за интердисциплинарно сътрудничество, активизиращи изоставени пространства и необитавани сгради в буферни зони по целия свят.
Изпреварвайки артистичните тенденции от периода, неговите радикални пърформанси и намеси в Зелената линия на Кипър и паралелните многопластови действия в други военни зони и оспорвани райони в Ливан, Палестина, Сирия, Ирландия и Газа, рискувайки в някои случаи буквално живота си, са били през годините еталон, предоставящ новаторски архетипов модел на активизъм на по-младото поколение художници.
Една от последните му платформи за съвместни проекти е Philoxenia Campus, който се съсредоточава върху бежанците и други социално-политически проблеми, като повишава обществената осведоменост по тези въпроси. Първата версия на тази съвместна практика, музеят Rambling или Rumbling, основан през 1994 г. и широко представен на Биеналето във Венеция през 2003 г., всъщност е трансформацията на неговата собствена къща в публичен и многофункционален механизъм, отразяващ загубата на семейния му дом в окупиран Кипър, черпи вдъхновение от живота му като емигрант и от преживяванията му като бежанец.
Фокусирайки се върху подобни теми, контекст и конотации между дома и родината, Hollow Airport Museum е друга поредица от платформи за сътрудничество, които са под формата на емблематично училище за изкуства, намиращо се на изоставеното международно летище в Никозия в рамките на контролираната от ООН зона в Кипър Зелената линия. Hollow Airport Museum (H.A.M) има за цел да играе ролята на образователен и интелектуален център, място за среща, което обединява художници от страните от Източното Средиземноморие като Сирия, Израел, Палестина, Египет и Ливан. Тази геополитически напрегната област, страдаща от продължаващи конфликти и войни, намира под името Хам, син на Ной и прародител на тези народи, образователно убежище и Хестия на художествени дейности под формата на древногръцкия „Museion“.
През 2010 г. Хараламбидис основава Биеналето White House, което в международен план е първата дигитална форма на биенале.
Никос Хараламбидис е показвал работите си по целия свят в повече от 60 самостоятелни изложби в Гърция и чужбина (Centre Pompidou, Париж, Turner Contemporary, Лондон, Palazzo Querini Stampalia, Венеция и др.), и е участвал в множество международни групови изложби, сред които са няколко биеналета като: Биенале Ostende и др.
Изложбата е част от годишния цикъл изложби "Суперпозиции", реализирана с финансовото съдействие на Програмата за подкрепа на професионални организации в областта на изкуството на Национален фонд Култура.
От пролетта Драматично-кукленият театър "Иван Радоев" в Плевен ще има главен режисьор. Юрий Бутусов е едно от големите имена на европейския театър. Той е емблематичен режисьор с много награди. Напуснал е Русия преди няколко години, сега живее във Франция и поставя пиеси в цяла Европа. Тази година той е бил в Плевен на пилотното издание на..
В епизод 570 "Трамвай по желание" среща своята публика с ректора на НАТФИЗ Мирослав Дачев. Мирослав Дачев е професор по семиотика на изкуството в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов". Възпитаник е на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Доктор на филологическите науки от 1997 г. с тезата "Семиотика на цвета". Доцент от 1999 г. и професор по..
Алтернативното пространство ReBonkers във Варна е разположено на 200 кв. м, по-голямата част от което е под земята. Залата представлява тунел – истински ъндърграунд. Сцената за независимо изкуство спечели финансиране по програма "Посланическият фонд за културна презервация" на посолството на САЩ в България, което ще помогне за осъвременяване ѝ...
С впечатляваща изложба музеят "Дом на хумора и сатирата" в Габрово отбелязва 120-годишнината от рождението на художника Стоян Венев – един от класиците на българското изобразително изкуство. Експозицията включва над 200 живописни платна, карикатури, сатирични рисунки, етюди и акварели, както и прожекция на четири документални филма за личността..
"Цяло лято чаках участието си на Solar Summer. Това бяха най-добрите 6 часа в моя живот. Сега мога да умра като щастлив човек" , така сподели с хилядите си фенове в "Туитър" големият Фед ле Гранд своята изява в афиша на фестивала Solar Summer през 2013 година. Нидерландската мегазвезда показа, че няма предел на настроението, което не може да..
"Някой бе казал, че за да излезе една култура в света, трябва да e през вратата, а не през прозореца. А ние често излизаме през прозореца, забравяйки хола,..
През далечната 1967 година легендарният диригент Димитър Димитров слага началото на Декемврийските музикални дни в Стара Загора. След откриването на новата..
В рубриката "Културен отпечатък" на Рождественското издание на "Terra Култура" се върнахме назад във времето, за да си припомним как са отбелязвали Бъдни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg