Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Горан Георгиев: За дезинформацията у нас вратата е широко отворена

Снимка: Ани Петрова

До какво доведе дезинформацията по време на кампанията за НС? Центърът за изследване на демокрацията представи свое проучване "Пропаганда и дезинформация в предизборната кампания: основни послания и канали за разпространение". Проучването обхваща публично достъпни фейсбук страници и групи, които са били наблюдавани за периода между 14 октомври и 8 ноември 2021 г. 

Горан Георгиев, един от авторите на проучването, коментира в „Мрежата“ по програма „Христо Ботев“: 

Невярна информация и Covid-19

Горан Георгиев„Covid-19 е измама или силно преувеличена заплаха и следователно не са необходими мерки за ограничаване на заразата, а ваксините са опасни и могат да бъдат по-вредни от самата болест. Европейският зелен пакт пък се представя като вредящ на българската икономика, причиняващ масова безработица. Това са двете основни дезинформационни послания, които проследихме в нашето проучване и двете основни обсъждани теми в предизборната кампания за парламент. Ние знаем от предишни наши инициативи, че дезинформационните наративи, свързани с Covid-19, преобладават над научно обосновани мнения и твърдения в общественото пространство. Партията, която преобладава с такива послания, е „Възраждане“ и лидерът ѝ Костадин Костадинов. Забелязахме, че за изследвания период имаше рязък ръст в броя на последователи и интеракции.

Големият проблем е, че няма модерираща сила. Не са останали – нито сред медиите, нито сред политиците – сили, които да се противопоставят на тези послания. Също така липсва лидерство за непопулярни решения, които понякога трябва да се вземат, но правилните решения в една пандемия може да бъдат въпрос на живот и смърт. За съжаление доверието към медиите, институциите и един към друг в обществото ни е много ниско. Имаме безтегловност на медиите, властите и политиците, които не се противопоставят на дезинформацията, а дори някои от тях експлоатират проблема в своя полза.

Силите от социалните медии започват да дефинират поведението на политиците, политиките и институциите, вместо това да е обратно. Това се получава така заради липсата на лидерство и тръгването по един по-лесен път – да играеш с очакванията на хората и да потвърждаваш техните тревоги за своя собствен политически успех.

За съжаление в България липсват алтернативни методи на политика и стратегия за справянето с тези проблеми. България изключително много изостава в целия дебат за това как да защитим дискусионното пространство от зловредно влияние – както от местни актьори, така и от чуждестранни. Никога не е имало политики, които реално да се справят с тези проблеми и то от 30 години назад във времето.“

Ниско доверие към медиите и институциите

„Те сами оправдават това ниско доверие към тях, защото един Атанас Мангъров, който е основен източник и разпространител на дезинформация, получава широка платформа в основните медии и големите телевизии, които са основен фактор при формирането на мнение. Но при медиите също има ефектът на когнитивно овладяване, самите медии много често отразяват популярните нагласи в обществото, без да се опитват да ги балансират или модерират. Тук естествено и рейтингът играе роля, но трябва да говорим, че българското медийно пространство много се е влошило през последните години, защото оттук се оттеглиха много големи международни компании. Собствеността на медиите попадна в ръцете на фигури, които имат политически връзки, имат специфични бизнес интереси и медиите много често отразяват тези интереси. Да не говорим, че много медии са зависими финансово от правителството и отразяват неговите нагласи, без да го критикуват. И резултатите са налице.“

Чуйте повече в звуковия файл

Снимки – Ани Петрова, БНР и csd.bg

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Специален фокус на "Университетската седмица на книгата в УНСС" са книжните инфлуенсъри

В Шестото издание на "Университетската седмица на книгата в УНСС" участват 20 издателства, които са подготвили намаления и промоции специално за студентите в Университета за национално и световно стопанство (УНСС). Очакват се десет премиери на книги, с участието на техните автори. Съвременни книги за съвременни деца: Защо е важно съдържанието да е..

обновено на 04.11.24 в 14:07

Да свалиш наметалото, или искейпизмът – защо?

Ескапизъм, искейпизъм, оттегляне, отдръпване, доброволно отшелничество – дълга синонимична редица, обозначаваща явление, присъщо на човечеството, откакто има човечество, но набиращо сила в модерната епоха. Говорим с философа от СУ професор Стилиян Йотов, с журналиста и писателя Иво Беров, с психолога Иван Иванов и с публициста и колумниста Диян..

публикувано на 04.11.24 в 12:50
Колаж: Георги Корнейков

"ЕкоОбщина": Френско-българско партньорство за екологични градове

Важността на устойчивото третиране на отпадъците и рециклирането, ролята на кръговата икономика и ползите от съвременни методи за управление на отпадъците са ключови теми на семинара "Отпадъци и рециклиране", организиран от Френското посолство и Френския културен институт в България. Това събитие е част от конкурса "ЕкоОбщина – устойчив град и..

обновено на 04.11.24 в 12:35
Тодор Цеков, Антон Митов и Радослав Диков (от ляво надясно)

Антон Митов представя: Теодор Цеков и Радослав Диков

Теодор Цеков е журналист в седмичния вестник "Филтър" и сайта, носещ същото име. Радослав Диков е също журналист, вече бивш – работил дълги години в Немска редакция на БНР. Сега пише фейлетони. За мухата в студиото, политиката и най-дългата дума в немския език, или "последният да затвори вратата". Полусериозно преди президентските избори в САЩ –..

публикувано на 04.11.24 в 12:14

Съвременни книги за съвременни деца: Защо е важно съдържанието да е актуално?

В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" след Деня на будителите и в навечерието на второто издание на Деня на четенето, който тази година преминава под мотото "Иновациите започват с четене", Валентина Стоева от фондация "Четене" и фондация "Детски книги" сподели възгледите си за това как да стимулираме четенето сред децата и защо е..

обновено на 04.11.24 в 11:35