Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Самобитният талант Патриция Копачинская

Снимка: patriciakopatchinskaja.com

„Най-вълнуващият цигулар на нашето време“ е единодушното мнение на публиката след концерт на цигуларката Патриция Копачинская.

Наричат я още „музикален екстремист“, заради неповторимото звучене на нейната цигулка и сценичното присъствие, което няма аналог.
„Хората са съсредоточени върху съвършенството и глазурата. Те искат да видят една перфектна готова торта на сцената. Аз не правя така. Аз нося съставките и забърквам тортата пред очите им“ – казва Копачинская, заигравайки се с двете си големи любови – цигулката и кулинарията.


Родена е в Кишинев, Молдова, през 1977 г., в част от някогашния Съветски съюз, тя учи цигулка в Университета за музикални и сценични изкуства във Виена, след като семейството ѝ емигрира в Австрия през 1989 г.

Репертоарът на Копачинская е изключително разнообразен. Има и много авторски произведения. Цигуларката отделя специално внимание на камерната музика. От следващия сезон тя ще бъде концертмайстор на известния камерен състав „Камерата“ - Берн.
През 2000 г. тя печели конкурса „Хенри Шеринг“ в Мексико, а през 2002 г. – Международната награда за млад изпълнител, връчвана от Credit Suisse Group. Две години по-късно получава наградата на Евровизия за дебютиращ музикант, а през 2006 г. – призът „Förderpreis Deutschlandfunk“. Следват наградата на Gramophone за запис на годината през 2013 г., наградата „Ехо класик“ и номинацията „Грами“ през 2014 г.

Полина Лешченко (вляво) и Патриция Копачинская
Сценичен партньор на Копачинская в концерта, който ще слушате на 26 юли от 2 часа, е пианистката Полина Лешченко. Родена в Санкт Петербург, Лешченко получава своята диплома за висше образование с най-голямо отличие от Кралската консерватория в Брюксел на едва 16-годишна възраст.
Полина Лешенко записва дебютен албум за EMI в поредицата „Марта Аргерич представя“, който включва творби на Лист, Шопен, Крийслер/Рахманинов, Брамс и Бах/Файнберг. Списание „Грамофон“ я описва като „притежаваща техническа сръчност в изобилие“. Записва и диск с камерна музика на Прокофиев с Марта Аргерич, Кристиан Полтера и Роби Лакатош.
 

Записът на концерта на Патриция Копачинская (цигулка) и Полина Лешченко (пиано) е осъществен в залата на Моцартеума в Залцбург.
В програмата са включени Соната за цигулка и пиано №2 в Сол мажор от Морис Равел. Това е най-дълго писаната творба на композитора, една завършена част от нея Равел хвърля в огъня, пред своите ученици, за да докаже самокритичността си и вниманието към детайла.

Следващото произведение e рапсодия „Циганка“ отново на Морис Равел, вдъхновена от унгарските рапсодии на Ференц Лист, а те от своя страна вдъхновени от музиката на циганските оркестри.

Соната за цигулка №3 от Джордже Енеску е другото голямо произведение в програмата им. Сонатата е композирана през особено тежък период в живота му. Грижил се е за психично болната си жена. Сонатата е започната през 1933 и е завършена през 1935 г.

Снимки: en.patriciakopatchinskaja.com



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Мартина Табакова: Винаги гледам на живота от положителната страна

Талантливата пианистка е родена в град Бургас в голям музикантски род. От съвсем малка има увлечение към сцената и на петгодишна възраст започват занимания по пиано, балет, танци и изобразително изкуство. След първия ѝ рецитал в пети клас, не закъсняват и наградите от конкурси: Aevea Piano Prize - Италия, Leopod Bellan International Music..

публикувано на 03.02.25 в 07:55

Лоран Пейи със стилна версия на "Перикола" от Офенбах на сцената в Лиеж

По традиция в периода преди Нова година Кралската опера на Валония в Лиеж предлага на публиката заглавия от по-лекия, комичен жанр. През 2024 г. това бе оперетата "Перикола" на Жак Офенбах, реализирана от Лоран Пейи. Френският режисьор е най-изявеният сценичен интерпретатор на творбите на Офенбах днес, достоен наследник на именития от близкото минало..

публикувано на 02.02.25 в 08:05

"Мадам Бътерфлай", опера в три действия, от Джакомо Пучини

Музика: Джакомо Пучини Либрето: Джузепе Джакоза и Луиджи Илика по драмата на Давид Беласко, основана на историята "Мадам Бътерфлай" от Джон Лутер Лонг от 1898 г. Премиера: 17 февруари 1904 в Миланската Скала. Същата година е играна в Бреша, през 1906 е третата "американска" версия, а през 1907 г. е представена и в Париж. Пучини открива сюжета за..

обновено на 31.01.25 в 11:12

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 февруари 2025 г.

1 февруари 3.00 часа – Рейналдо Хан (1874-1947), Клавирен квинтет във фа диез минор. 3.31 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Клавирен квартет. 4.02 часа – Габриел Форе (1845-1924), Клавирен квинтет № 1 в ре минор, оп. 89. Изпълняват: квартет "Класика" и Меган Милац (пиано). 4.35 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Chant Pastoral (Пастирска песен)...

публикувано на 31.01.25 в 10:50

Песенната изповед на "македонската самодива" – Росица Лазарова

Росица Лазарова се ражда в семейство на доктори. Нейните корени са от София и Вардарска Македония. В рода си няма професионални изпълнители, но нейната любов към народната песен се поражда с любопитството на едно младо момиче, живеещо над репетиционната зала на Държавния ансамбъл за народни песни и танци "Филип Кутев" по това време. Увлечена в..

публикувано на 30.01.25 в 17:30