„Без маски в киното“ с участието на проф. Георги Дюлгеров – един от най-ярките и обичани кинорежисьори в България, сценарист, дългогодишен педагог в катедрата „Филмово и телевизионно изкуство“ в НБУ и вдъхновител за създаването на NO BLINK. Той създава едни от най-емблематичните български филми, любими на поколения българи, а филмът му „Авантаж“ е единствената българска лента, наградена с престижното отличие от международния фестивал „Берлинале“. Смело може да се каже, че освен творческата естетика, която успява да установи с работата си, той е учител и на поколения значими режисьори – Иван Черкелов, Людмил Тодоров, Светослав Овчаров, Иглика Трифонова, Любомир Младенов, Милко Лазаров, Кристина Грозева и Петър Вълчанов, Светла Цоцоркова, Надежда Косева, Иван Владимиров.
За изключително богатата си творческа биография и вълнуващи житейски моменти на проф. Дюлгеров можете да чуете в Епизод 16 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.
Роден и израснал в Бургас, за него определяща е срещата му с т.нар. „бургаска четворка“ театрални режисьори – Юлия Огнянова, Вили Цанков, Леон Даниел и Методи Андонов. Проф. Дюлгеров участва и като масовка в спектакъла „Крал Пиф Паф“. Той крие от всичките си съученици за мечтата да се занимава с кинорежисура, а баща му е твърдо против синът му да се превръща в „карагьозчия“.
По време на образованието си във ВГИК преподавател в класа по кинорежисура на проф. Дюлгеров е прочутият руски режисьор Игор Таланкин. Тогава студентите, които се обучават там, са от различни краища на света, като основното условие към тях е да работят по литература на автор от родината им. Именно това е моментът, в който Георги Дюлгеров преоткрива литературата на Захари Стоянов, Йордан Радичков, Николай Хайтов.
Проф. Дюлгеров вярва, че основната биография на филма е в процеса по създаването му. За времето, в което активно твори, кинаджиите в България са едни от най-радикалните бунтари и непоклатима опозиция на управлението. Персонажите във филмите му са личности извън и срещу системата, такива, които не могат и не искат да се впишат в нея.
За вдъхновението на това един режисьор да премине „отвъд границите на бозата“, за съвместния процес с други емблематични творци и за неведомите пътища на ключовите художествени решения – можете да чуете в епизода!
И още:
· Детството в Бургас и влиянието на Бургаския театър върху решението да се занимава с кино режисура;
· Висшето образование в прочутия ВГИК, заедно с множество чуждестранни състуденти, и емблематичният руски режисьор Игор Таланкин като преподавател;
· Снимки на дипломния му филм „Изпит“ по Николай Хайтов в Армения и повторната му реализация в България с Филип Трифонов;
· „Човекът срещу системата“ – основна тема в творчеството на редица режисьори в България;
· Липсата на еволюционен период в България, който да създаде предпоставки за дългосрочното развитие на интелигенцията;
· Симбиозата между документалното начало и художествения експеримент и фикцията във филмите на проф. Дюлгеров;
· Влиянието на личността на Рангел Вълчанов върху творчеството на проф. Дюлгеров;
· Митологичната линия в „Мера според мера“ и случайността, която помага за нейното развитие във филма;
· Дългогодишното сътрудничество с Руси Чанев и работата в тандем – конфликтът като основен двигател;
· Студийните кина и срещите със зрители в миналото и сега;
· Актьорът като съавтор по време на снимки;
· Процесът на избор на актьори чрез театъра и работата с натуршчици;
· Финалът на филма като пътеводител в написването на сценария и по време на снимачния процес.
Това са едни от най-често използваните думи от днешните тийнейджъри. "Няма какво да се обърка" се превръща и в девиз на TRAP Fest – фестивалът за култура, музика и младежка енергия. Това лято той отново събра млади хора от цялата страна с концерти, сцени и незабравими емоции. Създателят на едно от най-новите читалища у нас и организатор на..
Как се ражда поетът? На този въпрос се опитва да даде отговор Никола Петров, който представи своята книга "Ето го разкаяния победител" на 41-вите Празници на изкуствата "Аполония". "Това е въпрос на емпирично доказване, което вероятно ще включи някакви генетични проучвания и проучвания на това как средата влияе, ако приемем, че те не се раждат изцяло..
Това, което открих още при първия прочит е как, през цялото време, през целия си живот искаме да бъдем колкото се може по-свободни и неограничени, но сами се ограничаваме и всъщност нашата свобода зависи изцяло от нас… казва Яна Титова за пиесата на Захари Карабашлиев "Лисабон". Яна Титова е режисьор на спектакъла на Младежкия театър...
След като получи “Специалната награда на журито” на Международния филмов фестивал “Любовта е лудост”, “Диви ягоди” беше представен на публиката на 41-вата “Аполония”. Дебютът в игралното кино на Татяна Пандурска е по документалните разкази “Забравените от небето” на Екатерина Томова и разказва за архитект Дафни Бело от Ню Йорк. Дафни неочаквано..
Георги Борисов представи двутомника си "Моите истории" в Художествената галерия в Созопол в рамките на 41-вите Празници на изкуствата “Аполония”. Литературният труд обхваща дълъг период от живота му – от 1973 до 2023 година. Без да нарича томовете дневник, спомени или да определя изобщо жанра им, авторът "представя непубликувани свои..
На 10 септември дворът на Драматичния театър в Пловдив ще се превърне в сцена за една специална музикална вечер. Певицата и пианистка Александра Борисова –..
Георги Борисов представи двутомника си "Моите истории" в Художествената галерия в Созопол в рамките на 41-вите Празници на изкуствата “Аполония”...
Мултидисциплинарен екип от онколози, уролози, генетици, патолози и биоинформатици от МБАЛ "Царица Йоанна-Исул" проведе едно от малкото в България..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg