"Арт Базел" е едно от най-значимите изложения на изкуство в света.
В края на август заболяванията от Covid в Швейцария силно се увеличиха и американските власти сложиха страната в червения списък. Не е тайна, че голям брой галерии и колекционери от САЩ идват специално за базелското изложение, което тази година е първото от големите европейски панаири на съвременното изкуство. След броени дни щафетата ще бъде продължена с Фиак в Париж и Фриезе в Лондон.
Имаше и проблеми със санитарните паспорти, издадени на базата на различни ваксини, но постепенно всички пречки бяха преодолени и големият бал на изкуството започна с определен ентусиазъм, породен от дългото очакване.
Тази година, разбира се, беше "маскен бал". Санитарният паспорт и маските са вече с банално присъствие и добрата организация на събитието предотврати дългите опашки преди и по време на изложението.
Представените галерии бяха 272, за разлика от обичайните 290. 33 страни бяха поканени за участие и съпътстващите събития, като конференции, спектакли, сателитната изложба Волта и изложбите в самия град Базел, създадоха обичайното празнично усещане за радостна среща с изкуството.
С какво все пак се промени артпазарът през изминалите 18 месеца на пандемична криза? Големите опасения за скока на цените не се оправдаха, рязкото намаляване на броя на продажбите – също.
Промяната е преди всичко структурна: ролята на интернет и онлайн продажбите, които бяха започнали своето революционно преобразяване на съществуващия икономически модел, се засили многократно.
Както подчерта Марк Спиеглер, световният директор на панаирите Арт Базел, вече 33% от продажбите се осъществяват онлайн. Информатиката все пак не може да замени напълно личната среща с изкуството. Според него панаирът не е само място за продаване и купуване. Колекционерите, галеристите, и многобройните любители и специалисти идват, за да обменят идеи, да задълбочат контактите и да създадат нови връзки.
Промяна има и в редиците на колекционерите. Поколението, родено през 80-те и 90-те години на миналия век, вече навлиза със собствени средства и виждане в пазара на изкуството.
Според едно специализирано изследване младите хора от тази генерация харчат три пъти повече средства за закупуване на артпроизведения, в сравнение с предишните поколения. Те са повлияни от социалните мрежи и имат свои нови вкусове в оценка на произведенията на изкуството.
Именно в тази оценка се забелязва промяна: рано е още да се каже, но концептуалното изкуство за почва да отстъпва пред едно осезаемо търсене на истината, която не е само субективна в изкуството. От това идва и възвръщането към образното изображение в неговите, разбира се, модерни форми.
Едно от симптоматичните произведения беше огромната картинно-фотографска инсталация на Дейвид Хокни, озаглавена "Картини на изложба" и представяща посетители, които гледат художествени произведения. Целият свят на съвременното изкуство, начинът по който го възприемаме или не го възприемаме, е в това произведение на Хокни.
В изобразителен аспект е силно навлизането на пазара на сравнително млади фигуративни художници. Емблематичен пример е швейцарецът Никола Парти.
Той е само 41-годишен и след образование в престижни артучилища и университети в Лозана и Манчестър сега живее и твори в САЩ. Дългата му практика като майстор на графити, за която дори е арестуван в миналото, му носи вече интересни договори, като този за изрисуването на вагоните на бързия влак Лозана-Париж с графити.
Неговите картини, разпознаваеми с една рядка чувана в наши дни оценка, като красота, се продават за стотици хиляди франка, а една от тях беше спечелена от колекционер на търг за 1,3 мил. долара в Хонконг през 2018 г. На Арт Базел Никола Парти беше представен от най-престижната швейцарска галерия Хаузер и Вирт.
Участието му в една от най-интересните изложби в момента в Швейцария – тази на швейцарския импресионист от началото на 20 век Ханс Еменегер, показва ясно, това което прави едно изкуство голямо, независимо от епохата в която се твори – а именно: художествената истина за живота, която е творчески пресъздадена.
Младо поколение творци вече е напът да реализира това ново виждане в културна реалност и големите панаири на съвременното изкуство, които за радост, отново се завръщат, са прекрасна сцена за неговата изява.
Чуйте повече от звуковия файл.
"Семейно радио" излъчва от Художествената галерия "Проф. Васил Захариев" в Самоков по време на Международния джаз фестивал "Д-р Емил Илиев", който се провежда в Боровец от 1 до 6 август. Събеседници в подвижното студио на БНР са: кметът на община Самоков инж. Ангел Джоргов със съпругата си Любослава, директорът на фестивала д-р Таня Илиева с дъщеря..
В редакция "Хумор и сатира" сме готови на почти всичко само и само някой нещо да научи, та да сполучи. Има и хора, които са готови да отидат отвъд това "почти", за тях и за много друго ще разкажем в неделя (3 август) веднага след новините в 18 часа, когато ще чуете: • Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос",..
Фондацията е основана през 2007 година от американската писателка Елизабет Костова заедно със Светлозар Желев. Оттогава дейността ѝ се разширява в посока на запознаване на света със съвременните български автори и техните творби чрез преводи и издаване, иницииране на международен обмен и сътрудничество между писатели с възможности за творческото им..
"Болестта е нощта на живота, тежко поданство. Всички имаме по рождение двойно гражданство: в царството на здравите и в царството на болните. И макар че предпочитаме да си служим само с по-добрия паспорт, всеки рано или късно е принуден поне за кратко да се легитимира като поданик на другото царство", пише – както я нарича "Ню Йорк Таймс – "тъмната..
В литературния салон на "Хумор и сатира" този път сме подготвили изключително разнообразна колекция текстове. От Вазов и Чудомир, от Чапек и Мрожек. Истинска наслада за душата! Ироничния, цветен език на Вазов, парадоксалната образност на Чапек, абсурдния хумор на Мрожек – всичкото това удоволствие е обединено от темата за животните в света на..
Съвременните диктатури, разпада на либералната демокрация и ролята на журналистите в борбата с пропагандата – коментира в "Мрежата" по програма "Христо..
Промените в Закона за еврото коментира в "Мрежата " по програма " Христо Ботев " Петър Ганев от Института за пазарна икономика "Всичко..
В редакция "Хумор и сатира" сме готови на почти всичко само и само някой нещо да научи, та да сполучи. Има и хора, които са готови да отидат отвъд това..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg