Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Поглед отвъд сюжета на оперите „Дон Жуан“ и „Тоска“ в Античния театър

Премиера на операта „Тоска“ в Античния театър в Пловдив
Снимка: Александър Богдан Томпсън

Две премиерни заглавия на Държавна опера - Пловдив обединяват идеята за борбата с насилието и каузата на движението „Ме too“. Заглавието „Дон Жуан“ със съвременният поглед на полския режисьор Михаил Знаниецки ще бъде представено на 24-ти юли, а втората премиера на "Тоска", чийто режисьор е Урсула Хорнер ще бъде на 24-ти август. И двете заглавия на сцената на Античен театър представят в екстериорна обстановка съвременни подходи към класическите произведения. Международни признати артисти, сред които Хосе Кура, Карлос Алмагер, Марчин Брониковски изграждат на сцената познатите сюжети на публиката с нови сценографски решения, смел поглед към музикалното и вокално изпълнение и артистично поведение.

Диригентът на „Дон Жуан“ – Диан Чобанов твърди, че самият той все още в рамките на репетициите се изненадва от режисьорските решения на Знаниецки.

„Провокация, няма да е сравним с друг „Дон Жуан“, който е поставян до момента в България. В музикално отношение има субтилност, микроаналитичност, характерна за Моцарт, това не е първия ми Дон Жуан, но с годините човек преоткрива заглавията. Този стил е висш пилотаж, правим всичко възможно и с инструментален и вокален ансамбъл да се включим в тази мода, и в изкуството има мода, и вярвам, че това е близкото звучене до Моцарт, така че има и завръщане към корените. Има басейн на сцената, тенденцията за смяна на пола се отчита в сюжета. Със Знаниецки се работи изключително добре, това е голям комплимент за Пловдив. Полският поглед към режисурата, и идва от немския тип театър, коренно се различава от италианския  и е по-конвертируем в България.“


Режисьорът на „Дон Жуан“ Михал Знаниецки изгражда цялата си концепция на базата на идеите в движението срещу насилието над жените. Според него самият Моцарт е предсказал в операта си съвременния баланс в обществото, в който жените ще са водачи. Целта на селекцията в OPERA OPEN е чрез изкуството да се отправи предупреждение към обществото – „червена лампа“ за остри социални проблеми, както и да се подскажат решения за справяне с тях, които са закодирани в произведенията. Музикалният фестивал „Opera open“ изгрява и със заглавието „Тоска“, чиято втора премиера ще бъде на 24-ти август, една класика, която оживява с интересни сценографски решения на сцената на Античния театър, твърди Лучано Ди Мартино.

„Тази опера не случайно е много известна, защото има всичко вътре, което може да се очаква, имаме страхотни артисти. Немската режисьорка Урсула Хорнер, с която сме правили „Трубадур“ и „Хофман“ има много интересен поглед към заглавието. разглежда сюжета на операта като политическа драма, в която намира аналогии с днешното време. Помага ѝ като метафора огромният паднал ангел на сцената на Античния театър, който има основна роля в сценографското решение на Мария Ветероска. Той е визуализация на разлагащите се етични ценности на обществото в историята на операта „Тоска“. Има дори балет в нашата версия, досега не е включван балет в „Тоска“, идеята е да представи „Тоска“ по нов начин.“


Повече за двете заглавия разказват Диан Чобанов, диригент на „Дон Жуан“, и Лучано Ди Мартино, диригент на втората премиера на „Тоска“ и артистичен директор на опера Пловдив. Чуйте!

Снимки: Александър Богдан Томпсън, Държавна опера – Пловдив


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Детският хор на БНР

Детският радиохор – сред финалистите на Международния хоров конкурс "Нека пеят народите" 2024

На 6 октомври вечерта от 20.00 часа българско време очакваме с трепет развоя от музикалната надпревара на "Нека пеят народите" – престижният международен хоров конкурс! Отново имаме български финалист и този път това е Детският хор на БНР с главен диригент маестра Венеция Караманова . Конкуренти на нашия състав са Хор на момичетата от Копенхаген..

публикувано на 05.10.24 в 16:50

"Медея" от Шарпантие за първи път в Парижката "Опера гарние"

Три века след нейното създаване, музикалната трагедия на Шарпантие – "Медея", намира своята майсторска интерпретация на сцената на Парижката "Опера гарние". Световноизвестният клавесинист, диригент, музиколог и педагог Уилям Кристи и основаният и ръководен от него ансамбъл Les Arts Florissants представят бароковия шедьовър. Постановката е дело на..

публикувано на 05.10.24 в 08:05

"Медея" от Марк Антоан Шарпантие, трагедия в пет действия и пролог

"Медея" е единствената опера, написана от Шарпантие за Кралската музикална академия. Либрето: Тома Корней. Премиера: Кралския театър в Париж на 4 декември 1693 г. Действащи лица: • Медея, магьосница – мецосопран • Язон, принц на Тесалия – тенор • Аркас, довереник на Язон – тенор • Креон, цар на Коринт – бас • Крьоз, дъщеря на Креон – сопран •..

публикувано на 04.10.24 в 09:40
Проф. Боян Лечев

Миговете вдъхновение на Боян Лечев

В петъчната вечер ще възкресим спомена за проф. Боян Лечев – изумителен цигулар, потомствен музикант и любим педагог за десетки свои ученици, които не могат да го забравят. Боян Лечев бе орисан да прокарва пътеки. Неистово го мамеше непознатото, като сонатата за соло цигулка на Прокофиев. Изпълни я за пръв път у нас преди 50 години. Големият..

публикувано на 04.10.24 в 08:25

Щефан Владар пред БНР: Най-важен в музиката е езикът

Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света. Свирил под диригентството на Клаудио Абадо, Рикардо Шайи, сър Невил Маринър, Кристиан Тилеман, в изяви с Оркестъра на Академията на St Martin in the Fields, Баварския държавен оркестър, Кралския..

публикувано на 01.10.24 в 12:15