Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Дон Жуан“ на Моцарт от Залцбургския фестивал

Снимка: Monika Rittershaus / salzburgerfestspiele.at

Една изключително любопитна интерпретация на гръко-руския диригент Теодор Курентзис, който беше посрещнат скептично и с изчакване в началото на своята международна кариера, но ето че вече шества по големите сцени. Маестро с вид на пънкар, с държание на гуру и с репутация на ексцентричен работохолик.


Скандалът беше инжениран с комбинацията Курентзис-Кастелучи. Алегоричният и асоциативен прочит, към който се е стремил екстравагантият режисьор също вече звезда Ромео Кастелучи, се получава на моменти, смятат критиците. А целта явно е изостряне на сетивата на зрителя, провокиран да проникне отвъд конкретиката на сюжета и да прочете събитията извън времето. В една душевно-мистична реалност, нещо като кошмарно, но и бленувано съновидение, за което помага и релефната почти барокова звучност на оркестъра и певците. Нонавлизайки в една подобна трактовка, рискът е да се стигне до абстрактно-нелогични и почти налудничави решения, което определено не се хареса на критиците.

„Това е най-необичайният „Дон Жуан“, поставян някога... Публиката се наслаждаваше на прекрасната музика, на щедрите декори, на ексцентричните до кичозност идеи на Кастелучи. Но едно можем да кажем със сигурност: Моцарт вече не живее в Залцбург...“, категорични са в „Ди Велт“.

„...и блестящата Надежда Павлова в ролята на Дона Анна не можа да ни освободи от напрежението, пеейки пред една патерица. Дори и тази опера на оперите, може да се загуби в несвързания поток от асоциативни инсталации на сцената. Човек първо се уморява, а после се вбесява.“ – пишат в „Тагесшпигел“.


Теодор Курентзис, Надежда Павлова и Ромео Кастелучи не работят за първи път заедно. Дебютът в Залцбург е за руското сопрано. Диригентът и Павлова са с дългогодишна съвместна дейност още от операта в Перм, където Курентзис беше музикален директор. Там правят заедно с Кастелучи „Жана д`Арк на кладата“ от Онегер. Оркестърът и хорът „МузикАетерна“ са основани от Курентзис през 2004 година в Новосибирск, така че брилянтният звук е изработван с години.

Останалите солисти в „Дон Жуан“ са – Давиде Лучано, Мика Карес, Майкъл Спайърс, Федерика Ломбарди, Вито Прианте, Давид Щефенс и Анна Луция Рихтер.


Запис на спектакъла, състоял се в рамките на Залцбургския фестивал на 26 юли 2021 г., може да слушате по програма „Христо Ботев“ на 4 септември от 20 часа.

Съдържание на операта „Дон Жуан“ на В. А. Моцарт

Снимки: Monika Rittershaus / salzburgerfestspiele.at


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18