В началото на 20 век градската култура проявява голям интерес към новото изобретение – киното. През 1913 година София вече има три кина, макар и едното от тях да изгаря само след осем месеца. Животът на софийските кина може да се раздели най-общо на три периода – преди девети септември, времето на социализма и Прехода, според доц. Ирина Китова, преподавател в Катедра по телевизионно, театрално и киноизкуство към Югозападния университет Благоевград.
„Тогава хоризонтът е бил доста широк, имало е интерес към новите неща, предприемачески дух и съмишленичество – казва тя – освен пътуващите кинематографи, които са давали представления, се появяват и стационарните кина – първо е „Модерен театър“, след него – „Одеон“. По естествен път започва да се изгражда културен пласт, повечето собственици на кина са представители на големи марки киномашини, а в „Модерен театър“ буквално се заражда първия киноцентър у нас. Собствениците му продуцират филми, включително и първия български филм „Българан е галант“.
От златните години към пътя на разрухата – съдбата на повечето стари софийските кина е незавидна. За историята им обаче можете да научите повече от сайта „Топография на софийските кинопътеки“, където с едно кликване върху определени точки от картата на София, можете да разберете кое кино е било там някога и каква е неговата история. За нуждата от памет, културни натрупвания и музей на киното – чуйте доц. Ирина Китова в „Какво се случва“.
В програмата на тазгодишната Киномания е включен филмът "И това е за тази Коледа" на режисьора Петър Вълчев, В него се разказва за възрастен мъж, който разбира, че ще посрещне Коледа сам. В навечерието на семейния празник той разбира, че с дъщеря си и нейното семейство няма да прекарат заедно. И решава да прекара деня на гроба на починалата..
В редакция "Хумор и сатира" обичаме да пътуваме и затова често пъти поглеждаме към далечни страни, та да знаем какво ни чака, ако вземем, та най-сетне хванем самолета нанякъде. Тази седмица погледнахме и към Япония, а какво видяхме можете да разберете в неделя веднага след новините в 18 часа, когато ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала..
Оказва се, че много от читателите на Христо Мухтанов са очаквали третата му книга да е също с поезия. Изборът да пише и издаде поетичните си фрагменти в "Полюсът на живота" обаче е печеливш. Прозите на Мухтанов остават поетични, защото, както казва Валентин Дишев, "онова, което наричаме желание да се срещнеш със себе си, да се опознаеш, да..
Какво превръща медийните сензации в неразрешени загадки? Кое в действителност наричаме "феномен" и нужни ли са непременно отговори на всички въпроси? Едва ли ще прозвучи като изненада за някого, че колкото по-загадъчни и необясними са някои случаи или явления, толкова по-силно те провокират любопитството и желанието ни да се доберем до истината. Коя..
В пространството на джаз клуба In The Mood художникът Орлин Атанасов откри самостоятелна изложба с необичайно заглавие "Странни мисли по никое време". Работите са в техниката на асамблажа и колажа. Творецът съчетава разнообразни материали, които открива на битака, или които морето "връща" на брега "вече обработени", за да създаде своите творби...
От 10 до 15 декември ще се проведе Софийския международен литературен фестивал в НДК. Дария Карапеткова , координатор на събитието, запознава..
В рубриката "Темите на деня" екипът ни имаше удоволствието да разговаря с Теодора Нишков, известна още като Принц Датски, и доц. д-р Александър Нишков,..
Нобеловият лауреат за литература Юн Фосе пише първата си пиеса "Някой ще дойде" през 1992 година. В края на 90-те пиесите на норвежкия писател започват да..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg