Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Green washing или зеленото изпиране

| обновено на 08.10.21 в 08:06

Зеленото изпиране се смята за необосновано твърдение за заблуда на потребителите, че продуктите на една компания са екологично чисти. Много често най-популярните марки храни, напитки и почистващи препарати се явяват и най-големите замърсители с пластмаса.

Това показват резултатите и от първия български одит на марките, стоящи зад замърсяването с пластмаса. Той се провежда през 2019 г. като част от традиционното почистване на диви планински територии, организирано от сдружение "За Земята" в Западните Родопи.

Почистването на труднодостъпна местност на случаен принцип разкрива кои производители са най-често отговорни за пластмасовото замърсяване. Разбира се, пътят на боклука до там е резултат и от дейността на потребителите.

Боклукът обикновено следва законите на гравитацията и не може да се занесе сам до високата планина. А общото пагубно въздействие на човечеството върху природата е известно като "антропоцен".

През 2019 г. в световното движение “Освободи се от пластмасата” се включиха повече от 200 организации от над 50 държави на 6 континента. Над 70 000 доброволци извършиха одит на марките и предоставиха данни за доклада “Кои са световните корпорации зад пластмасовото замърсяване – том втори”.


Подобни доброволчески акции продължават и по време на пандемията, но в по-ограничен мащаб.

Изводите от подобни доклади обикновено наблягат на факта, че най-големите световни замърсители с пластмаса много често са и компаниите, които отделят най-големи суми за корпоративна социална отговорност.

Това включва и различни маркетингови похвати за зеленото изпиране. Което сякаш има за цел да пречисти екологичната съвест на глобалните корпорации.

Още през 1970 г., в своя статия, публикувана в "Ню Йорк Таймс", големият икономист Милтън Фридмън твърди, че социалната отговорност на корпорациите е свързана с тяхното желание да увеличават печалбите си. Това той нарича "великото лицемерие".

До каква степен зеленото изпиране помага или вреди на природата все още е дискусионен въпрос.

С масовата поява на социални предприемачи и техния водещ стремеж за правене на бизнес, който е отговорен към околната среда, Корпоративната социална отговорност намира своята естествена конкуренция.

Разликата между двете е в концепциите, мащабите на организациите и подходите за постигане на крайните цели.

А те винаги би трябвало да бъдат "за общото благо" и намаляване на "антропоцена".

Чуйте Гавраил Гавраилов в звуковия файл.


Снимки: Pixabay


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Новата пандемия", или как да се предпазим от измами в интернет?

В рубриката "Темата на деня" разгледахме една особена заплаха, която експертите наричат "новата пандемия". Но не става въпрос за нов вирус, а за разпространението на интернет измамите, които се увеличават с безпрецедентни темпове. За да се обсъди този тревожен феномен, представители от Комисията за защита на потребителите, Европейския потребителски..

обновено на 05.11.24 в 12:04

Перник беше домакин на Национална младежка конференция

Преди броени дни Перник стана център на Националната младежка конференция под надслов "Приобщаващи общества и ролята на младите хора" . Събитието привлече над 100 участници от цялата страна, включително представители на младежки организации, държавни институции, местни власти и експерти по младежка политика. Конференцията имаше за цел да обсъди..

обновено на 05.11.24 в 09:57

Сигурността или вечната игра на котка и мишка

С Йовко Ламбрев, IT експерт, разговаряме в рубриката "Въпреки мрежата" за същността на компютърните престъпления. Къде да пазим многото си пароли? Какво да знаем за фалшивите профили? Защо да не се предоверяваме за неща, които изглеждат хубави, евтини и лесни за достъп? Какво са "фишинг" имейлите? Как да пазаруваме онлайн така, че да не попаднем в..

публикувано на 05.11.24 в 09:00

Специален фокус на "Университетската седмица на книгата в УНСС" са книжните инфлуенсъри

В Шестото издание на "Университетската седмица на книгата в УНСС" участват 20 издателства, които са подготвили намаления и промоции специално за студентите в Университета за национално и световно стопанство (УНСС). Очакват се десет премиери на книги, с участието на техните автори. Съвременни книги за съвременни деца: Защо е важно съдържанието да е..

обновено на 04.11.24 в 14:07