Втората продукция за сезона на Кралската опера на Валония в Лиеж – „Евгений Онегин“ на Чайковски, не може да се впише в категорията на „исторически достоверна“. Френският режисьор Ерик Вижи, който е директор на Операта в Лозана, пренесе интригата от 20-те години на XIX век в периода около Октомврийската революция през 1917 г.
Действието започва в годините преди събитието в провинциалния дом на Ларина.
Ясно, слънчево небе съпровожда жетварския труд на селяните, атмосферата е ведра и спокойна. Татяна е привлечена от болшевишките идеи и страстно чете социалистическа литература. Девойката е очарована от гостуващия Онегин, който вече е член на комунистическата партия. Във второ действие не се празнува рожденият ден на Татяна, а идването на новата власт. Селската църква е разрушена, камбаната служи за опора на банкетната маса. Комунистите се превръщат в новите дворяни. Ленски очевидно не споделя болшевишките идеи и в този смисъл дуелът му с Онегин не е предизвикан само от любовна ревност. В последното действие виждаме издигналата се в обществото Татяна, която е съпруга на висш партиен деец. Декорът, дело на известния сценограф Гари МакКан, е семпъл, изчистен и стилен. Във всяка картина на заден план като фон се вижда небето, което променя багрите си според драматичните ситуации в операта.
Солистичният екип в неделното матине на 24 октомври бе на много високо ниво. Безспорната звезда в него бе известният руски бас Илдар Абдразаков. Той е роден в столицата на Башкирия, Уфа – градът, в който израства и знаменитият Рудолф Нуреев. Абдразаков направи в Лиеж сценичния си дебют в партията на княз Гремин, която е сравнително кратка, но съдържа любимата на всички славянски баси ария „Любви все возрасты покорны“. Певецът изпя този номер с много мек, кадифен, топъл, при това обемен тон; с изключително елегантна дикция. Втората строфа на арията прозвуча във вълнуващо пиано. В началото на декември Илдар Абдразаков ще участва в престижното откриване на сезона на Миланската Скала като Банко в „Макбет“ на Верди.
В централната партия на Онегин публиката в Лиеж видя друг руски певец – Василий Ладюк. Той създаде много солиден образ с тъмно обагрен, звучен и богат на цвят баритон, притежаващ необходимата драматична тежест. Василий Ладюк е пял Онегин в редица престижни театри като Миланската Скала и Ковънт Гардън. Поради заболяване на титулярната певица Рузан Манташян, в ролята на Татяна се изяви Наталия Танасий. Родена в Молдова, певицата е възпитаничка на Оперното студио в Цюрих. Сопраното остави чудесно впечатление с много свеж, чист лиричен глас с интересен тембър и лека вокална емисия. Техниката на Танасий е много сигурна. Тя ярко изобрази душевните вълнения на Татяна в известната сцена с писмото. Несъмнено обещаващ млад талант, правещ първите си успешни стъпки по европейските сцени.
Ленски бе още един руски певец – Алексей Долгов. Лиричен тенор със сравнително малък по обем глас и не особено индивидуален тембър. В интерпретацията си Долгов демонстрира голяма задълбоченост, търсейки във всяка фраза необходимите цвят и нюанси на вокала. Много изразително прозвуча голямата предсмъртна ария на Ленски. В партията на Олга се престави съвсем младата, 23-годишна Мария Баракова, която вече се радва на международна кариера. Това лято мецосопраното пя Изабела в „Италианката в Алжир“ на фестивала в Брегенц. Чудесна Филипевна бе Маргарита Некрасова – с красив, резониращ, дълбок алт. Френският характерен тенор Тома Морис поднесе елегантно красивите куплети на мосю Трике.
Оркестърът бе под вещото ръководство на главния диригент Сперанца Скапучи, която както винаги направи задълбочен прочит на партитурата и превърна ансамбъла в ярко, релефно действащо лице. Звукът бе наситен с много характер и експресивност.
Музикалният "по-малък брат" на Тоби Драйвър от KayoDot пристига за три дати у нас по покана на радиофестивала "Аларма Пънк Джаз". Заедно с грузинския китарист Сандро Гиголашвили Ник Хъдсън ще представи най-новия си албум On The Eve Of Hope съответно в София – Зала "Сингълс" на НДК (20.10.2025, понеделник, от 21.30 ч.), Велико..
Plovdiv Jazz Fest подготвя своето 11- о издание, което ще се състои от 7 до 9 ноември в Пловдив. За поредна година един от най-значимите джаз фестивали в страната дава възможност на българската публика да се срещне с някои от големите имена в света на джаза днес. Всяка фестивална вечер от 7 до 9 ноември в Дом на културата "Борис Христов" в..
16 октомври Концерт на Андре Шуен (баритон) и Даниела Хайде (пиано). 3.00 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Четири сериозни песни (Vier ernste Gesänge), оп. 121: "И човек е подобен" (Denn es gehet dem Menschen); 2. "Обърнах се и погледнах" (Ich wandte mich und sahe an alle); 3. "О, смърт, как си горчива" (O Tod, wie bitter bist du); 4. "Ако говорех с..
Българската арфистка, пианистка и композитор Росица Милевска се завръща в София със специален концерт, в който ще представи своя нов проект Double Vision. На сцената с нея ще застане френският барабанист Седрик Льо Дон – музикален партньор, с когото се изявяват заедно на престижни фестивали и клубове по целия свят. Албумът Double Vision предстои да..
След успеха на авторския спектакъл "Моят глас" легендата на българската джаз и поп сцена Камелия Тодорова се завръща пред публиката в “Топлоцентрала” с нов музикален проект – "Моите песни“. Ако "Моят глас" e личен разказ, в който музиката се преплита със слово, то в "Моите песни" разказът е само музика в нова мултимедийна среда – жива, искрена и..
Аделина Петрова разказва за спектакъла "Доброто тяло или разсъжденията на една актриса относно килограмите, секса и театъра" – постановка, която съчетава..
Международният театрален фестивал "Есенни театрални срещи в Русе" ще се проведе от 20 до 26 октомври в крайдунавския град. Организатори са Катя..
Художникът Йордан Леков представя днес, от 16:30 ч. , в Малката зала на Художествената галерия "Иван Фунев" във Враца изложбата "А-ХРОМ-ИКИ"..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg