И тази година пандемията попречи на реализацията на много музейни проекти и прояви. И за да не се наруши трайно връзката с публиката, много от музеите организираха виртуални обиколки за разглеждане на експозициите и експонатите в интернет пространството. Какво е чувството, когато музеят „гостува“ в нашия дом чрез съвременните средства за комуникация? Променя ли се отношението на посетителя към музея и кой кого преоткрива – посетителят музея или музеят своята публика..? И какво остава скрито зад музейните витрини?
Тодор Петев гостува в предаването и да сподели своите наблюдения и изследвания по тези теми. Той е магистър по философия и има докторат по изкуствознание от университета Принстън, САЩ и е преподавал история на изкуството в няколко американски университета. Работил е и като изследовател в отдела за европейска живопис в музея Метрополитен в Ню Йорк, както и в отдела за редки книги на университетската библиотека на университета Принстън. Специализирал е и история на книжната илюстрация в Католическия университет в Лувен, Белгия. Четири години е преподавал като главен асистент и във Факултета по науки за образованието и изкуствата (ФНОИ) на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Тодор Петев е един от създателите на фондация „Моят музей“. В много от своите публикации той анализира различни аспекти от музейната дейност, връзката между музеите и публиката и още много други теми.
Преди няколко месеца пред музейната колегия беше представена и неговата най-нова книга, написана в съавторство със Зорница Христова – „Един ден в музея“. Със закачливите си истории и оригиналните илюстрации на Сияна Захариева, книгата е много подходящ музеен пътеводител за деца, родители и учители. По време на интервюто г-н Петев прочете два кратки откъси от нея.
Гатанката за слона, от д-р Петър Берон, авторът на Рибния буквар:
„Преди два века д-р Петър Берон искал да напише буквар, в който да разкаже на българите за невиждано от тях животно. Може ли да познаеш кое е то ?
Костюмът му е черникав, а височината осем лакти; има голяма глава, очи дълголики, врат къс, уши дълги, два зъба големи като на дива свиня, и между тях един сопол що го провеся кога ще чак до земята…“
Може ли да си представиш, че описаното животно е слон?!“
Историята на Бъбривата солница:
„Позволете да Ви се представя! Сигурно няма да обърнете внимание на една проста солница, даже понякога удряте моите сестри по масата… но без мен, или по-точно без солта, историята нямаше да бъде същата! Но преди да стигнем до МОИТЕ подвизи, нека ви разкажа нещо. През 1949 г. трима братя – Павел, Михо и Петко Дейкови – копаели глина близо до Панагюрище. Изведнъж открили безценно златно съкровище! Можели, разбира се, да го продадат и да станат богати като царе. Те обаче постъпили честно и го занесли в музея – защото древните съкровища правят по-богати всички: не само на злато, но и на познание за самите нас, за нашето минало. За такива хора казват, че са солта на земята. Уж обикновени, но без тях всичко би се разпаднало!
Преди хиляди години солта решила голям проблем на древните хора… развалената храна! Осоленото месо се запазва по-дълго… и не е нужно да ходиш на лов всеки ден! Когато не трябвало да ловуват всеки ден, хората имали време …да създават красоти и удобства!“
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg