Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Доц. Вяра Ангелова: Има ли политическа воля да се разбере какво означава обществено радио

БНР – могъщата институция

Доц. Жана Попова: СЕМ трябва да разбира на каква институция избира директор

| обновено на 08.08.21 в 09:15
Снимка: Ани Петрова

Буквално преди дни директорът на БНР Андон Балтаков подаде оставката си пред СЕМ. Медийният регулатор уважи „дълбоко личните причини“, по думите на г-н Балтаков, довели до това решение и прие оставката му. СЕМ назначи и.д. генерален директор, в лицето на г-н Милен Митев, който до този момент беше административен директор на Радиото. В срок от три месеца регулаторът трябва да избере чрез конкурс новия директор на БНР.

На 5 август СЕМ получи отчета на г-н Андон Балтаков за периода 1 януари – 31 юли 2021 година, който е под мотото: „Стабилност, новаторство растеж“. На 6 август в. „Дневник“ публикува интервю с г-н Андон Балтаков , в което той обяснява трите основни фактора, довели до неговото решени. Първият е свързан с личната му сигурност, втория – с опитите, от няколко месеца, за саботаж на работата му, а третия – с липсата на професионална подкрепа на журналистическата гилдия в България за работата, която върши.

Доц. дн Вяра Ангелова и доц. д-р Жана Попова от СУ "Св. Кл. Охридски" коментират в „Мрежата“ случилото се в БНР и предизвикателствата, пред което е изправено Радиото, впрочем наречено от г-н Балтаков в последното му писмо до екипа „могъща институция“.

БНР като опозиционна медия

Вяра Ангелова: „Рано е да направим някаква равносметка за периода на управление на г-н Балтаков. Интервюто му показва редица обиди за липсващи подкрепи както, разбирам, и вътре в самото радио, така и от гилдията отвън, но той започна силно и с мощна заявка за промени на няколко фронта. Бих казала, че той беше наясно, че ще управлява заедно с наследения УС на БНР, което не беше неговият екип от самото начало. Но е сложно да оценим това управление по две основни причини – както външни, така и вътрешни. Да не забравяме, че през тази година и нещо управлението на г-н Балтаков бе белязано от коронакризата, която се отрази изключително и върху радиото. Това е важна и голяма първа външна причина. Няма как да не я споменем. 

Втората голяма външна причина, според мен, е цялостното положение на обществените медии в Европа. Това не е само български феномен и тази криза на обществените оператори е свързана с…, чудя се как да употребя по-меко думата „нагло“, но да кажем, с повсеместното навлизане на комерсиалното, което отхапва все по-големи парчета от обществените интереси и съответно навлиза в обществените медии, на нещо, срещу което вярвам и като слушател, и като изследовател на радиото, БНР се съпротивлява, за разлика от другата ни обществена медия. Вътрешната причина, на първо място, е политическото наследство, което г-н Балтаков получи и то беше свързано, само до преди няколко месеца, с демонстративния отказ на политическия елит да забелязва Българското национално радио и като гостуващи гласове, и като коментари, и съответно принудително го превръщаше, така да се каже, в опозиционна медия./…/. Да не забравяме и икономическото наследство. Няма какво да се лъжем, че съкратените бюджети, които политиците осигуриха на радиото, бяха много голям удар и нещо, с което непредвидено трябваше в крачка да се справи директорът. Трябва да споменем и СЕМ, който не успя до осигури помощ, ако щете, достатъчно ефективна, за натиск върху необходимите политически лидери, за приемане на нов закон за радиото и телевизията.“

Държавата като владетел

Жана Попова: “През 2017 година издадохме с доц. Ангелова един сборник с интервюта на директорите на двете обществени медии до 2015 г. „БНР и БНТ между държавата и обществото“. За съжаление наблюдаваме и днес повтарящи се тенденции. Към казаното от Вяра ще добавя, че за съжаление в Централна Европа и вече и на Изток се наблюдава тенденцията държавата все повече да се връща като владетел в обществените медии. Вижте Полша, Унгария…  т.е. от една страна, наблюдаваме комерсиализирането на пазара, от друга страна, имаме много мощното желание на лидерите да включат държавата като управляващ.

Мисля, че интервюто на г-н Балтаков дава два много ясни сигнала. Първият е, че моделът на управление на директорите не се променя и това е нещо, което за съжаление трябва да констатираме. Надявам се да се променя моделът на управление на журналистите. Много по-важно е какво става с журналистите в един такъв междинен етап, защото сега отново БНР ще влезе в същия цикъл с и.д. директор, нещо, което, знаете, БНТ преживя, когато в рамките на една година беше увеличен мандатът на Вяра Анкова и това е време, в което, поне по мои наблюдения, се извършват доста от сделките например, които са необходими на определени кръгове в двете обществени медии, политическите интереси да бъдат натъкмени през този преходен период, още повече, че имаме и смяна на политическото статукво в България. Тъй че е интересно какво ще видим.“

Имаше ли подкрепа за генералния директор на БНР

Жана Попова: „Мисля си за третия показател, който изтъква г-н Балтаков за своята оставка – нямал бил подкрепа от журналистите. Веднага казвам, че това не е вярно. Може би г-н Балтаков не е усещал тази подкрепа в размера, в който той си е я представял, т.е. има разминаване между усещането и действителността. Това беше един от най-подкрепяните директори, а особено когато се случиха два важни момента – първият беше когато ГЕРБ в последния ден на парламента внесе проектозакон, който най-накрая би уредил как да се финансират обществените медии. Лично аз изразих подкрепата си, много мои колеги изразиха подкрепата си, имаше подкрепа от журналистическата гилдия. Не е вярно, че той не е бил забелязван в неговите действия, освен това в мига, в който беше намален бюджетът на БНР и управляващата партия не забеляза неговия протест, но въпреки всичко това, дори в този момент, съществуващите журналистически организации и сдружавания, макар и не на официален принцип, изразиха подкрепата си за неговия протест. Така че тук той не е прав.“

Вяра Ангелова: „Може би е прав в това, че журналистите в България са много разделени, демотивирани, разкупени, разграбени в буквалния смисъл на думата и в този смисъл голяма част от тях търсеха как да го уязвят, а не как да го подкрепят. Но имаше подкрепа и отвън. Само преди няколко месеца, да си спомним, че това е единственият директор, около когото се събраха работещите в БНР, а в ефира на програмите звучеше Let It Bе в знак на подкрепа именно на директора. Друга такава подкрепа към директор в историята на Радиото няма."

Целият разговор можете да чуете в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Сложната Молдова или битката между "добрите" и "лошите"

Говорителката на руската МВнР Мария Захарова се оплака, че изборите в Молдова са били най-недемократичните в историята на "Молдавия" от независимостта ѝ насам. Г-жа Захарова нарече Май Санду "президент на молдовската диаспора на Запад", посочвайки, че вътре в страната тя не е спечелила мнозинството. Как изглежда Молдова днес? Пред какви..

публикувано на 09.11.24 в 10:50
Тоня Димитрова

Доналд Тръмп – продавачът на послания

Доналд Тръмп отново ще управлява Съединените щати. Той ще се върне в Белия дом след 4-годишно отсъствие. Какво ще се случи по време на новия му мандат? Разговор в "Мрежата" с журналистката Тоня Димитрова от БНТ Кое доведе Тръмп до нов мандат "Американците имат два основни проблема, поне това показват изборните резултати. Първият..

публикувано на 09.11.24 в 09:30
Марин Трошанов, Мария Мира Христова и Димитър Трошанов

Двамата братя и златната ябълка на успеха: Марин и Димитър Трошанови

Много са приказките за братята в българската и световната литература и всяка има сюжет и поука. Двамата братя Марин и Димитър Трошанови са добър тандем – не само в семейството, но и професионално. "Работим заедно по общи проекти и се подкрепяме във всяко едно начинание", казва Марин. А Димитър отсича, че са добър тандем. Родени са в Бургас,..

публикувано на 08.11.24 в 14:46

От Бристол до Розовата долина: Артистичният път на Джоана Брадшоу

В поредицата "Мигранти с таланти" днес ви представяме една британка, която се казва Джоана Брадшоу, досущ като известната героиня от "Сексът и градът" – Кари Брадшоу. Но за разлика от съименичката си Джоана е родом от Бристол и заменя подредената Великобритания с малко живописно казанлъшко село, сгушено в Розовата долина. Джоана завършва..

публикувано на 08.11.24 в 12:02
Цветелина Терзийска

Вътрешен мир и арт: Пътят към баланса с Цветелина Терзийска

В рубриката "Разговорът" ви срещнахме с Цветелина Терзийска, организатор на артсъбития, тя разказва за вдъхновението, трудностите и смисъла на нейната работа, както и за изборите в живота, които правим от вътрешна потребност. Тя е организационен психолог, а преди това се е занимавала със счетоводство и финанси. Споделеното от нея разкрива дълбокото..

публикувано на 08.11.24 в 11:45