Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Музиката работи там, където думите не могат

Снимка: Pixabay

Днес лечебните свойства на музиката са научно доказан факт с широко приложение не само в психотерапията, но и в редица други области на медицината и социалните дейности.

„Всички ние обичаме музиката и ежедневно сме потопени в нея, но музиката е и научна дисциплина, терапия с целенасочено въздействие върху пациента, приложима от неговия терапевт. В музиката има нещо магическо, нещо, което не може да се обясни и по-добре, че не може да се обясни с думи. Важното е, че тя е велика сила“ – това каза психологът и музикотерапевт Ирина Димова в интервю за предаването „Какво се случва“

Уникалното лечебно въздействие на музиката върху душата и тялото е познато от векове. За способността ѝ не само да въздейства и да променя човешките емоции, но и да лекува различни заболявания, пишат още древногръцките философи.

Средновековните лекари са я прилагали върху пациентите си  като универсално лекарство за почти всичко: душевни терзания, физически затруднения, справяне с болката.

В много болници след края на Първата световна война,  музиката започва експериментално да се прилага като успешно средство за преодоляване на болката и на психичните травми на войниците, а в края на 40-те години на ХХ век музикотерапията за пръв път е включена като отделна дисциплина в Мичиганския университет.

За същността на музикотерапията, за нейното приложение, лечебни ползи, коя е най-лековитата музика и има ли в действителност „музикална фармакология”, чуйте повече в разговора на Красимира Шопова с психолога и музикотерапевт Ирина Димова.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Излезе нова книга с непознати писма от Париж на младия Любомир Пипков

В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..

публикувано на 17.02.25 в 07:50

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20