Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Аида“ със Сондра Радвановски и Йонас Кауфман от Париж

Йонас Кауфман ролята на Радамес
Снимка: Vincent Pontet/OnP

150-годишнината от първата премиера на операта „Аида“ от Верди трябваше да бъде увенчана с продукция на Парижката опера с Йонас Кауфман, Сондра Радвановски и Елина Гаранча (за първи път в ролята на Амнерис). Това трябваше да е и гвоздеят на сезон 2020/2021 година в Европа, според намеренията на новото ръководство на операта. Covid ситуацията обаче промени хода на събитията. Спектакъл имаше още през февруари, но без публика и без Гаранча. Спектакълът бе заснет за телевизионния канал Арте.

Въпреки всички обстоятелства продукцията впечатлява не само със звездите в каста, но и с режисурата – модерна и красива. Дело е на нашумялата холандка Лоте де Беер, която с Верди е в стихията си. За нея конфликтът в „Аида“ не е военен, а културен. Египет символизира колективния Запад, доминиращ през 19 век, а завладяната Етиопия – колонизирания свят. Заложниците Аида и Амонасро не са просто диваци-благородници без идентичност, а представители на древната култура, подчинена и систематично ограбвана от Запада в онази епоха. Именно затова и действието в операта се развива в музей в края на 19 век!

Сондра Радвановски в ролята на Аида
Няма слонове, няма фараони, нито пирамиди. Аида и Амонасро представляват двуизмерни персонажи чрез кукли-марионетки, подобни на живи каменни статуи в човешки ръст, движени майсторски от трима души. Постигнат е изключително интересен ефект на многопластовост на образа, както и особена пластичност на пространството – като своеобразен синкретизъм на различните изкуства. Сопраното Сондра Радвановски споделя, че това отделяне от героинята ѝ дава уникалната възможност да наблюдава Аида в движение и отстрани. Марионетката изразява емоциите на героинята в синхрон с артиста-певец.

„Чувствам се като разказвача, като трети персонаж, наблюдател“ – споделя Радвановски.

Режисьорката пък обяснява своето решение и със спецификата на ариите, в които героите сякаш разговарят със себе си. Куклите са дело на художничката от Зимбабве Вирджиния Чихота и английския дизайнер Марвин Милър, който ги изработва по рисунките на Чихота.


„В оперите на Верди съществува една изключителна сплав от силна вътрешна емоция, интимност, в същото време мащаб и политика. Интелектуалното и емоционалното преживяване вървят ръка за ръка по неповторим начин. Имаме сблъсък между самотата и дълбоката драма на главните герои с един външен свят на военен ентусиазъм. Това е общ звуков свят със своите различни нюанси, който трябва да звучи и да изглежда хомогенно. Така е и между Радамес и Аида, които също представляват два съвсем различни свята в едно...“ – обяснява Лоте де Беер. 

За Йонас Кауфман ролята на Радамес е коронна. Сондра Радвановски е едно от водещите вердиеви сопрани в света днес. В ролята на Амонасро е известният френски баритон Людовик Тезие. Амнерис е руското сопрано Ксения Дудникова, която дебютира в Париж преди две години в ролята на Кармен. Върховният жрец е Дмитрий Белоселски, фараонът – Соломен Хауърд. Диригент на спектакъла е Микеле Мариоти.

Йонас Кауфман и Елина Гаранча в операта „Парсифал“
В предаването на 27 ноември от 20 часа звучи и второто действие от операта „Парсифал“ с Йонас Кауфман, Елина Гаранча, Людовик Тезие и др. Записът е от април тази година от спектакъл на Виенската държавна опера.

Snimki: Vincent Pontet / OnP, wiener.staatsoper / ФС


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Кири Те Канава в ролята на Арабела

"Арабела" от Рихард Щраус, запис на "Ковънт гардън"

В съботната оперна вечер (6 септември от 20 часа) ще прозвучи операта "Арабела" от Рихард Щраус. Запис на с участието на хора и оркестъра на Кралската опера "Ковънт гардън" под диригентството на Джефри Тейт. В ролите се превъплъщават Кири Те Канава, Франц Грундхебел, Габриеле Фонтана, Хелга Дернеш, Петер Зайферт. Либрето: Хуго фон Хофманстал..

публикувано на 06.09.25 в 10:40

Александра Борисова представя дебютния си албум "Може и така"

На 10 септември дворът на Драматичния театър в Пловдив ще се превърне в сцена за една специална музикална вечер. Певицата и пианистка Александра Борисова – едно от вдъхновяващите млади имена на българската етно-поп сцена – ще представи своя дебютен албум "Може и така" в рамките на фестивала "Сцена на кръстопът". Александра, позната и под..

публикувано на 04.09.25 в 16:49

Музиката за филма "Плът" в ново измерение

Триото – Живко Петров (пиано), Димитър Семов (ударни) и Димитър Карамфилов (контрабас) представи на "Аполония" Beyond the Flesh – шестият студиен албум на JP3. В 11 оригинални композиции триото пренася музиката на Живко Петров за филма "Плът" в ново измерение – отвъд образите, отвъд екрана, отвъд плътта. Пиесите, създадени като саундтрак към филма,..

публикувано на 04.09.25 в 12:25

Спектакълът "Музика и светлина" открива новия сезон на Русенската опера

Днес в Зала "Филхармония" в Държавна опера Русе ще се състои Мултимедиен концерт-спектакъл "Музика и светлина", посветен на Деня на Съединението на България. Това е и началото на новия сезон на Русенската опера. Участието е на Оркестъра и хора на Русенската опера, с диригент Владимир Бошнаков, а публиката ще чуе фрагменти от знакови произведения на..

публикувано на 04.09.25 в 09:58

Керана и Михаела Филева на музикалната сцена на 41-вата "Aполония"

"Керана и космонавтите" имат издадени два самостоятелни албума – " Урса Майнъ" и " Октант" , и именно музика от тях слуша публиката на 41-вата "Аполония" на 30 август.  На сцената на Амфитеатъра в Созопол Керана впечатли както с музиката си, така и с енергията си, с която зареди всеки един от присъстващите, макар и да беше със счупен..

публикувано на 02.09.25 в 16:42