Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ларс Нордби предизвиква посетителите да се „обърнат към пърформанса“

Снимка: Росина Пенчева

От театралните практики на сценическия бой, през термина астротърфинг, през българския театрален учебник от 1983 година – „Основи на сценическия бой“ до пърформанса в галерията и взаимодействието в социалната среда, норвежкият визуален артист, Ларс Нордби някак преплита традициите на различните изкуства и социалната среда с последната си изложба в „Кредо Бонум“. Движещото се човешко тяло е в центъра на изложбата на Нордби в този контекст – живото тяло и фотографираното тяло, историческото тяло и съвременното тяло, тялото в защита и тялото, което учи и споделя, където границите между реалността и измислицата, истината и лъжите, изкуството и животът са размити.


В галерията, посетителите се срещат с експерт по самозащита, поканен като изпълнител на живо в пространството на галерията за цялото времетраене на изложба, вдъхновена от феномена „астротърфинг“. По своето значение астротърфинг от английски език означава „изкуствено поставяне на трева“. По дефиниция това е техника и начини на актьорите да представят и преформатират груби движения и демонстрации. Целта на астротърфинга е демонстрация на независима обществена реакция спрямо общественото положение посредством централизирано въздействие на поведението на множество разнообразни и географски разпределени групи хора, твърди Нордби:


„Тази изложба е базирана и на предишните ми, работя с емоционалната идентичност, театралността на деня, политическата идентичност, философските конструкции. Базирам изложбата на книгата, наречена „Основи на сценическия бой“, която е българска книга, която е писана в ранните години на 80-те и разглежда идеята за това как сценичният бой изглежда естествено, съдържа и снимки, които са не само изумителни и интересни, но и свързани с моя артистичен опит и концептуална рамка на работа. Няма директни коментари към българската социална ситуация днес, единствено е свързана с локацията в България и опита ми с българската книга. Обаче в прессъобщението, което написа Ясен Василев, той прави всъщност коментар с българската политическа сцена сега, който се преоткриват малко в моята гледна точка. Но за моята перспектива не съм се вдъхновил директно от политическата българска ситуация. Повече е по-скоро съвпадение на моята интерпретация и ситуацията в България днес в наболелите проблеми. 

Тази смесица между изкуствата е още от миналото, пърформансите влизат в галериите, импровизацията в театрите. Но това, което бих казал е, че също става все повече преоткриването през модерните технологии, както знаете дигиталната ера и информационните технологии са нещо, което продължава да се развива. Футуристичното бъдеще все повече ще се имплементира на артистичната сцена, но то е и дълбоко вкоренено в миналото. За моя кратък опит, който имам в България, бих казал, че изкуството се развива все повече. Но бих направила едно голямо разграничение между България и Норвегия, и това е разликата в изкуството – ние имаме поредица от примери за медийни публикации, платформи, критики за изкуство, повече начини, които информират и привличат публиката към изкуството, тук това липсва. Бих казал това със сигурност за Велико Търново, знам че има много инициативи в София и в много големи градове, но в по-малките сякаш липсва, и това е нещо, над което мисля, че трябва да се работи. Това не е само мое мнение, а и на колеги, с които контактувам. Дори сега в пандемията, можем да кажем, че има някакъв бум на проекти на различни творци, говорейки и за модерното изкуство, има и растеж и в столицата.“


Ларс Нордби в момента подготвя и изложба в Рим, свързана с основите на театъра и е в очакване на следващите си проекти в България.


Ларс Нордби управлява и галерия за съвременно изкуство „Heerz Tooya“ във Велико Търново. Визуалният артист притежава магистърска степен в Националната академия на изкуствата в Осло, Норвегия. Неговата художествена практика се развива около фотография, пърформанс и арт инсталации. Позовавайки се често на театралната естетика и театралността на ежедневието, Нордби се занимава с човешката обсесия за идентичност и идеологическа принадлежност. Самостоятелните му изложби включват: White Card Wardrobe Plot at Gallery Reneenee, Амстердам (2021); Zinc White Lard at Galleri Sol, Денмарк (2021); Dubious Chalk Circle, Археологически музей, Велико Търново, (2019); Old Laughter and Synonyms for Actors, изложбени зали „Рафаел Михайлов“, Велико Търново (2018); Tango, or Echoes of Conditional Self-Assertion at Kunstnernes Hus, Осло, Норвегия (2016); Dear Hilesh at Chicago Art Department, Чикаго, USA (2015); and To Tole, Биенале Познан, Полша (2015).

Снимки: Росина Пенчева, credobonum.bg



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Околосветско кинопътешествие през август

На 1 август започва фестивалът "Кино за пътешественици", организиран от сдружение Pozor. Повече за програмата разказва Здравко Григоров – един от организаторите.   Културен център Г8 и "Евросинема" ще бъдат домакини на прожекциите на филмите и дискусиите, посветени на интересни дестинации и пътешественически преживявания. В Г8 от 19:30..

публикувано на 01.08.25 в 09:57

Форумът "Камен бряг под звездите": принадлежност, памет, корени

В галерия Конопената къща в село Камен бряг започва минифорумът "Камен бряг под звездите". Събитието е посветено на темите за принадлежността, паметта и връзката с корените в контекста на бурния съвременен свят. В рамките на събитието ще се проведе прожекция на филма "Вечната песен" по идея на д-р Габор Мате от режисьорите Зая и Маурицио..

публикувано на 01.08.25 в 09:42

Премиера на "Ромео и Жулиета: любовта като обред" в Паталеница

В Паталеница тази вечер на откритата сцена на ОУ "Константин Величков" ще се състои премиерата на "Ромео и Жулиета: любовта като обред" – част от дългогодишния проект "Шекспир в Паталеница". Режисьор е Делян Илиев, а проектът се осъществява с участието на общината, читалището, училището и местната общност. Традиция, която вече 26 години..

публикувано на 01.08.25 в 09:28

Най-популярните български стендъп комици тръгват на национално турне

В Русе от 19 ч. в зала "Филхармония" започва "Фестивал на комедията" – началото на национално турне с участието на най-популярните български стендъп комици. Сред тях – Иван Кирков, Петя Кюпова, Сашо Деянски, Ники Банков, Ицо Радоев, Мишо Димитров, Емо Йоцов, Васил Ножаров и много нови имена. Турнето ще премине през Велико Търново, Варна,..

публикувано на 01.08.25 в 09:22

За първи път край Габрово се провежда "Иглика Килим Фест"

За първи път в село Иглика край Габрово се провежда "Иглика Килим Фест" – част от инициативите за кандидатурата на Габрово за Европейска столица на културата 2032. На площ от 10 декара под открито небе ще бъдат показани близо 1000 ръчно тъкани килими от XVIII до XX век. Експозицията е дело на нидерландеца Яков ван Бейлен – ценител и дарител на..

публикувано на 01.08.25 в 09:16