В неделя на вълните на програма „Христо Ботев“ ще се състои премиерата на пиесата „Добролюб“ от Лило Петров. Постановката е дебютна за младия автор, а през 2019 г. беше отличена с първа награда в конкурса за нова пиеса, организиран от „Нов български университет“. Тематичната рамка на конкурса тогава беше „Тайните“, тайните са и конфликтната ядка на драматургичния текст.
„Добролюб“ е политическа пиеса. Тя навлиза в изтъкания от чувство на вина, горчивина и ярост вътрешен свят на герой, чийто житейски зар му отрежда ролята на свидетел и участник в най-значимите исторически събития от втората поливна на 20 век у нас.
„Добролюб“ е пиеса за предателството, но и за личния избор, който стои на границата между героизма и падението. Произведение за принудата и безмилостното лице на тоталитарните апарати, които само с едно завъртане на колелата си могат да превърнат всеки човек в чудовище. „Добролюб“ дава един възможен прочит на историческите събития, състояли се непосредствено след обявяването на тоталитарния режим в България през 1944 г., проследява и техните проявления и мимикрии след 1989 г.
Централен за пиесата е въпросът има ли истини и тайни, които една нация трябва да помни винаги, и такива, които е по-добре услужливо да забрави. Важно е да се отбележи, че произведението не се свени да даде еднозначен отговор на този въпрос, като в същото време нито за миг не изпада в самозаблуждението, че това е лека задача.
Въпреки сериозната си тематика и драматичните исторически събития, които побира в себе си, „Добролюб“ е увлекателно и поглъщащо драматургично произведение. Това до голяма степен се дължи на подхода на режисьора Стилиян Петров, изграден върху убеждението, че с по-малко изразни средства може да се каже повече. Доказателство за това е дори и фактът, че ролите в пиесата са три, но в нея участват само двама артисти. Това са Валентин Ганев и Йордан Ръсин. Оригиналната музика пък е дело на Михаил Шишков - син, а записът е реализиран от звукорежисьора Георги Топорчев и звукоинженера Михаил Михайлов.
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в..
Когато предишния път бях на остров Мавриций надлежно се сбогувах с него завинаги, защото смятах, че едва ли ще се върна в този отрязък от рая. Но..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg