Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Аида“ със Сондра Радвановски и Йонас Кауфман от Париж

Йонас Кауфман ролята на Радамес
Снимка: Vincent Pontet/OnP

150-годишнината от първата премиера на операта „Аида“ от Верди трябваше да бъде увенчана с продукция на Парижката опера с Йонас Кауфман, Сондра Радвановски и Елина Гаранча (за първи път в ролята на Амнерис). Това трябваше да е и гвоздеят на сезон 2020/2021 година в Европа, според намеренията на новото ръководство на операта. Covid ситуацията обаче промени хода на събитията. Спектакъл имаше още през февруари, но без публика и без Гаранча. Спектакълът бе заснет за телевизионния канал Арте.

Въпреки всички обстоятелства продукцията впечатлява не само със звездите в каста, но и с режисурата – модерна и красива. Дело е на нашумялата холандка Лоте де Беер, която с Верди е в стихията си. За нея конфликтът в „Аида“ не е военен, а културен. Египет символизира колективния Запад, доминиращ през 19 век, а завладяната Етиопия – колонизирания свят. Заложниците Аида и Амонасро не са просто диваци-благородници без идентичност, а представители на древната култура, подчинена и систематично ограбвана от Запада в онази епоха. Именно затова и действието в операта се развива в музей в края на 19 век!

Сондра Радвановски в ролята на Аида
Няма слонове, няма фараони, нито пирамиди. Аида и Амонасро представляват двуизмерни персонажи чрез кукли-марионетки, подобни на живи каменни статуи в човешки ръст, движени майсторски от трима души. Постигнат е изключително интересен ефект на многопластовост на образа, както и особена пластичност на пространството – като своеобразен синкретизъм на различните изкуства. Сопраното Сондра Радвановски споделя, че това отделяне от героинята ѝ дава уникалната възможност да наблюдава Аида в движение и отстрани. Марионетката изразява емоциите на героинята в синхрон с артиста-певец.

„Чувствам се като разказвача, като трети персонаж, наблюдател“ – споделя Радвановски.

Режисьорката пък обяснява своето решение и със спецификата на ариите, в които героите сякаш разговарят със себе си. Куклите са дело на художничката от Зимбабве Вирджиния Чихота и английския дизайнер Марвин Милър, който ги изработва по рисунките на Чихота.


„В оперите на Верди съществува една изключителна сплав от силна вътрешна емоция, интимност, в същото време мащаб и политика. Интелектуалното и емоционалното преживяване вървят ръка за ръка по неповторим начин. Имаме сблъсък между самотата и дълбоката драма на главните герои с един външен свят на военен ентусиазъм. Това е общ звуков свят със своите различни нюанси, който трябва да звучи и да изглежда хомогенно. Така е и между Радамес и Аида, които също представляват два съвсем различни свята в едно...“ – обяснява Лоте де Беер. 

За Йонас Кауфман ролята на Радамес е коронна. Сондра Радвановски е едно от водещите вердиеви сопрани в света днес. В ролята на Амонасро е известният френски баритон Людовик Тезие. Амнерис е руското сопрано Ксения Дудникова, която дебютира в Париж преди две години в ролята на Кармен. Върховният жрец е Дмитрий Белоселски, фараонът – Соломен Хауърд. Диригент на спектакъла е Микеле Мариоти.

Йонас Кауфман и Елина Гаранча в операта „Парсифал“
В предаването на 27 ноември от 20 часа звучи и второто действие от операта „Парсифал“ с Йонас Кауфман, Елина Гаранча, Людовик Тезие и др. Записът е от април тази година от спектакъл на Виенската държавна опера.

Snimki: Vincent Pontet / OnP, wiener.staatsoper / ФС


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Радослав Славчев - Riverman

Със сингъла The First Light Радослав Славчев - Riverman ни подготвя за нов албум

Сред почитателите на бас китарата името Радослав Славчев - Riverman буди възхищение и респект. За своите колеги той е безспорен професионалист – талантлив и вдъхновен артист, а общуването с него създава усещане за хармония, доверие и спокойствие. Като музикант, Радослав Славчев - Riverman е извървял близо 20-годишен професионален път, белязан с..

публикувано на 02.10.25 в 08:35

Радиосимфониците откриват новия си сезон в Деня на музиката

На 1 октомври от 19.00 ч. в зала "България" с изпълнението на "Празненство" от Красимир Тасков,  Симфоничният оркестър на БНР с главен диригент Константин Илиевски ще чества 70-годишнината на един от най-значимите съвременни български композитори и пианисти. В програмата е включена и българската премиера на Концерт за маримба и оркестър от..

публикувано на 01.10.25 в 08:10

"Софийски музикални седмици" канят на камерен концерт – "Пътищата на любовта"

Сопраното Антония Раднева, баритонът Алек Аведисян и пианистът Фридеман Зайцер представят на 30 септември камерния концерт "Пътищата на любовта". Около половината песни в програмата са на Шуман, другите – на цяла плеяда френски композитори: Дюпарк, Бизе, Форе, Шосон, Равел и Пуленк. "Потопете се в една вечер, изпълнена с поезия, страст и фин..

публикувано на 30.09.25 в 14:26

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 октомври 2025

1 октомври Свири Симфоничният оркестър на Словенското радио и телевизия с диригент Оскар Йокел. 3.00 часа – Йохан Себастиан Бах, (1685-1750), Антон Веберн (аранжимент), Ричеркар за шест гласа из "Музикална жертва", BWV 1079.  3.10 часа – Франсис Пуленк (1899-1963), Концерт за орган, тимпани и струнни в сол минор, FP 93. Солисти: Оливие Латри (орган) и..

публикувано на 30.09.25 в 09:33

Авторски концерт на Александър Кандов

В авторския си концерт композиторът Александър Кандов се връща четиридесет години назад във времето, когато е живял и работил България. В програмата са включени квартет "Фламенко", квартет "Фрагменти" и "Варианти". Квартетът "Фламенко" е свързан с увлечението на Кандов по музиката на Пако де Лусиа. В младежките си години Кандов е чул китариста..

публикувано на 29.09.25 в 14:55