"Арт Базел" е едно от най-значимите изложения на изкуство в света.
В края на август заболяванията от Covid в Швейцария силно се увеличиха и американските власти сложиха страната в червения списък. Не е тайна, че голям брой галерии и колекционери от САЩ идват специално за базелското изложение, което тази година е първото от големите европейски панаири на съвременното изкуство. След броени дни щафетата ще бъде продължена с Фиак в Париж и Фриезе в Лондон.
Имаше и проблеми със санитарните паспорти, издадени на базата на различни ваксини, но постепенно всички пречки бяха преодолени и големият бал на изкуството започна с определен ентусиазъм, породен от дългото очакване.
Тази година, разбира се, беше "маскен бал". Санитарният паспорт и маските са вече с банално присъствие и добрата организация на събитието предотврати дългите опашки преди и по време на изложението.
Представените галерии бяха 272, за разлика от обичайните 290. 33 страни бяха поканени за участие и съпътстващите събития, като конференции, спектакли, сателитната изложба Волта и изложбите в самия град Базел, създадоха обичайното празнично усещане за радостна среща с изкуството.
С какво все пак се промени артпазарът през изминалите 18 месеца на пандемична криза? Големите опасения за скока на цените не се оправдаха, рязкото намаляване на броя на продажбите – също.
Промяната е преди всичко структурна: ролята на интернет и онлайн продажбите, които бяха започнали своето революционно преобразяване на съществуващия икономически модел, се засили многократно.
Както подчерта Марк Спиеглер, световният директор на панаирите Арт Базел, вече 33% от продажбите се осъществяват онлайн. Информатиката все пак не може да замени напълно личната среща с изкуството. Според него панаирът не е само място за продаване и купуване. Колекционерите, галеристите, и многобройните любители и специалисти идват, за да обменят идеи, да задълбочат контактите и да създадат нови връзки.
Промяна има и в редиците на колекционерите. Поколението, родено през 80-те и 90-те години на миналия век, вече навлиза със собствени средства и виждане в пазара на изкуството.
Според едно специализирано изследване младите хора от тази генерация харчат три пъти повече средства за закупуване на артпроизведения, в сравнение с предишните поколения. Те са повлияни от социалните мрежи и имат свои нови вкусове в оценка на произведенията на изкуството.
Именно в тази оценка се забелязва промяна: рано е още да се каже, но концептуалното изкуство за почва да отстъпва пред едно осезаемо търсене на истината, която не е само субективна в изкуството. От това идва и възвръщането към образното изображение в неговите, разбира се, модерни форми.
Едно от симптоматичните произведения беше огромната картинно-фотографска инсталация на Дейвид Хокни, озаглавена "Картини на изложба" и представяща посетители, които гледат художествени произведения. Целият свят на съвременното изкуство, начинът по който го възприемаме или не го възприемаме, е в това произведение на Хокни.
В изобразителен аспект е силно навлизането на пазара на сравнително млади фигуративни художници. Емблематичен пример е швейцарецът Никола Парти.
Той е само 41-годишен и след образование в престижни артучилища и университети в Лозана и Манчестър сега живее и твори в САЩ. Дългата му практика като майстор на графити, за която дори е арестуван в миналото, му носи вече интересни договори, като този за изрисуването на вагоните на бързия влак Лозана-Париж с графити.
Неговите картини, разпознаваеми с една рядка чувана в наши дни оценка, като красота, се продават за стотици хиляди франка, а една от тях беше спечелена от колекционер на търг за 1,3 мил. долара в Хонконг през 2018 г. На Арт Базел Никола Парти беше представен от най-престижната швейцарска галерия Хаузер и Вирт.
Участието му в една от най-интересните изложби в момента в Швейцария – тази на швейцарския импресионист от началото на 20 век Ханс Еменегер, показва ясно, това което прави едно изкуство голямо, независимо от епохата в която се твори – а именно: художествената истина за живота, която е творчески пресъздадена.
Младо поколение творци вече е напът да реализира това ново виждане в културна реалност и големите панаири на съвременното изкуство, които за радост, отново се завръщат, са прекрасна сцена за неговата изява.
Чуйте повече от звуковия файл.
Оказва се, че много от читателите на Христо Мухтанов са очаквали третата му книга да е също с поезия. Изборът да пише и издаде поетичните си фрагменти в "Полюсът на живота" обаче е печеливш. Прозите на Мухтанов остават поетични, защото, както казва Валентин Дишев, "онова, което наричаме желание да се срещнеш със себе си, да се опознаеш, да..
Какво превръща медийните сензации в неразрешени загадки? Кое в действителност наричаме "феномен" и нужни ли са непременно отговори на всички въпроси? Едва ли ще прозвучи като изненада за някого, че колкото по-загадъчни и необясними са някои случаи или явления, толкова по-силно те провокират любопитството и желанието ни да се доберем до истината. Коя..
В пространството на джаз клуба In The Mood художникът Орлин Атанасов откри самостоятелна изложба с необичайно заглавие "Странни мисли по никое време". Работите са в техниката на асамблажа и колажа. Творецът съчетава разнообразни материали, които открива на битака, или които морето "връща" на брега "вече обработени", за да създаде своите творби...
Във внушителния том са публикувани 27 разказа, неиздавани досега. Както каза на представянето Росица Чернокожева: "Талантът на Палми Ранчев е, че от една обикновена случка той прави нестандартна история." В тях диша големият град, често заплашителен и груб. Там сякаш няма място за чувства и нежност, но писателят успява да ни срещне и с такива..
Антологията "Животът през Средновековието" беше представена от проф. Цочо Бояджиев, проф. Олег Георгиев и Тони Николов, а журналистът Ангел Иванов прочете откъси. В сборника се срещаме със "забележителна галерия от теми и автори, сред които св. Тома от Аквино, папа Григорий Велики, св. Бонавентура и др". Преводачи са Евгения Панчева, Ирена..
От 10 до 15 декември ще се проведе Софийския международен литературен фестивал в НДК. Дария Карапеткова , координатор на събитието, запознава..
В рубриката "Темите на деня" екипът ни имаше удоволствието да разговаря с Теодора Нишков, известна още като Принц Датски, и доц. д-р Александър Нишков,..
"Безсъдбовност" е най-известният роман на унгарския писател от еврейски произход Имре Кертес. Това е първата книга от неговата трилогия за Холокоста,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg