Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

В Лиеж откриха оперния сезон с шедьовър на Джузепе Верди

Снимка: @operaliege

„Силата на съдбата“ бе заглавието, с което Кралската опера на Валония в Лиеж отвори врати за публика след едногодишно прекъсване, предизвикано от пандемията с коронавируса. Оперният театър преживя изключително тежък период не само поради факта, че всички постановки бяха анулирани за зрители, но и от внезапната кончина през февруари 2021 г. на артистичния директор Стефано Мадзонис ди Пралафера. Театърът загуби лидера си, който от 2007 г. с неспирна всеотдайност, любов и професионализъм издигна Лиежката опера сред водещите европейски театри. Бързо бе обявен конкурс за нов интендант и от октомври поста пое италианецът Стефано Паче, който в последните години бе начело на Операта в Триест. Заглавията в афиша този сезон са все още избрани от покойния Стефано Мадзонис ди Пралафера. В този ред на мисли „Силата на съдбата“ се вписа в турбулентния и пълен с изпитания период за колектива в Лиеж. Начело на постановъчния екип бе Джани Сантучи, работил като асистент на Пралафера в множество продукции в Лиеж.


Веднага след вдигането на завесата се запитах къде днес в Европа все още човек може да види исторически достоверна режисура, следваща до запетая либретото и замисъла на композитора. Постановката бе истинска наслада за окото, като интригата не бе осъвременена и зрителят не бе обременен от допълнителни ефекти и нововъведения. Сценографията на Гари МакКан отрази правдоподобно местата, на които се развива действието – от дома на маркиз Калатрава до интериора на манастира „Мадоната на ангелите“. Основното правоъгълно ядро на декора бе разделено на две части, които чрез пневматичен механизъм се придвижваха вертикално пред погледа на зрителя при вдигната завеса. Особено красива бе картината в двора на манастира с известния хор „La Vergine degli angeli“. Както винаги костюмите на Фернан Руиц бяха великолепни и детайлно изработени.


Изпълнителският състав в шестте централни партии бе на много високо ниво, без нито едно слабо звено. В изключително трудната роля на Леонора ди Варгас се изяви уругвайската певица Мария Хосе Сири, притежаваща лирико-спинтов глас с много топъл тембър. Вокалните трудности на партията не представляваха проблем за сопраното. В арията „Son giunta“ се почувства уплашената, бореща се за изкупление на греха си жена, докато прочутата молитва за душевен мир „Pace, pace“ порази със своята спокойна и плавна линия. В редица моменти Сири използва майсторски топли и меки динамики. Името на певицата получи световна известност след участието ѝ през 2016 г. в престижното откриване на сезона на Миланската Скала като Чо-Чо-Сан в „Мадам Бътерфлай“.

Роденият във Верона италиански лиричен баритон Симоне Пиацола изпълни партията на брата на Леонора – Дон Карлос. Певецът започна спектакъла с леки интонационни колебания, но в големите баритонови сцени след паузата Пиацола впечатли с великолепен Вердиев стил и перфектна техника на дишането. Голямата ария „Urna fatale“ прозвуча с хубаво легато и елегантност на линията. Баритонът успешно се присъедини към тенора във високия тон на финала на втория мъжки дует.


Публиката в Лиеж има удоволствието да види в ролята на Дон Алваро световноизвестния тенор Марсело Алварес – изключително опитен певец с дългогодишна кариера по най-големите световни сцени. Аржентинецът показа желязно сигурна техника, безупречна интонация. В неговото сценично превъплъщение се почувства страстната, буйна кръв на кралския перуански потомък. Вокалът на Алварес бе с голяма драматична наситеност, високият му регистър бе сигурен и широк.

Звездният състав включваше и името на прочутия италианец Микеле Пертузи като Падре Гуардиано. Басът бе много авторитетен както сценично, така и вокално с изразителен и подчертано благородно оцветен вокал. Връхна точка на вечерта за мен бе дългият дует на Гуардиано и Леонора, изпълнен от Пертузи и Сири с голямо вокално майсторство и палитра от душевни емоции.


И в двете характерни роли солистите бяха забележителни. Красивата грузинка Нино Сургуладзе, която преди няколко години плени публиката в Лиеж като Кармен, бе съблазнителна и весела Прециозила. С необходимата гъвкавост на гласа, мецосопраното се справи уверено с трънливите бравурни пасажи на ролята. Сургуладзе получи дълъг аплауз след завладяващия Ратаплан. Впечатляващ в другия комичен персонаж на Фра Мелитоне бе и Енрико Марабели – с кристално ясна дикция, релефен и драматично осмислен тон. Сценичното му присъствие също бе запомнящо се. Интересен бе дуетът на Гуардиано и Мелитоне пред манастирските врати – рядко срещан номер за бас профундо и бас буфо. Убедителен Трабуко бе и лиричният тенор Максим Мелник, с неустоимата весела ариета „A buon mercato“.


Оркестърът бе в ръцете на италианския диригент Ренато Палумбо, който сигурно ръководи спектакъла с умерени, равномерни темпа. Маестрото подчерта по-скоро лиричната страна на Вердиевата партитура и в много моменти прозвучаха прекрасни меки динамики. Инструменталните сола бяха много акуратни. Ренато Палумбо избра оркестъра да има сигурна, но предимно съпровождаща роля на вокалните майстори, вместо да го превърне в ярък, драматичен образ. Участието на хора на Операта в Лиеж, подготвен от Денис Сегонд, също допринесе за успеха на представлението. Особено се открои мъжкият, монашески хор с изумителни пианисими.




Снимки: Opéra Royal de Wallonie-Liège

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Владимир Кираджиев

Радиосимфониците изпращат 2024 година с музика на Гершуин

На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..

публикувано на 17.12.24 в 11:50
Люси Дяковска

"Бяла Коледа" от Плевенската филхармония и Люси Дяковска

Плевенската филхармония и Люси Дяковска правят музикален подарък на публиката за предстоящите празници с концерта "Бяла Коледа". Програма съдържа емблематични песни за коледно-новогодишните празници от всички краища на света – Италия, Франция, Германия, Англия, Америка, България и др. Вълнуващи истории за любов и надежда, завладяващи популярни..

публикувано на 17.12.24 в 08:20

Лаура Паузини с първи концерт в България

Обичам пица, харесвам италианския футбол, обожавам Венеция и Таормина; встрастен съм в мелодиката на Нино Рота и маестро Мориконе, имам лични истории със Дзукеро – еднакво силно обожаваме Джон Лий Хукър и ферментирало грозде, даже получих покана да гостувам във винарната му в Тоскана; тънък ценител съм на джаза от тази държава и в часност Стефано ди..

обновено на 16.12.24 в 13:12

Коледен дух и музикални изненади: Околосветско пътешествие с Детския радиохор

На 17 декември в Зала 3 на Националния дворец на културата Детският радиохор на БНР ще постави началото на 38-ото издание на Новогодишния музикален фестивал. Концертът, озаглавен "Свята нощ", обещава вълнуваща вечер, изпълнена с музика, емоции и празнична атмосфера. За програмата и подготовката разказа диригентът на хора, маестра Венеция..

публикувано на 16.12.24 в 11:42
Георги Стрезов

Георги Стрезов: Ако наистина обичаш нещо и му посветиш внимание и страст, то ще даде резултат

Георги Стрезов е сред най-изявените млади български композитори, диригенти и оркестратори. Първият му досег с музиката е на 6 години, когато започва да свири на пиано, а по-късно проявява интерес към композицията. В биографията му присъства музика за различни телевизионни сериали, пълнометражни и късометражни филми, театрални продукции, телевизионни..

публикувано на 16.12.24 в 08:20