Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пловдив джаз фест 2021

Брад Мелдау
Снимка: bradmehldau.com

Днес „Джаз клуб“ отваря врати (на 21 октомври от 23 часа) с пиеса, наречена „Илюзия“. (Не на „ФСБ“, но пак е хубава). И не е илюзия, че нейните изпълнители са свързани с българската сцена: пианистът Чик Кърия остана очарован от нашата публика при концертите си в България; също и Джон Патитучи с неговия „пеещ“ контрабас. Третият музикант, с феноменално соло барабани в композицията „Илюзия“, е сред изпълнителите, поканени на тазгодишния „Пловдив джаз фест“, който се организира от Мирослава Кацарова с нейния екип и пловдивската общественост. 

Става дума за Антонио Санчес – роден в Мексико американски барабанист от висша класа. Освен като лидер в различни формации, Антонио Санчес се включва в продукции на Пат Метини, Гари Бъртън, Майкъл Брекър, Чик Кърия, Авишай Коен (!), който участва в „Пловдив джаз фест“ през пандемичната 2020-а и очарова публиката с неземно музициране на пловдивската сцена. Тази година там е поканен още един знаменит музикант: Брад Мелдау. 

На 31 октомври от 20 часа в Дома на културата „Борис Христов“ е предвиден заключителният концерт на „Пловдив джаз фест 2021“ с участието на американско виртуозноно трио, съставено от лауреати – носители на награди „Грами“: Джеф Балард – барабани, Лари Гренадиър – контрабас и лидерът – пианист и композитор Брад Мелдау. 

В „Джаз клуб“ по програма „Христо Ботев“ имате възможност да чуете тримата знаменити музиканти, соло импровизации на пианиста и записи от съвместния албум на Мелдау с Крис Тили, който е изпълнител на разни (може би всички !?) видове мандолини и банджо. В предаването звучи и тема на Пол Макартни, която е от албума „Seymour Reads The Constitution!” (Сиймър чети конституцията!), по едноименната творба на Брад Мелдау. Тази композиция има интересна предистория. Пианистът споделя, че веднъж сънувал как актьорът Филип Сиймър Хофман му чете (на него, на Мелдау!) конституцията на САЩ. Музикантът казва, че гласът на Сиймър Хофман е бил „премерен, леко меланхоличен, примирен“, звучал е и „някак стоически“. На втори план, като фон, се е чувала темата на това, което впоследствие се превръща в музикалната пиеса „Сиймър чети конституцията!“. Когато се събудил, Брад Мелдау веднага нотирал мелодията, преди да избледнее, както често става при подобни случаи... Дни по-късно актьорът Филип Сиймър Хофман напуска този свят.

В богатата и добре подредена информация за „Пловдив джаз фест 2021“ пише: „Брад Мелдау е забележителен импровизатор, който с огромен интерес съчетава джаз, класическа и поп музика. Той обаче се занимава сериозно и с музикалната архитектура на своите произведения. В работата си често съпоставя и съчетава крайностите. Между импровизацията и формализма Мелдау успява да създаде ефект на контролиран хаос“.

Позволявам си да добавя думи на китариста Джон Маклафлин, изречени по повод джаза в предишните години, в наши дни и изкуството въобще: „Пуристите изчезват като птицата додо“.

Снимки: bradmehldau.com



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Музика и памет в научен форум в Националната музикална академия

O т 24 до 26 април в Националната музикална академия (НМА) в София ще се проведат Академичните пролетни четения (за петнадесети път) – едно важно събитие за музикалния свят и не само. Тази година темата е Музика и памет . За да разкаже повече, в " Метроном..

публикувано на 23.04.25 в 15:26

Полет с "Тригайда"

А то значи ангелогласната певица Ася Пинчева от "Мерудия", "Космическите гласове на България" и "Оратница", мултиинструменталистът Георги Маринов - Хорхе – но основно диджериду и гайда, в "Оратница", "Тъпани и гайди" и "Дъ Груувин Пайпърс", и електронният гуру, диджей, продуцент и програматор Иван Шопов, прочут още като Балкански, Куух или Дръм Кид...

публикувано на 21.04.25 в 09:23
Григор Паликаров

Григор Паликаров дирижира "Немски реквием" от Йоханес Брамс за Великден

В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..

публикувано на 15.04.25 в 10:24

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 април 2025 г.

16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..

публикувано на 15.04.25 в 09:10
Даниеле Феббо

Даниеле Феббо в света на музиката

Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..

публикувано на 15.04.25 в 08:35